Perilex

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Perilex

Inlägg av Mindmapper »

rikkitikkitavi skrev: 21 december 2021, 14:12:27 Vi har avhandlat det där och Schuko är inte rekommenderat att köra 16A i annat än kortvariga laster med nya kontakter.

Om du har en annan åsikt får du ta upp den med Elsäkerhetsverket. Jag anmäler ditt inlägg för riskerna det innebär för oinsatta.

https://www.elsakerhetsverket.se/global ... g-2018.pdf
Nu är det ju inte frågan om 16A, utan om lite drygt 10A !
Nu var ju inte perelexuttaget utfört med nolla så därför fungerar det inte.

Men normalt sett borde det gå att ta ut 2400W ur ett 10A uttag.
Var är annars de apparater märkta 2400W eller 2500W/230V tänkta att anslutas?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

rikkitikkitavi skrev: 21 december 2021, 14:12:27 Vi har avhandlat det där och Schuko är inte rekommenderat att köra 16A i annat än kortvariga laster med nya kontakter.
Ja det har avhandlats, men varje gång har det väl framkommit att det inte finns några som helst sådana officiella regler eller undantag till godkännandena för 16A i schuko.

Ett uttag som är godkänt för 16A är godkänt för det punkt.

(Sen är CEE lämpligare förstås, det säger jag inget om.)
Om du har en annan åsikt får du ta upp den med Elsäkerhetsverket. Jag anmäler ditt inlägg för riskerna det innebär för oinsatta.

Fast det där är ju bara en rekommendation, ett vänskapligt råd alltså, dessutom för ett väldigt specifikt användningsområde, nåt bättre än så får du nog komma med isåfall.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Jag skulle ha funderat på om inte det är billigare att köpa en 3-fas byggfläkt (+ en adapter 3-fas perilex till vanlig 3-fas) än att betala en elektriker. Enligt gjord gooogling verkar det finnas 3-fas byggfläktar för drygt 1000-lapp.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

@Glenn,

Ok, skit i att följa rekommendationen om du vet bäst då. Eller du kan säkert säga att det fungerar? Aldrig några problem?

Har ni ingen känsla för att någon läser Daneis oneliners och kör på med 15A genom en Schuko, och så brinner något. Eller så gör det inte det? Räcker det inte med risken?

Då lägger jag in en referens till en myndighetsrekommendation vilket är att betrakta som något man bör följa.

Ta diskussionen med Elsäk eller med försäkringsbolaget. Tjafsa inte med mig. Jag bryr mig inte om vad ni tycker och tänker.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

rikkitikkitavi skrev: 21 december 2021, 16:49:15 Ok. Skit i att följa rekommendationen om du vet bäst då. Eller du kan säkert säga att det fungerar? Aldrig några problem?
Nej, men kan du säga det om ett CEE-uttag ?

Nej, man kan ju aldrig säga det, men att köra en 2400W byggfläkt kortvarigt (antar jag) på ett schuko säkrat till 16A är normalt sett inga som helst problem.

Faktum är att det troligen fungerar även på ett 10A uttag, även om just DET inte är att rekommendera.
Har ni ingen känsla för att någon läser Daneis oneliners och kör på med 15A genom en Schuko, och så brinner något. Eller så gör det inte det? Räcker det inte med risken?
15A ? det handlar ju om 10,9A här.

Och än en gång, schukostandarden är godkänd för 16A, det är inte nåt hittepå, jag lovar att det är testat länge och väl innan man gjorde det godkänanndet.
Då lägger jag in en referens till en myndighetsrekommendation vilket är att betrakta som något man bör följa.

Ta diskussionen med Elsäk eller med försäkringsbolaget.
Rekommendationen gällde ett VÄLDIGT specifikt användningsområde (ett annat än det TS ska göra), och var just en REKOMMENDATION.

Vad tror du att försäkringsbolaget skulle göra om det uppstår en brand ? "Joo, du hade ju kopplat in en last på 11A i ett 16A-uttag som en elektriker monterat helt korrekt, och eftersom det finns en helt annan rekommendation som gäller elbilsladdning utomhus som nån på internet har tolkat som den gäller även för detta så kommer vi inter att ersätta dej"..

Skulle inte tro det.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Var står det att TS avser använda byggfläkten "kortvarig tid" . Vi vet inget om det.

