dubbla batterier i bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Niklas Sundqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 september 2006, 09:19:15
Ort: kga
Kontakt:

dubbla batterier i bil

Inlägg av Niklas Sundqvist »

nu har man råkat ut för att en cell har gått sönder, kom att fundera på om man inte kan ha ett i reserv, nu är det så att jag äger en bmw 325i som har batteriet i skuffen. Så det skulle vara smidigt att ha ett extra där men man skulle behöva ha underhålls laddning. och det är ju ett par amper i ett batteri så kan man använda sig av en diod, hur stor diod behöver man eller har ni någon annan ide?
Mvh Niklas
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag förstår inte riktigt frågan. En cell har gått sönder i ditt bilbatteri och därför vill du ha ett batteri i reserv. Eftersom du har en BMW 325i som har batteriet i bagageutrymmet så vill du ha det i bagageutrymmet. Du vill dessutom koppla bilen till underhållsladdning. Så långt är jag med (tror jag). Det jag inte förstår är "och det är ju ett par amper i ett batteri så kan man använda sig av en diod, hur stor diod behöver man eller har ni någon annan ide?"

Vad skall du ha dioden till?

Kan du inte köra med en vanlig batteriladdare som du kopplar in då bilen står uppställd?

Tänk på att ett ytterliggare batteri inte hjälper dig när du får kortslutning i en cell. Du måste ju ändå se till så att dina batterier fungerar och inte är trasiga.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ska bara klargöra att man inte kan parallellkoppla betterierna rakt av, det är därför det behövs något knep, t.ex. en diod, för att kunna utnyttja energin i båda utan att koppla om manuellt.

Min bror hade liknande problem med en BMW. Han satte in ett extra batteri och manuell omkopplare. Om det ena batteriet var stendött så var det bara att koppla om till reserven och vara glad.
Niklas Sundqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 september 2006, 09:19:15
Ort: kga
Kontakt:

nja

Inlägg av Niklas Sundqvist »

jag hadde tänkt mig att jag skulle serie koppla batterierna, så att reserv batteriet blir underhålls laddat av generatorn och använde någon typ av backventil så att bilen inte på några omständigheter kan tömma reserv batteriet, och sedan använda tex startkablar mellan batterierna tänkre mig en ganska tun kabel till laddningen. behöver man en diod på så mycket amper som batterier är på då? eller ska man använda sig av något anat som backventil...
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Seriekoppling är nog ingen höjdare tyvärr...

Bättre att skippa planerna på flera batterier och köpa ett nytt bra batteri istället.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Seriekoppla? då blir det ju 24 volt...
Niklas Sundqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 september 2006, 09:19:15
Ort: kga
Kontakt:

jo det ska jag

Inlägg av Niklas Sundqvist »

men har lånat ett bateri av min far. och jag är inte hundra på att det bara var batterit som var kass kan även va nått som tjuv drar men efter som ena cellen var dålig så ut går jag i får att det var batterit men vill inte stå med byxorna nere när man ska till jobbet på morgonen :)
Niklas Sundqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 september 2006, 09:19:15
Ort: kga
Kontakt:

nej eller jo

Inlägg av Niklas Sundqvist »

menar plus till plus minus till minus .. parallel menade jag
Senast redigerad av Niklas Sundqvist 22 oktober 2006, 21:49:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

om du vill ha ett extrabatteri i skuffen som laddas vid körning så rekomenderar jag ett vanligt relä, koppla spolen på tändningslåset eller någon av positionsljusen därbak, sedan annvänder man relät att koppla ihop batterierna när man kör, ladding och allt annat fungerar bra, strömbegränsning gör med ett motstånd, lämpligtvis en 20w glödlampa. det räcker för att ge laddström om man inte annvänder batteriet medans den står på standby

annars funkar det med en kraftig schotkydiod, brukar finnas i gamla pcnätdelar eller kostar någon tia
Niklas Sundqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 september 2006, 09:19:15
Ort: kga
Kontakt:

ok

Inlägg av Niklas Sundqvist »

tackar för de snabba svaren
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26533
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

$tiff: varför skulle man inte kunna det? Har inte BMW 850 batterierna så?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26220
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

danei:
Min erfarenhet, baserat på 6 år med batteridrivna skyltar ("DU KÖR FÖR FORT"-skyltar mest), är att batterier har lite olika spänning vid samma laddningsgrad. Detta medför att det batteri med lägsta spänningen suger ur det med högre spänning till det kommer ner på samma spänning.

Därmed försvinner upp till 60% av den totala laddningen i ett batteri och det andra kan bli skadat av överström/laddning.

Visst kan man ha tur och batterierna är "lika" men det är sällsynt. Senaste versionen som används i samband med dessa skyltar är ett antal dioder och det fungerar kanonbra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45511
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Titta i en båt-tillbehörs katalog, det är mycket vanligt med dubbla batterier i båtar, där hittar du batterifrånskiljare, även automatiska, och skiljedioder.
ANEE
Inlägg: 155
Blev medlem: 1 september 2006, 20:11:57
Ort: Varberg

Inlägg av ANEE »

En sån här idé har jag gått och funderat på i flera år. Hade problem med en gammal ford sierra som av nån underlig anledning sög ur batteriet emellanåt.

Det hade varit toppen med en inbyggd "reserv" som man kunde koppla in med en enkel knapptryckning på batteriet. Det hade sparat många svordomar när man stod i regnet (eller en kall vintermorgon) och försökte hitta någon granne som var vaken och kunde hjälpa till att starta bilen med startkablar.

Hur är det med moderna bilar, har de nån batteriövervakare som stänger av elektroniken om batteriet blir för urladdat? Bilstereon stänger ju t.ex. automatiskt av sig efter ett tag om man låter bli att pilla på den och har motorn avstängd. Det vore ju bra om det alltid fanns tillräckligt kvar för att starta bilen (om det nu inte är ett fysiskt fel på batteriet)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

I min bil har jag massor av elektronisk utrustning. Se hemsida. Jag kör med ett Volvo original batteri (tror det är Varta), ingen underhållsladdning (när bilen är påställd) eller annat hokus pokus. Det har fungerat utmärkt. Jag har svårt att se varför man i en vanlig personbil skulle vilja ha fler än ett batteri eller behöva extra laddning (vid normalt bruk). Har man problem med att något drar ur batteriet är det bättre att gå på det problemet istället för att börja i andra änden. Tycker jag.
Skriv svar