Är det någon Ide att byta battericeller
Är det någon Ide att byta battericeller
Morsan har en Biltema Elcyckel inköpt för en 6-7 år sedan eller så.
Batteriet är visst dåligt.
Nytt batteri kostar runt 3 - 4000:-
Gissar att de normalt sett består av en bunt standardceller.
Frågan är, är det någon Ide att byta cellerna, och förhoppningsvis få det att funka igen, eller är det bortkastade pengar och tid.
Batteriet är visst dåligt.
Nytt batteri kostar runt 3 - 4000:-
Gissar att de normalt sett består av en bunt standardceller.
Frågan är, är det någon Ide att byta cellerna, och förhoppningsvis få det att funka igen, eller är det bortkastade pengar och tid.
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Men har det fungerat fram tills nu?
Många drabbades ju av att de lägger av helt, mer eller mindre, efter 3år. Morsans uppförde sig så att när man laddade så visade laddaren att batteriet var fullt, batteriets egna lilla LED-stapel visade också fullt medans cykelns motsvarande stapel visade tomt.
Men öppnade man batteriet så kunde man reseta BMS'en och så fungerade det igen. Jag gjorde detta på morsans och sedan var det full fart igen.
Finns filmer på tuben om detta.
jag följde detta.
Många drabbades ju av att de lägger av helt, mer eller mindre, efter 3år. Morsans uppförde sig så att när man laddade så visade laddaren att batteriet var fullt, batteriets egna lilla LED-stapel visade också fullt medans cykelns motsvarande stapel visade tomt.
Men öppnade man batteriet så kunde man reseta BMS'en och så fungerade det igen. Jag gjorde detta på morsans och sedan var det full fart igen.
Finns filmer på tuben om detta.
jag följde detta.
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Det har nog varit dåligt en längre tid, gissar jag.
Får öppna upp det och se hur det ser ut.
Frågan är hur man skall kunna testa kapaciteten när man inte har cykeln tillgänglig.
Nåväl, får återkomma när jag vet vad det är för något batteri och hur det ser ut inuti.
Får öppna upp det och se hur det ser ut.
Frågan är hur man skall kunna testa kapaciteten när man inte har cykeln tillgänglig.
Nåväl, får återkomma när jag vet vad det är för något batteri och hur det ser ut inuti.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Klart att det både lönar sig och låter sig göras att byta ut cellerna.
Du testar enskilda paket md exempelvis en ImaxB6 eller liknande.
Du är händig och har verktyg , så kör på.
Vi skulle inte ha vårt liv lika enkelt utan våra moddade Elcyklar och batteriresurser.
Du testar enskilda paket md exempelvis en ImaxB6 eller liknande.
Du är händig och har verktyg , så kör på.
Vi skulle inte ha vårt liv lika enkelt utan våra moddade Elcyklar och batteriresurser.
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Skall testa det som han visade på Videon.
Kollade batteriet nu, Laddaren indikerar fulladdat, men totala batteripänningen är runt 2,7V.
Iom det så kanske batteriet är slut i alla fall, men försöka duger.
Kollade batteriet nu, Laddaren indikerar fulladdat, men totala batteripänningen är runt 2,7V.
Iom det så kanske batteriet är slut i alla fall, men försöka duger.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Har en Cargobike lådcykel. Mitt batteri höll i ca 1,5 år och då använde jag cykeln kanske 4 gånger i månaden. Trampade jag på ordentligt kunde jag komma ca 2 mil när batteriet var nytt och efter 1,5 år kom jag högst 6 kilometer innan batteriet indikerade att det var ca 75 % kvar och elektroniken kopplade ur batteriet.
Valde att lämna in batteriet till Batteridoktorn i Solna som satte in nya celler "Panasonic" Gick på strax under 4000:- och nu har jag 18 amper mot 11 amper på originalet.
Själv önskar jag att fler kunde ta med sig en slägga och mosa batterihållarna på dessa förbaskade två hjulingar som ligger utspridda över hela stan! Skulle inte förvåna mig om det bara finns skitbatterier i dessa cyklar!
Valde att lämna in batteriet till Batteridoktorn i Solna som satte in nya celler "Panasonic" Gick på strax under 4000:- och nu har jag 18 amper mot 11 amper på originalet.
Själv önskar jag att fler kunde ta med sig en slägga och mosa batterihållarna på dessa förbaskade två hjulingar som ligger utspridda över hela stan! Skulle inte förvåna mig om det bara finns skitbatterier i dessa cyklar!
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Prövade med reset-knepet, men den ville inte börja ladda.
Lossade batteriterminaler mm från BMS-kortet och kopplade in mitt nätagg direkt på batterierna, ställde spänningen på 29V och maxström på 2A
Och batterierna började ladda.
När den nått 25V så kopplade jag in BSen och orginalladdaren, och den laddar.
Sedan får vi ju se hur det är med kapaciteten.
Får tillverka någon form av konstlast och ladda ur batteriet.
Frågan är hur mycket ström man skall köra.
Cellerna är Samsung ICR18650-26F tydligen 2600 mAh
Kopplade 4 och 4 parallellt samt 7 packar i serie, vilket då borde ge 25,9V och 10,4Ah eller nått sånt.
