Okay okay... det är förvisso sant. Har du helt rätt i.
Blir din varm nåt eller?? (förrutom från röret) Det är väl fläktkylning i en sån va?
Du har inte lust att kika i din o kanske ta ett foto på hur den ser ut inuti?? Eller bara beskriva den? har nåt att jämföra med så att säga....
Spänningsdubblingskoppling vid 230 volt?
> Bara det där med långa länkar och bilder över 700pixels bredd.
Jo, det stöker till layouten på övriga texter i tråden en del...
Men, det spelar inte så där speciellt stor roll om man bara skriver
lite "snyggt" med egna radbrytningar. D.v.s som det här inlägget...
> Den långa länken vet jag om, kommer dock inte ihåg hur man ska
> skriva för att korta ner den till ett ord.. du fattar...
*Jag* fattar i alla fall inte, vadå "komma ihåg" ?
Klicka bara på länken BBcode nere till vänster när du redigerar...
Jo, det stöker till layouten på övriga texter i tråden en del...
Men, det spelar inte så där speciellt stor roll om man bara skriver
lite "snyggt" med egna radbrytningar. D.v.s som det här inlägget...

> Den långa länken vet jag om, kommer dock inte ihåg hur man ska
> skriva för att korta ner den till ett ord.. du fattar...
*Jag* fattar i alla fall inte, vadå "komma ihåg" ?
Klicka bara på länken BBcode nere till vänster när du redigerar...

Hittade denna: http://sound.westhost.com/project65.htm
Kod: Markera allt
Flash Intensity and Capacitance:
It is very important that you select the storage capacitor (C3) and its associated limiting resistor to suit the flash tube. The following section shows how the capacitance and resistance may be calculated.
The flash intensity is measured in Joules (Watt / Seconds). The energy storage (in Joules) of a capacitor is determined with the formula ...
Energy (Joules) = 1/2(CV²) where C is capacitance in Farads and V is voltage
A typical strobe might use a 200uF capacitor charged to 340V, which gives about 11 Joules per flash, thus ...
Energy = 1/2 (200 E-6 * 340²) = 1/2 (23.12) = 11.5 J
It is actually less than this, since the entire stored charge in the capacitor is not used, but this errs on the side of caution. This is important, since we don't want to melt the tube or subject it to any more mechanical shock than it was designed for. Assume a maximum flash rate of 15 f/s, each with a duration of 1ms (meaning effective power is actually nearly 11,000W per flash!). A passable guideline is ...
Total Energy (Joules) = 0.5J per 10uF (at 340V)
We can now calculate the average dissipation of the tube ...
Dissipation (Watts) = f/s * E where f/s is flashes per second, E is energy in Joules
For our example, the tube will have a continuous dissipation of 172W ...
Dissipation (Watts) = 15 * 11.5 = 172.5W
This means that the tube should have an average power rating of 200W (or 200 Joules), or its maximum rating will be exceeded. To be able to flash at the maximum power at higher flash rates is not generally necessary, so we can limit the power simply by increasing the value of the input limiting resistor. This will increase the life of the tube, and ensure that its safe working temperature is not exceeded. Where you really do need to operate at maximum intensity at the higher rates, consider using forced air cooling for the tube (and the limiting resistor - this will get HOT!)
Resistance
R3 limits the current into C3, the storage capacitor. The value of the storage capacitor must be selected to suit the flash tube (see above). The value of R3 is dependent on the maximum flash rate and the value of C3. At a typical value of 100 ohms it will need to be rated at about 100W for normal use. With a 220uF cap this has a charge time constant of 22ms, allowing up to a 20Hz flash rate with only a slightly reduced voltage, but at this frequency the resistor will be dissipating close to 275W!! That was not a misprint - even at a 10Hz flash rate dissipation is over 100W.
Calculate the resistor using the following guidelines ....
R = 0.02 / C where R is the resistance and C is the capacitance (0.02 is 20ms)
P = (1200 * f/s) / R where f/s is the maximum flash rate per second
The above equations are approximate only, but will provide a passably accurate result. Needless to say I take no responsibility if your flash tube melts and the resistors explode.
På ta om nåt helt annat.
Jag ska ju göra en helvågslikriktare för att höja upp spänningen till lite högre än vad den är nu. upp mot 500-600 volt.
Men det är så att mina kondensatorer inte är specade för mer än 400 volt.
Så vad sk ajg göra?? Kan jag koppla dem i serie och ha lite fler i parallellt sen??
Eller hur funkar det med att seriekoppla kondesatorer på så hög spänning som jag ska ha? kommer det funkar eller riskerar jag att spränga dem pga att de kan ha lite olika värden??
Micke
Jag ska ju göra en helvågslikriktare för att höja upp spänningen till lite högre än vad den är nu. upp mot 500-600 volt.
Men det är så att mina kondensatorer inte är specade för mer än 400 volt.
Så vad sk ajg göra?? Kan jag koppla dem i serie och ha lite fler i parallellt sen??
Eller hur funkar det med att seriekoppla kondesatorer på så hög spänning som jag ska ha? kommer det funkar eller riskerar jag att spränga dem pga att de kan ha lite olika värden??
Micke
det brukar gå att hitta lämpliga transformatorer, kollar man på industriprylar så finns det förvånadsvärt ofta transformatorer med många olika primärspänningar, 220,240,380.400,550 är vanligt , en sådan kan man köra som spartransformator direkt på primärsidan
kondingarna kopplar man i serie så dom klarar spänningen och som det sagt tidigare med ett motstånd över varje konding som spänningsutjämnare, för dom storlekarna på kondingar så är kanske ett 10w motstånd lämpligt, bara räkna fram att den tar ca 8w vid full spänning
hur har du tänkt dig strömbegränsningen?
bara motstånd ger långa laddtider för full spänning, jag hadde tänkt prova en kraftig konstantströmsgenerator efter likriktarbryggan, har liksom ett sådant projekt som ligger i malpåse sedan några år
kondingarna kopplar man i serie så dom klarar spänningen och som det sagt tidigare med ett motstånd över varje konding som spänningsutjämnare, för dom storlekarna på kondingar så är kanske ett 10w motstånd lämpligt, bara räkna fram att den tar ca 8w vid full spänning
hur har du tänkt dig strömbegränsningen?
bara motstånd ger långa laddtider för full spänning, jag hadde tänkt prova en kraftig konstantströmsgenerator efter likriktarbryggan, har liksom ett sådant projekt som ligger i malpåse sedan några år