dubbla batterier i bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

själv så ligger mitt centrallås alltid aktivt, är det låst så är tråd 1 12V och tråd 2 0V, är det upplåst så är det tvärt om.
Så där borde ju gå kontant ström igenom spolarna i låsen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det kan sitta någon form av mekanisk ändlägesbrytare i låsmotorn. Annrs tror jag inte batteriet hade räckt så länge...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

Jo det är sant,
dock måste centrallåsrelät dra lite eftersom där sitter 2 relän som "känner av" vilket läge förardörrslåset har och skickar detta ut till de resterande dörrarna med en viss förskjutning.

Menmen jag har inte blivit drabbad av det =)
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6305
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

På motorcykeln har ja ingen kick o desutom är det skönt me lite backupp vintertid.

Huvudaccen är på 14ah.

Satte två 2,9aH tätade blyaccar, dubbla 30A specade reläen som, drivs av reserkraften krfatiga 8mm kablar till huvudaccen- drog fram styrreläsignal till fronten.
Lösningen måste manuellt då och då kopplas in på systemet för att laddas.
Tänkte slänga på en diod så¨man har automatisk underhålls laddning.

Ganska idiotsäkert - ännu idiotsäkrare är att ha en huvuvbvrytare mellan.

Mc går att starta efter extrem djupurladdning ned till 8v efter man slagit på reservkraften och väntat nån minut - vid normlare urladdningar ned till 10v har man uppstarts möjlighet direkt.
Skriv svar