laddning gammal calculator 70 tal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: laddning gammal calculator 70 tal

Inlägg av limpan4all »

Då har du ju informationen du behöver (6-3*1,35)/22=0,089 dvs 89mA som ström vid fulladdade batterier och transistorn sitter säkert där för att kunna ta ström för drift men som inte går via batteripackens seriemotstånd.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Min tanke var att vid så kraftiga batterier som 2000mAh kunde man hitta en (vägg)adapter med specen 200mA (eller 400mA) tex. Detta låter ju inte "Direktkörning", med sin strömbegränsning att få för hög spänning/ström :humm:
bingobelle

Inlägg av bingobelle »

Nu vet jag inte om jag känner klarhet eller allmänt förvillad.

Betyder detta med motståndet på 22 ohm att förmodligen så får batterierna som mest ca 90 mA laddström om adaptern är på 6 volt?

att originaladaptern var på hela 400 mA beror med andra ord på att den skall kunna både ladda batterierna samt köras kalkylatorn samtidigt och ha lite marginal. Kalkylatorn verkar ju kúnna safta i sig över 150 mA när hela displayen var tänd med siffrorna 8.

om nu laddströmmen är på ca 90 mA vid 6 volt, funkar det då med NiMh batterierna jag monterade eller bör jag hitta NiCd istället o löda dit?

skulle det funka med denna adapter? eller blir det knassigt med en modern switchad adapter?

https://www.kopplat.se/Produkt/8613/Sta ... 2-W-600-mA

min hugin adapter kan ju bara ge 150 mA och är lite märkligt märkt med 3-6 volt vad de nu menart med det. den andre är ju bara på 4,5 volt o då får man väl knappt in ngn laddning med tanke på motståndet.

ursäkta alla frågor men vet för lite om detta men vet för mycket för att inte undra. :D
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja, eller rättare sagt nja, det betyder att batterierna får 90mA när dom är fulladade om laddaren ger 6V. När de är urladdade så får de mera ström typ (6-3*1,0)/22=0,136 eller 136mA
Med orginaladaptern så fanns det rejält med ström att både driva den och ladda batterierna (den var dessutom troligen reglerad).
Dina NiMh batterier kommer troligen att fungera ett antal år men inte lika länge som NiCd skulle ha fungerat...
Den borde fungera utmärkt. Du kan ju dessutom ställa den till olika spänningar, ju lägre som fungerar desto bättre för batterierna.

Att din hugin är märkt med 3-6V beror på att den är oreglerad så den kan ge allt mellan 3V vid 220V-10% och maximal ström till 6V vid 230V+10% och minimalt med ström (obelastad).
bingobelle

Inlägg av bingobelle »

aha

då är jag nog med.

kommer köra med de batterierna jag har o köpa den där billiga laddaren för den har nämligen även rätt plugg att sätta dit nämligen minitele 3,5

när batterierna slutat funka så köper jag då riktiga NiCd typ istället. Var mest orolig att jag skulle paja saker med NiMh o en annan adapter. Har faktiskt tänkt att använda kalkylatorn eftersom jag kommer att hjälpa matteläraren på jobbet med en del lektioner. är bara gymnasienivå på yrkesutbildningar så inte så värst avancerad matte där inte. Kul att kunna använda gamla saker som finns istället för att alltid köpa ngt nytt. Sedan kan man ju alltid diskutera hur vettigt ur ekonomiskt synpunkt detta lilla projekt blir med tanke på att m,an kan köpa en ny bättre kalkylator för en hundring. :roll:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Kontrollera att den räknar rätt.
2+3*4 skall bli 14 inte 24...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Kommer du ha kalkylatorn stående på bordet med laddaren inkopplad veckovis så måste du hitta en annan lösning, det dödar NiMh batterierna ganska fort.

Om du använder kalkylatorn trådlöst tills batterierna tar slut och laddar över natten så fungerar det med nuvarande lösning.
bingobelle

Inlägg av bingobelle »

kommer använda den trådlöst och ladda när batterierna är slut.
bingobelle

Inlägg av bingobelle »

limpan4all skrev: 30 mars 2021, 21:04:42 Kontrollera att den räknar rätt.
2+3*4 skall bli 14 inte 24...
den visar 20

däremot visar den 14 om man slår 3*4+2

men den har ju parenteser så om man slår 2+(3*4) så visar den 14
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Misstänkte att den inte skulle klara av att räkna rätt. Inga andra räknare än Texas instrument klarade det från den tiden. Tja HP då också kanske med sin skumma metod att räkna (RPN).

Misstänkte att den skulle räkna ut det till 20 men skrev 24, vet inte vart jag fick det ifrån.
2+3*4=14
(2+3)*4=20

Så att använda den för att hjälpa en mattelärare kan nog sluta olyckligt då den inte följer algebraiska regler på ett korrekt sätt...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom sakern i övre vänstra hörnet ser ju ut som en konstantströmsgenerator från den tiden
byter man till moderna nimh så är ex ikeas på 2.45 Ah, dom nicd som var då kanske var 0.5Ah eller mindre

kolla strömmen vid laddning, kanske runt 50mA då har man sällan problem med att köra med dom nya stlra batterierna då det är väldigt låg ström i förhållande till kapaciteten, men att ha den på laddning i veckor är inte så bra

byt batterier och kör säger jag
Skriv svar