rikkitikkitavi skrev: ↑21 december 2021, 16:49:15
Ok. Skit i att följa rekommendationen om du vet bäst då. Eller du kan säkert säga att det fungerar? Aldrig några problem?
Nej, men kan du säga det om ett CEE-uttag ?
Nej, man kan ju aldrig säga det, men att köra en 2400W byggfläkt kortvarigt (antar jag) på ett schuko säkrat till 16A är normalt sett inga som helst problem.
Faktum är att det troligen fungerar även på ett 10A uttag, även om just DET inte är att rekommendera.
Har ni ingen känsla för att någon läser Daneis oneliners och kör på med 15A genom en Schuko, och så brinner något. Eller så gör det inte det? Räcker det inte med risken?
15A ? det handlar ju om 10,9A här.
Och än en gång, schukostandarden är godkänd för 16A, det är inte nåt hittepå, jag lovar att det är testat länge och väl innan man gjorde det godkänanndet.
Då lägger jag in en referens till en myndighetsrekommendation vilket är att betrakta som något man bör följa.
Ta diskussionen med Elsäk eller med försäkringsbolaget.
Rekommendationen gällde ett VÄLDIGT specifikt användningsområde (ett annat än det TS ska göra), och var just en REKOMMENDATION.
Vad tror du att försäkringsbolaget skulle göra om det uppstår en brand ? "Joo, du hade ju kopplat in en last på 11A i ett 16A-uttag som en elektriker monterat helt korrekt, och eftersom det finns en helt annan rekommendation som gäller elbilsladdning utomhus som nån på internet har tolkat som den gäller även för detta så kommer vi inter att ersätta dej"..
Skulle inte tro det.