LCD för alla ljusförhållanden?
LCD för alla ljusförhållanden?
Finns det någon LCD-modul 20x4 tecken vanlig Hitachi-standard som fungerar bra både med bakgrundsbelysing vid svagt ljus och med omgivande ljus t.ex. utomhus dagtid? Med fungerar bra är det just detta jag menar, det finns många som påstås fungera på detta sätt, men texten har förfärande dålig kontrast.
Det är precis det jag sa i min frråga, det finns sådana som *påstås* fungera på detta sätt, men kontrasten är mycket dålig i omgivande ljus. PLED/OLED är väl ganska ljussvaga? VFD är både dyrt, strömslukande och ömtåligt plus en del andra nackdelar och jag tvivlar på att ljusstyrkan räcker ute i solbelyst omgivning..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
De PLED/OLED-displayer som jag testat är ljusstarka. Testade för säkerhetskull nu med en OLED från Fractronics som heter BL2002B:
Kontrastpoten på max och en *stark* ficklampa rakt framför displayen. Resultat: Fullt läsbart utan problem. Nu kan man ju inte jämföra solen med en ficklampa, men andra displayer har inte klarat detta.
I databladet står det att ljusstyrkan på pixlarna är 35cd/m². Kanske inte så extremt mycket, men de lyser starkt! I Inomhusmiljö räcker halva ljusstyrkan gott och väl.
Lyser solen rakt på så att display-fönstret är alldeles vitt så ser man förstås inget, men det gör man ju inte med någon display. Det kan ju inte bli mer än max...
Kontrastpoten på max och en *stark* ficklampa rakt framför displayen. Resultat: Fullt läsbart utan problem. Nu kan man ju inte jämföra solen med en ficklampa, men andra displayer har inte klarat detta.
I databladet står det att ljusstyrkan på pixlarna är 35cd/m². Kanske inte så extremt mycket, men de lyser starkt! I Inomhusmiljö räcker halva ljusstyrkan gott och väl.
Lyser solen rakt på så att display-fönstret är alldeles vitt så ser man förstås inget, men det gör man ju inte med någon display. Det kan ju inte bli mer än max...