Är det någon Ide att byta battericeller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rvl

Re: Är det någon Ide att byta battericeller

Inlägg av rvl »

En hel del obalans i alla fall. Kunde vara intressant att se motsvarande siffror efter en längre långsam urladdning.

Är packet som nu intuitivt verkar sämst, i själva verket bäst?
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Kan BMS:en vara av den typ som endast kan ladda ur celler, alltså sänka spänningen på de celler med högst spänning.
Jag har plockat isär en del batteripack med sådana. Laddar man de fullt och sedan låter packet ligga ett tag så stabiliserar det sig. Det tar ganska lång tid och skulle cellerna få för mycket obalans är det inte alltid de klarar att balansera. Har fått liv i sådana pack genom att ladda upp cellerna med labbagg. tills de håller samma spänning och sedan återställa BMS:en.
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Ja, det är ganska troligt (och vanligt) med sådana BMS:er.
Det allra bästa är om man har tillgång till en lddare med kapacitetsmätning vid urladdning och
kan köra ett par cykler på varje cell för sig.
Min gissning är dock att dom med lägsta spänningen innehåller minst en sämre cell som
skulle må bra av att bytas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Lite belastningsövningar, lasten är 2 st seriekopplade 12V 5W lampor.
Tid		Summa	        Ström       	Pack 1		Pack 2		Pack 3		Pack 4		Pack 5		Pack 6		Pack 7
(min)		Polsp (V)	(A)		(V)		(V)		(V)		(V)		(V)		(V)		(V)
0		29,220		1,360		4,230		4,230		4,230		4,145		4,165		4,141		4,067
10		28,423		1,240		4,152		4,150		4,150		4,016		4,030		4,005		3,932
20		28,269		1,200		4,129		4,127		4,127		3,989		4,003		3,978		3,903
30		28,081		1,115		4,104		4,103		4,103		3,960		3,975		3,950		3,874
40		27,975		1,109		4,090		4,089		4,089		3,943		3,960		3,934		3,858
50		27,862		1,109		4,075		4,074		4,074		3,926		3,943		3,916		3,842
60		27,688		1,102		4,051		4,050		4,050		3,899		3,917		3,889		3,816
90		27,306		1,092		4,000		3,999		3,999		3,839		3,859		3,833		3,766
120		26,908		1,085		3,944		3,943		3,943		3,779		3,797		3,774		3,718
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Svårt att veta vad som är vad i det där batteriet. Om det är en dålig BMS eller dåliga celler. Lite både och? Den balanserar ju verkligen uselt, snudd på farligt med 4.23V på några celler, det är inte bra... på tok för högt. De batterier med lägre spänning kan det vara dåliga celler i... eller att det är BMSen som är dålig.

Det är många celler, vilket ju tar sin tid att byta ut. nkon har ju bra celler som är klart prisvärda, så det är ju absolut en ide att byta ut dem själv. BMS finns acceptabla på amazon eller ebay t.ex, inte de bästa men helt ok! Jag är nöjd med min 7s BMS från amazon.

Punktsvetsa är någorlunda enkelt, men ja det kräver lite utrustning. De för 300kr brukar inte kunna svetsa så tjock plåt, kanske 0.05-0.1mm. Det går med modifikation kanske. Har läst många recentioner av dessa och många är missnöjda pga de är för klena helt enkelt.

Det enklaste är väl en stor solenoid och ett 12v batteri, det gäller dock att anpassa längden på pulsen eller ha möjlighet att begränsa strömmen beroende på hur tjocka plåtar du ska svetsa fast.

Jag valde att bygga en punktsvets av en gammal, omlindad MOT(mikrovågsugnstransformator) som jag styr med ett SSR, styr pulslängd på i millisekunder. Till 0.2mm plåt behöver jag en pulslängd på 50ms ca. Till 0.15mm plåt behöver jag en puls på 40ms.

Jag har en hel del plåt, eller ja strippar av nickelpläterad band för att svetsa celler. köpte en stor rulle... vet inte varför men men… notera att det är nickelpläterat stål och inte solid nickel så den kan rosta även om jag inte tror det är så illa. Har gott om, om du behöver en bit!

Här är min tråd till punktsvetsen jag byggde: https://www.elektronikforumet.com/forum ... 6&start=15
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

När jag beställde från https://eu.nkon.nl/ så beställde jag med s.k. "Z-solder tags".
Dessa "solder tags" var sedan enkla att löda ihop.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har kört några cykler nu, dock inte full urladdning än, får göra det vid tillfälle.
Vissa Celler ligger på 4,2V och vissa ned mot 4V efter full laddning.
Gissar att BMSen är någon form av passiv BMS, då det är väldigt tunna trådar från respektive batteri.

Skall pröva med att återställa den i morgon och se om det gör någon skillnad.
Dock, kan man hjälpa till genom att ladda varje enskilt paket för sig?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har ju skrotat ett gäng acc-paket till laptops där datorn har antingen tyckt att paketet var trasigt eller passningstiden varit nån minut.