Anta inte så jävla mycket. Ta reda på förutsättningarna och gör en bra bedömning.

Både du och jag vet att det är inte användningen utan belastningen.

Återigen, att bara skriva "uttaget är godkänt för 16A " öppnar upp för en massa missförstånd och ditt tjafsande gör det värre.
'
Nog skrivet om det. Det är inte en pissing contest , utan en verklig situation. Det är oansvarigt att diskutera detta på det sätt ni gör. Punkt slut.

Jag föreslår att tråden låses för att inte mer skit skall skrivas som kan leda till missförstånd för att vissa inte begriper att det handlar om risker från verkligheten för något de inte tar ansvar för.
eluttag.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

rikkitikkitavi skrev: 21 december 2021, 17:13:15 Var står det att TS avser använda byggfläkten "kortvarig tid" . Vi vet inget om det.
Nu är det väl per definition så man brukar använda byggfläktar, och att sätta den i ett spisuttag tyder ännu mer på det.

Dessutom skrev jag "antar jag" inom parantes för att markera att jag faktiskt bara antar det.
Anta inte så jävla mycket. Ta reda på förutsättningarna och gör en bra bedömning.
Förutsättningen är att ett 16A schuko är godkänt att använda till 16A, och i TS fall är det under 11A han tänker ansluta.

Den förutsättningen har TS givit oss, han har till och med klistrat in specifikationen vad fläkten drar.

Återigen, att bara skriva "uttaget är godkänt för 16A " öppnar upp för en massa missförstånd och ditt tjafsande gör det värre.
Vad är det för missförstånd med det ? det är ju 100% korrekt ? (Det var f.ö Danei som påpekade att schuko är godkända för 16A, men han har rätt.)

Du tycker inte det blir en massa tjafs och missförstånd när DU plötsligt påstår att det citat "inte klarar av" den effekten ? vilket det ju normalt sett gör.
Nog skrivet om det. Det är inte en pissing contest , utan en verklig situation. Det är oansvarigt att diskutera detta på det sätt ni gör. Punkt slut.
Exakt vad är oansvarigt ? att belasta ett uttag godkänt för 16A med en bit under 11A ? troligen tillfälligt ?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kraven på CEE don skiljer inte mot schucko. Båda ska klara en klart högre ström än de är godkända för utan att överhettas. Så att generellt säga att den ena är bra och den andra dålig blir fel.

Bilar menar de väl att man ska ladda med fast anslutna laddboxar.
Raketen

Inlägg av Raketen »

Senast redigerad av Raketen 21 december 2021, 21:08:54, redigerad totalt 2 gånger.
Raketen

Inlägg av Raketen »

Mindmapper skrev: 21 december 2021, 16:31:55

Nu är det ju inte frågan om 16A, utan om lite drygt 10A !
Nu var ju inte perelexuttaget utfört med nolla så därför fungerar det inte.

Men normalt sett borde det gå att ta ut 2400W ur ett 10A uttag.
Var är annars de apparater märkta 2400W eller 2500W/230V tänkta att anslutas?
Raketen

Inlägg av Raketen »

rikkitikkitavi skrev: 21 december 2021, 13:40:36 Du kan inte få ut 230V ur ditt spisuttag för du saknar nolla.

Du kan inte ta ut 230V 2400W ur dina vanliga Shukouttag för det klarar de inte av. Det gäller även 230V uttaget på din adapter.

Du behöver ta in en elektriker som drar fram en ny 16A 230V grupp från din central, med rätt typ av uttag (CEE blå exempelvis)
Ja jag får lösa det! Ville bara veta vad som gällde. Ska be admin ta bort detta inlägg då jag fått svar på min fråga. Tack för hjälpen 🙏
Raketen

Inlägg av Raketen »

rikkitikkitavi skrev: 21 december 2021, 17:13:15 Var står det att TS avser använda byggfläkten "kortvarig tid" . Vi vet inget om det.

'

Jag föreslår att tråden låses för att inte mer skit skall skrivas som kan leda till missförstånd för att vissa inte begriper att det handlar om risker från verkligheten för något de inte tar ansvar för.

eluttag.PNG

Ja jag bad admin stänga ner detta inlägg, tacksam för allas svar! 🙏
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Här tar vi inte bort saker, men jag kan låsa den.
Låst