Mäta lutning, typ digitalt vattenpass

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bearing

Inlägg av bearing »

Det finns flera olika principer för att göra en accelerometer. Vissa blir av konstruktionen lågpassfiltrerande, andra högpassfiltrerande.
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Som bearing skrev så finns det ett flertal olika principer och teknologier att göra en accelerometer på.
Vissa kretsar klarar att mäta både och i samma lösning........då slipper man filtrering och trolleri om man vill mäta vinkeln på "kortet"
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är inte ett gyro avsett för att mäta vinklar med?
dangraf

Inlägg av dangraf »

ADXL accelerometern mäter all acceleration, även gravitationen. Jag har en hemma, som jag har gjort lite projekt med, och tycker den är väldigt smidig. Tror även att man kan kalla den typen av sensor för "inclinometer". Man kan med hjälp av en kondensator styra vilken brytfrekven man vill ha på varje axel. I detta fallet skulle jag välja en ganska stor kondensator eftersom du inte vill ha en massa brus och snabba förändingar från sensorn.
Med en resistor bestämmer du pulsbredden. Kan det bli mycket enklare än så?

Gyron mäter vinkelförändringar. Nästintill alla gyron driver så att man efter ett tag inte riktigt vet vad som är upp/ner.
Genom att kompinera en accelerometer och ett gyro kan man få fram en vinkel och vinkelföränding som inte driver. I detta fallet är det inte nödvändigt efters om det är en statisk vinkel man är ute efter, och inte en föränding.

hoppas det gav svar på några av era frågor
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kanske en sån härkunde fungera?

Sodjan hade tatt hem några och sålde han kanske vet mer?!?
Skriv svar