Har klippt isär cellerna och laddat dom en och en i en kinesisk "rekondladdare" som drar ur och laddar batteriet och mäter kapaciteten.

I nästan samtliga fall så har de flesta batterierna haft nsätintill märkeffekt, ofta är det en enda cell som är kass, eller ingen, i det fallen gissar
jag att man hade hunnat tråckla in cellerna i batteripacket igen och det hade funkat.

Uppenbarligen är inte heller laptoparnas balansering av cellerna speciellt bra.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra att det finns vägar förbi. Precis som jag skrev i inledning på TS fråga. Det är de små enskilda paketen som gäller.
Det blir spännande att följa upp. Länge leve våra Elcyklar och vi själva!
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Man bör kolla dom enskilda cellerna, inte packarna om man ska få ordning på det.
Skaffa/Låna en sån laddare/Testare som Glenn kört med eller en Hobbyladdare och
ta sen en cell i taget (iaf på dom misstänkta paketen)
Knut

Inlägg av Knut »

Jag skulle säga att dom paketen som har låg spänning efter fulladdning mycket väl kan vara dom som har högst kapacitet. Att dom helt enkelt inte är fulladdade för att något sämre paket har nått full spänning innan och därmed avbrutit laddningen. Om nu BMS har förmågan att avbryta laddning vid hög cellspänning. Vilket man kanske får anta.

Jag personligen skulle ladda varje separat paket till 4.1 eller 4.2v och sedan ladda ur hela batteriet till första paketet når tillexempel 3v. Då ser man vilka paket som har lägst kapacietet. Och där borde ju i alla fall BMS hjälpa till och stoppa vid låg spänning. Som Humulus skriver så borde man plocka isär och kolla enskillda celler. Men det är ju lite pyssel med det.

Dom flesta BMS idag bygger på toppbalancering. Och den kommer säkert att balancera ut detta batteri med men frågan är hur lång tid det kommer ta. Är nog en mycket liten ström så det tar nog tid. Därför tror jag att individuell laddning snabbar upp/hjälper den processen kraftigt.

Att det har blivit obalans kan ju bero på en del saker. Trasigt BMS som aldrig slutar balancera. Eller att några celler helt enkelt har lite högre självurladdning. Men det får man nog räkna med att man kanske får hålla lite "manuell" koll på när man kör med äldre "räddade" celler. Man ser ju även hur självurladdningen är om man laddar alla paketen fullt och låter det ligga en månad eller 2. Då visar det sig tydligt vilka som är sämre än andra.

Har plockat isär ganska många cykelbatterier för att ta reda på cellerna. Oftast tycker jag att cellerna har riktigt god "hälsa/kapacitet". Har tyvärr inte så bra kontroll på vad som är det verkliga felet. Men i många fall kan det nog vara planerat åldrande. I vissa fall hittar man kortslutna celler som plasten runt har smält på. Det är ett lite läskigt fel tycker jag. I vissa fall celler med ganska hög självurladdning. Och inte helt ovanligt batteripaket som det har kommit in vatten i. Sådana här celler är inte rostfria kan man säga. Ser ut som totalt haveri. Dessutom verkar det som att om en cell börjar läcka ut sin elektrolyt så driver den oxidation i hela batteriet. Celler, "förbindningar", elektronik osv. Man känner tydligt på lukten om något läcker när man öppnar ett cykelbatteri. Kan ju även bero på att en viss cellgrupp har fått hög intern resistans. Och därför dippar kraftigt i spänning vid belastning. Och BMS löser ut på låg cellspäning.

Lite off topic.
Har även öppnat ett flertal RYOBI One+ batterier som har kasserats av olika anledningar. I många fall verkar det som att BMS belastar några av cellerna närmast minuspolen något mer än övriga då jag tycker det är dom två eller tre mest negativa cellerna som oftast är döda. I flera fall har jag noterat att det är elektroniken/BMS som är felaktigt. Efter uppladdning och återbalansering är BMS fortfarande avstängt men batteriet som sådant fungerar utmärkt. Ofta med endast 10-20% kapacitetsbortfall även vid test med 3-5c. Om dessa sedan får ligga och vila någon månad ser man i vissa fall att det är självurladdning som är boven men har i flera fall lyckats rädda ett batteri genom att helt enkelt transplantera över elektronik från ett annat batteri.

En hel del av detta har nog redan sagts och kan anses självklart. Nu skrev jag dock ner mina tankar...

/Knut
Senast redigerad av Knut 20 augusti 2021, 11:20:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Har även öppnat ett flertal RYOBI One+ batterier som har kasserats av olika anledningar. I många fall verkar det som att BMS belastar några av cellerna närmast minuspolen något mer än övriga då jag tycker det är dom två eller tre mest negativa cellerna som oftast är döda.
Makita hade exakt samma felkonstruktion på sin BMS, de åtgärdade det för ungefär tio år sedan och bytte alla döda batterier på garanti.
Skriv svar