LCD för alla ljusförhållanden?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

LCD för alla ljusförhållanden?

Inlägg av Marta »

Finns det någon LCD-modul 20x4 tecken vanlig Hitachi-standard som fungerar bra både med bakgrundsbelysing vid svagt ljus och med omgivande ljus t.ex. utomhus dagtid? Med fungerar bra är det just detta jag menar, det finns många som påstås fungera på detta sätt, men texten har förfärande dålig kontrast.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om den är av typen transflexiv LCD så presterar den bra i både ljus och mörker.
Har du annars övervärg OLED eller VFD?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är precis det jag sa i min frråga, det finns sådana som *påstås* fungera på detta sätt, men kontrasten är mycket dålig i omgivande ljus. PLED/OLED är väl ganska ljussvaga? VFD är både dyrt, strömslukande och ömtåligt plus en del andra nackdelar och jag tvivlar på att ljusstyrkan räcker ute i solbelyst omgivning..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De transreflexiva är skapliga i ljus. Inte perfekta, men har testat DOG-i transreflexiv men den är ju för liten för dig, men borde finnas annat fabrikat med samma teknik någon stanns
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De PLED/OLED-displayer som jag testat är ljusstarka. Testade för säkerhetskull nu med en OLED från Fractronics som heter BL2002B:
Kontrastpoten på max och en *stark* ficklampa rakt framför displayen. Resultat: Fullt läsbart utan problem. Nu kan man ju inte jämföra solen med en ficklampa, men andra displayer har inte klarat detta.

I databladet står det att ljusstyrkan på pixlarna är 35cd/m². Kanske inte så extremt mycket, men de lyser starkt! I Inomhusmiljö räcker halva ljusstyrkan gott och väl.
Lyser solen rakt på så att display-fönstret är alldeles vitt så ser man förstås inget, men det gör man ju inte med någon display. Det kan ju inte bli mer än max... :)
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Håller helt med Jimmy. PLED/OLEDen från Fractronics syns grymt bra i alla ljusförhållanden jag testat den i! Rekommenderas varmt.
Robban31

Pleed/Oled från Franctronics

Inlägg av Robban31 »

Kan dessa programmeras seriellt?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Robban31

Nej, men du kan bygga dig ett mellangränssnitt som sköter parallell <--> seriell-konverteringen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Sodjan har såna konveterare.
Skriv svar