Hade en gammal bil där det slagit upp några rostfäckar 1 cm diameter upp till 3-4cm diameter. Slipade med roterande borste och la på rostkonverterare. Blev sedan inget mer gjort, de numera svarta fläckarna såg lika fina ut i minst 4 år, sedan bytte jag bil.MiaM skrev: ↑4 februari 2022, 00:37:58 Hur bra fungerar rostkonverterare? Tar den allt så länge man har tillräckligt mycket med rostkonverterarare på rosten?
Såg en Youtubevideo nyligen där de körde rostkonverterare utanpå lacken på en bil. Kan det verkligen bli bra? Visst, det tar bort rost från alla stenskottmässiga rostprickar, men är man säker på att det inte gömmer sig en ring av rost kvar runt hålet i lacken? (I videon kallade detta "flygrost" och videon är ju rätt mycket produktplacering/marknadsföring av de olika produkter de använde, så man får väl ta det med en nypa salt)
Långt innan dess gjorde jag misstaget att slipa ner och grundmåla. Efter ett halvår hade ny rost etablerat sig. Då hade jag ändå tagit en grundfärg som skulle stå emot rost. Måla över grundfärgen så fort som möjligt så att ytan blir förseglad. Gör detta innan den lämnar torra lokaler. Har sett de som grundmålat och sedan kört ut bilen några dagar för att sedan ta in och göra klart. Fukten som grundfärgen tagit åt sig blir då instängd under färgen och rostar vidare under ett snyggt och fint lager färg.