Om man tittar på data för batteriet, så är maximal urladdningsström 5,2A/cell, vilket då totalt borde ge 20,8A.
Hittade denna specen på batterierna
Lossade batteriterminaler mm från BMS-kortet och kopplade in mitt nätagg direkt på batterierna, ställde spänningen på 29V och maxström på 2A
Och batterierna började ladda.
När den nått 25V så kopplade jag in BSen och orginalladdaren, och den laddar.
Sedan får vi ju se hur det är med kapaciteten.
Får tillverka någon form av konstlast och ladda ur batteriet.
Frågan är hur mycket ström man skall köra.
Cellerna är Samsung ICR18650-26F tydligen 2600 mAh
Kopplade 4 och 4 parallellt samt 7 packar i serie, vilket då borde ge 25,9V och 10,4Ah eller nått sånt.
Om man tittar på data för batteriet, så är maximal urladdningsström 5,2A/cell, vilket då totalt borde ge 20,8A.
Hittade denna specen på batterierna
Nominal Capacity: 2600mAh (0.2C, 2.75V discharge)
Minimum Capacity: 2550mAh(0.2C, 2.75V discharge)
Charging Voltage: 4.2 ±0.05 V
Nominal Voltage: 3.7V
Charging Method: CC-CV (constant voltage with limited current)
Charging Current: Standard charge: 1300mA, Rapid charge : 2600mA
Charging Time: Standard charge : 3hours, Rapid charge : 2.5hours
Max. Charge Current: 2600mA (ambient temperature 25°C)
Max. Discharge Current: 5200mA (ambient temperature 25°C)
Discharge Cut-off Voltage: 2.75V
Cell Weight: 47.0g max
Cell Dimension: Height : 65.00mm max, Diameter : 18.40mm max,
Operating Temperature: Charge : 0 to 45°C, Discharge: -20 to 60°C
Storage Temperature 1 year: -20~25°C, 3 months : -20~45°C, 1 month : -20~60°C
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Risken är väl att en eller flera celler har blivit sämre än dom övriga och då klarar inte BMS.en att balansera dom efter
ett tag. Egentligen bör man väl kapacitetskolla varje cell för sig ovh helst mäta IR på varje enskild cell. Problemet är
väl att man ändå inte har någon cell att byta till som ligger lika. Att byta endast enstaka celler till nya ger bara nya
balanseringsproblem, möjligen om man byter en hel grupp. Fast är dom så pass gamla så börjar väl EOL närma sig
på hela gänget. Att byta samtliga till nya är ju en lösning, men en hel del jobb och det har varit lite brist på kvalitesceller
nu under pandemin från pålitliga leverantörer, och helt billigt blir det inte heller, även om det lönar sig jämfört med
ett utbytes från Biltema.
ett tag. Egentligen bör man väl kapacitetskolla varje cell för sig ovh helst mäta IR på varje enskild cell. Problemet är
väl att man ändå inte har någon cell att byta till som ligger lika. Att byta endast enstaka celler till nya ger bara nya
balanseringsproblem, möjligen om man byter en hel grupp. Fast är dom så pass gamla så börjar väl EOL närma sig
på hela gänget. Att byta samtliga till nya är ju en lösning, men en hel del jobb och det har varit lite brist på kvalitesceller
nu under pandemin från pålitliga leverantörer, och helt billigt blir det inte heller, även om det lönar sig jämfört med
ett utbytes från Biltema.
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Får se hur den beter sig i morgon.
Frågan är om cellerna är ihopsvetsade, eller lösa.
I så fall, hur svetsar man ihop dem?
Frågan är om cellerna är ihopsvetsade, eller lösa.
I så fall, hur svetsar man ihop dem?
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Det finns exempel här på forumet hur man punktsvetsar, själva "svetsen" finns för ca 300 på Amazon.
Lasse (l2t) kan en hel del om slika ting ! sök på 18650 bara.
Lasse (l2t) kan en hel del om slika ting ! sök på 18650 bara.
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Punktsvetsarna för 300:- är väl lite si och så vad gäller kvaliten. Men med lite Moddar så går dom väl för ett mindre projekt.
Dock så krävs ett bra LiPo till dom, så har man inte redan ett sånt så tillkommer en kostnad på kanske 6-800kr.
Och man får ta paus ofta, för annars överhettar dom och Cmosarna tackar för sig.
Dock så krävs ett bra LiPo till dom, så har man inte redan ett sånt så tillkommer en kostnad på kanske 6-800kr.
Och man får ta paus ofta, för annars överhettar dom och Cmosarna tackar för sig.
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Hmm, kan man inte mata dem från en pinn eller migsvets eller nått sånt.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Det finns bra beskrivningar när man kör med 12V batteri och en monterad solenoid. Och det har väl TS hemma!
Re: Är det någon Ide att byta battericeller
Så, laddaren indikerar fulladdat.
Batterispänningen är 29,22V
Spänningarna på de olika cellpaketen är
4,23V
4,23V
4,23V
4,156V
4,165V
4,141V
4,067V
Allt mätt obelastat.
Batterispänningen är 29,22V
Spänningarna på de olika cellpaketen är
4,23V
4,23V
4,23V
4,156V
4,165V
4,141V
4,067V
Allt mätt obelastat.