Mäta lutning, typ digitalt vattenpass
ADXL accelerometern mäter all acceleration, även gravitationen. Jag har en hemma, som jag har gjort lite projekt med, och tycker den är väldigt smidig. Tror även att man kan kalla den typen av sensor för "inclinometer". Man kan med hjälp av en kondensator styra vilken brytfrekven man vill ha på varje axel. I detta fallet skulle jag välja en ganska stor kondensator eftersom du inte vill ha en massa brus och snabba förändingar från sensorn.
Med en resistor bestämmer du pulsbredden. Kan det bli mycket enklare än så?
Gyron mäter vinkelförändringar. Nästintill alla gyron driver så att man efter ett tag inte riktigt vet vad som är upp/ner.
Genom att kompinera en accelerometer och ett gyro kan man få fram en vinkel och vinkelföränding som inte driver. I detta fallet är det inte nödvändigt efters om det är en statisk vinkel man är ute efter, och inte en föränding.
hoppas det gav svar på några av era frågor
Med en resistor bestämmer du pulsbredden. Kan det bli mycket enklare än så?
Gyron mäter vinkelförändringar. Nästintill alla gyron driver så att man efter ett tag inte riktigt vet vad som är upp/ner.
Genom att kompinera en accelerometer och ett gyro kan man få fram en vinkel och vinkelföränding som inte driver. I detta fallet är det inte nödvändigt efters om det är en statisk vinkel man är ute efter, och inte en föränding.
hoppas det gav svar på några av era frågor