Hur elektriker kopplar och drar ledning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ok, det jag sa var inte en helt utarbetad teori utan mer ett exempel på att man skulle kunna ha ett flexiblare system än idag. Man skulle t.ex. kunna vara skyldig att anmäla ALLA ändringar av systemet och bara få göra vissa saker. Som det är nu får man byta ett elutag, men inte flytta ett en halvmeter genom att klamra upp en kabel på väggen. konstigt?

Grejjer är att man som typisk villaägare måste betala MASSOR med pengar för att göra smågrejjer. Vidare fuskar man mer eftersom man det är så hemligt och man inte har nån att fråga. Visste man att det blir en besiktning om ett tag så skulle man se till att använda rätt material till rätt saker. Om man kopplar i sitt hem och dödar sig själv så är man väl ansvarig själv. I BRF skulle jag kunna tänka mig att föreningen har egna regler om vad man får och inte får göra etc.

Bara lite tankar rakt upp och ner...

Edit: Om en mod tycker att vi svamlar för mkt kan ju tråden splittas och läggas iövrigt. Känns inte som om vi svarar nåt på frågan :wink:
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Lika så, så får du ha hur många förlängnings kablar som hälst liggandes på golvet som man trampar / snubblar & kör över med bilen, men man får inte spika upp kablen på väggen för att skydda den. Nä för då är det fast installation. Jävla idér.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu har ni lite fel, som privatperson får du i princip göra vad som helst så länge du följer gällande lagar och bestämmelser och har NÖDIG KÄNNEDOM, observera, "NÖDIG KÄNNEDOM" det enda du inte får göra är att öppna el/säkringscentralen.
Om du då ställer frågor i ett forum som detta, "hur gör man", så saknar du "nödig kännedom".

Dvs du får alltså spika upp en kabel osv skruva upp nya armaturer och dra kabel dit, förutsatt att du utgår från en befintlig gruppledning, dvs, du får alltså göra samma saker som en med begränsad behörighet, i princip.

DOCK, och detta är mycket viktigt, gör du fel och det sker en olycka, så gäller INGA försäkringar, dessutom blir du åtalad, troligen för allmänfarlig vårdslöshet eller nått liknande, såsom vålllande till annans död osv, straffsatserna är upp till ett antal år på kåken, domstolarna tenderar att betrakta detta som allvarligt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nödig kännedom? Det måste vara när man behöver lätta på trycket,
för det du troligen menar heter "Nödvändig kännedom". :wink:
ankan

Inlägg av ankan »

Hur ska man kunna få denna nödvändiga kännedom om man inte kan fråga på tex ett forum?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

>Hur ska man kunna få denna nödvändiga kännedom om man inte kan fråga på tex ett forum?

Genom praktiskt arbete, med nödig kännedom menar man både praktisk erfarenhet och teoretisk kunskap. På ett forum får du varken det ena eller det andra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

JimmyAndersson skrev:Nödig kännedom? Det måste vara när man behöver lätta på trycket,
för det du troligen menar heter "Nödvändig kännedom". :wink:
I lagtexten heter det "Nödig kännedom", förmodligen ett gammalt svenskt ord.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Fruktansvärda begrepp/krav enligt mig, var går gränsen i vad som är nödvändig(nödig) kunskap? Om jag har kopplat in 100 uttag innan utan att något har hänt, har jag tillräcklig kunskap då? Om jag har läst el på gymnasiet med allt det innebär har jag tillräcklig kunskap då? Om jag har läst el på gymnasiet och sedan jobbat med det ett år har jag tillräcklig kunskap då? två år? tre år ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

när det går galet har du inte kunskapen du borde haft :lol: :twisted:
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

TomasL: Jag har alltid hört att man får greja med "allt som kopplas in i ett vägguttag", om man har *nödig kännedom*, och även byta vägguttag/strömbrytare, men *INTE* installera nya eller modifiera befintlig installation eller dra nytt om man inte har behörighet..
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Bäst är väl att gå in på Elsäkerhetsverkets hemsida och läsa vad som verkligen gäller.
http://www.elsakerhetsverket.se
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

TomasL: Var har du fått det ifrån? Mej veterligen får man bara byta ut befintliga väggutag/strömbrytare om man har nödig kännedom. Jag skulle dock jubla om det var som du sa, men jag tror inte att det är så enligt vad jag har läst.

Löjligaste är att man inte får lägga in VP-rör i väggarna. Inte ens om man lämnar spåret öppet så att elektrikern ser röret i sin helhet. Dock får man det om man jobbar för en elektriker som har behörigher. Konstigt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan vi inte nöja oss med att han igentilgen inte får koppla in elen. Men å andra sidan är alla byggen som inte är CE märkta olaggliga. Så om alla som vill diskutera vilka lagar som gäller och hur dom borde se ut i stället kan göra det i en egen tråd så blir någ frågeställaren nöjd. Han läser nog den tråden också. Jag har också åsikter om det. Men det tar vi inte här.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

sen finns det en annan aspekt på det hela, hur mycket tror ni inte är icke godkänd inkoppling i hus i sverige?
skulle nog tro att kanske 5-10% inte är kopplat av behörig elektriker

har ju själv den oerhört avancerade bb2'an och nu går jag en kurs där en del av innehållet är bb1/bb2 teorin, och personligen tycker jag att det är sorgligt dåligt beskrivet i böckerna, ingen som läser dom kan ens komma i närheten av att kunna göra ett riktigt jobb, man behöver praktik och mycket praktik, krasst sett så är elarbete väldigt enkelt, om man har alla prylarna som behövs, en riktig elektriker har ju normalt sett en liten pickupp full med bra att ha saker och måste ändå hämta mera så fort det blir något udda, en som inte vet vad man håller på med försöker sig på icke standardlösningar och då blir det fruktansvärt galet ibland

att få tag i ellevarantörernas lill lathund hjälper mycket och en portion suntförnuft gör nästan resten, sakerna därefter bör man fråga speciffikt på , antingen en elektriker eller kanske här på forumet
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kommer inte ihåg om det sagts innan i denna tråd, men man får göra i princip allt själv, dock MÅSTE en behörig elektriker godkänna installationen, men det tror jag knappast en sådan vill göra.
Skriv svar