Jaja, då tänkte vi oberoende likadant iaf.

Kan du rita upp hur detta skulel se ut och vad som behövs för att koppla upp det?Icecap skrev: ↑8 oktober 2021, 17:15:34 Två relän på det vis KOMMER att bli fel!
På något tidpunkt kommer aktiveringen att gå fel för ena relä och så blir det dumt.
Jag hade såklart tagit en mikroprocessor men i verkligheten behövs bara en bistabil multivibrator.
Den kan rent faktisk utgöras av ett togglande relä som i sin tur styr ett relä till polväxling.
Jo tack för iden, blir en del att tänka på hur det sa bliNerre skrev: ↑9 oktober 2021, 12:26:41 Lösningen med självhållande relä är ju den enklaste, den lösningen klurade jag ut redan på högstadiet (jag byggde en motoriserad kattlucka, problemet var bara att katterna blev rädda när motorn gick).
Dock körde jag två reläer, det ena ett tvåpoligt växlande för körriktningen och det andra var det självhållande. Men det går säkert att lösa självhållningen med en diod också. Fördelen med två reläer är att man skiljer på motorns drivspänning och "styrsystemets" drivspänning. Man kan ha 12 V reläer men ändå driva motorn med 48 V.