läste nyss http://www.gizmag.co.uk/go/6269/
det skall vara en väckarclocka som stegvis ökar ljus styrkan 30min innan man skall vakna så kroppen tror att det är en naturlig soluppgång å drar ner på sömnkännslan så man känner sig piggare på morrgonen =)
har inte provat själv men de låter bra , allt är väl bättre än att dra på max ljus på morronen It BURNS! it burns i ögonen=) de kanske kan va ett litet kul project nu när vintern närmar sig.
The Wake-up Light , stegvis lamp väckarclocka
- cyber-hagga
- FormerMazda
Det där låter som en bra idé!
Nästan så man ska slakta sin gamla radiokontrollerade projektorklocka och låta en basicstamp triggas av första larmet. Då, med hjälp av en triac, får den en halvtimme på sig att öka ljuset, eller spänning/strömmen på ett urtag till vilket man ansluta valfri fin lampa. Sen på andra larmet från klockan kan man ju låta en mp3spelare spela fågelsång på lagom nivå. Låter som ett sömnpiller, men jag skulle nog vakna av det!
Hmm. Nu ska det spånas. Projekt, projekt.
Nästan så man ska slakta sin gamla radiokontrollerade projektorklocka och låta en basicstamp triggas av första larmet. Då, med hjälp av en triac, får den en halvtimme på sig att öka ljuset, eller spänning/strömmen på ett urtag till vilket man ansluta valfri fin lampa. Sen på andra larmet från klockan kan man ju låta en mp3spelare spela fågelsång på lagom nivå. Låter som ett sömnpiller, men jag skulle nog vakna av det!
Hmm. Nu ska det spånas. Projekt, projekt.
Hah, gissa vad man funderat på i nått år... än så länge finns dock bara en nödlösning (lampa på vanlig timer) då studierna/tjejen/katten/osv tar för mkt tid
Utan upprampning känns det väl lite olyxigare kanske, men jag vaknar inte av att lampan tänds, så effekten blir väl densamma. Eventuellt projekt kommer dock självklart att vara upprampat

Utan upprampning känns det väl lite olyxigare kanske, men jag vaknar inte av att lampan tänds, så effekten blir väl densamma. Eventuellt projekt kommer dock självklart att vara upprampat

- JimmyAndersson
- Kontakt: