laddning gammal calculator 70 tal
-
laddning gammal calculator 70 tal
Hej
Har lite frågor som förhoppningsvis ngn elektronikkunnig person kan hjälpa mig med.
Hittade i lådorna en gammal commodore miniräknare model sr41901r där r tydligen står för rechargeable.
Tyvärr är adaptern borta och självklart startade den inte. så plockade isär den och till min förvåning så hade ngn ersatt originalbatterierna som ska vara så kallade sealed AA nicd med 3 st vanliga ej uppladningsbara alkaliska batterier. Personen hade gjort sig besväret att löda ihop dem i serie och monterat dem. Funkade väl tills de tog slut antar jag.
i vilket fall, lödde fast plus o minus som lossnat på kretskortet och anslöt ett likspänningsaggregat, satte det på 3.6 volt och vips så var miniräknaren igång igen fullt fungerande. Glad i hågen sprang jag till lokala batteriaffären o köpte ett batteripack på 3,6 volt. Fick även en begangnad adapter på köpet som har 4.5 volt likspänning på sekundärsidan och god för 400 mA. Tänkte inte så mycket på det då men det var ett NiMh pack jag fick. lödde in batteripacket och räknaren fungerar perfekt. Men nu till frågorna som har börjat dyka upp.
Hur blir det att ladda det här? Hur avancerade var dessa adaptrar på 70 talet? sitter laddningsregulatorn eller vad det heter i adaptern eller sitter den funktionen i räknaren. Funderar nämligen varför det sitter ett par rätt stora resistorer ( fysiskt sett ) på kretskortet, även kondensatorer på 6 volt samt ett transistor. Har svårt att se att dessa komponenter har med själva försörjningen till chippen att göra men är väldigt osäker. Det finns sammanlagt 5 st microchip på kretskortet. 2 stycken är dolda bakom den genomskinliga flatkabeln. originaladaptern skall tydligen vara på 6 volt och klara 400 mA.
Så, tror ni jag kan ladda mina 2000 mA NiMh batterier med med adapter på 4,5 volt. Är adapterns funktion enbart till för att ge spänning o ström till miniräknaren o laddfunktionen sitter i räknaren? eller är det kritiskt med rätt adapter? har även en huggin adapter som är märkt med 3-6 volt men enbart en kapacitet på 150 mA. skulle den kunna fungera eller kommer batterierna om de är tomma kräva så mycket ström att den går sönder?
om nu laddningsfunktionen sitter i räknaren, kommer den få spelet eftersom jag har satt ditt NiMh batterier istället för NiCd? Om det kan vara tyill hjälp så är pluskabeln från batteriet och pluskabeln till kretskortet samma elektriska punkt men minus är det inte. minus från laddintaget går först till ena resistorn och ena benet på transistorn.
Lägger upp några bilder också.
Har lite frågor som förhoppningsvis ngn elektronikkunnig person kan hjälpa mig med.
Hittade i lådorna en gammal commodore miniräknare model sr41901r där r tydligen står för rechargeable.
Tyvärr är adaptern borta och självklart startade den inte. så plockade isär den och till min förvåning så hade ngn ersatt originalbatterierna som ska vara så kallade sealed AA nicd med 3 st vanliga ej uppladningsbara alkaliska batterier. Personen hade gjort sig besväret att löda ihop dem i serie och monterat dem. Funkade väl tills de tog slut antar jag.
i vilket fall, lödde fast plus o minus som lossnat på kretskortet och anslöt ett likspänningsaggregat, satte det på 3.6 volt och vips så var miniräknaren igång igen fullt fungerande. Glad i hågen sprang jag till lokala batteriaffären o köpte ett batteripack på 3,6 volt. Fick även en begangnad adapter på köpet som har 4.5 volt likspänning på sekundärsidan och god för 400 mA. Tänkte inte så mycket på det då men det var ett NiMh pack jag fick. lödde in batteripacket och räknaren fungerar perfekt. Men nu till frågorna som har börjat dyka upp.
Hur blir det att ladda det här? Hur avancerade var dessa adaptrar på 70 talet? sitter laddningsregulatorn eller vad det heter i adaptern eller sitter den funktionen i räknaren. Funderar nämligen varför det sitter ett par rätt stora resistorer ( fysiskt sett ) på kretskortet, även kondensatorer på 6 volt samt ett transistor. Har svårt att se att dessa komponenter har med själva försörjningen till chippen att göra men är väldigt osäker. Det finns sammanlagt 5 st microchip på kretskortet. 2 stycken är dolda bakom den genomskinliga flatkabeln. originaladaptern skall tydligen vara på 6 volt och klara 400 mA.
Så, tror ni jag kan ladda mina 2000 mA NiMh batterier med med adapter på 4,5 volt. Är adapterns funktion enbart till för att ge spänning o ström till miniräknaren o laddfunktionen sitter i räknaren? eller är det kritiskt med rätt adapter? har även en huggin adapter som är märkt med 3-6 volt men enbart en kapacitet på 150 mA. skulle den kunna fungera eller kommer batterierna om de är tomma kräva så mycket ström att den går sönder?
om nu laddningsfunktionen sitter i räknaren, kommer den få spelet eftersom jag har satt ditt NiMh batterier istället för NiCd? Om det kan vara tyill hjälp så är pluskabeln från batteriet och pluskabeln till kretskortet samma elektriska punkt men minus är det inte. minus från laddintaget går först till ena resistorn och ena benet på transistorn.
Lägger upp några bilder också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: laddning gammal calculator 70 tal
ser ut att sitta något effekt sak i övre hörnet
jag skulle helt enkelt prova, kontrollerat
så en multimeter på och kolla vilken spänning du får på paketet
fulladdat är ca 4.35v
jag skulle helt enkelt prova, kontrollerat
så en multimeter på och kolla vilken spänning du får på paketet
fulladdat är ca 4.35v
-
effektsak? menar du den svarta saken som det går en röd, blå och svart kabel in i? den ligger löst jämte batteripaketet.
men hur skiljer sig NiCd och NiMh när det gäller laddning? eller är det samma sak för miniräknaren eller adaptern beroende på vilken som sköter laddningen.
men hur skiljer sig NiCd och NiMh när det gäller laddning? eller är det samma sak för miniräknaren eller adaptern beroende på vilken som sköter laddningen.
Det är samma laddare för båda. Skillnaden är att NiMh är något bättre för miljön
och att den tål att laddas halvtomma mycket bättre.
och att den tål att laddas halvtomma mycket bättre.
-
För en mindre insatt person som mig, det du menar är med andra ord att jag är good to go? Förslagsvis försöka hitta en adapter som är på 6 volt eller en variabel som går ställa in på 6 volt o helst skall klara 400 mA eller mer. Inga problem med andra ord att jag råkade köpa NiMh istället för NiCd.
Dessa är ofta övernatten-laddning - dvs C/10 i 14 timmar laddstrategi) - ännu mindre laddström om de är tänkta att vara inkopplade kontinuerligt utan styrd avstängning av laddning (sådant tänk med att bryta laddström var ytterst sällsynt på 1970-talet då NiCd-batterie oftas tålde att laddas kontinuerligt med C/10-ström - i alla fall några år) .
6 Volt och helst inte mycket mer än 400 mA (spänningen bör sjunka fort om man drar mer än 400 mA) - förmodligen tänkt att ladda batteriet och samtidigt använda räknaren.
Sådana gamla laddare hade självinduktans nog att tappa spänningen fort om strömmen översteg 20-30% den tänkta strömmen och de byggdes "fool proof" för att inte starta brand ifall du med stolsbenet platta ut kabeln så att ledarna kortslöts - ofta också en engångssäkring som löste vid 80-90 grader C.
6 Volt och helst inte mycket mer än 400 mA (spänningen bör sjunka fort om man drar mer än 400 mA) - förmodligen tänkt att ladda batteriet och samtidigt använda räknaren.
Sådana gamla laddare hade självinduktans nog att tappa spänningen fort om strömmen översteg 20-30% den tänkta strömmen och de byggdes "fool proof" för att inte starta brand ifall du med stolsbenet platta ut kabeln så att ledarna kortslöts - ofta också en engångssäkring som löste vid 80-90 grader C.
-
NiCd har inga som helst problem med överladdning, de blir bara varma av det. Om det sitter aktiv elektronik så är det med sannolikt att det bara är en konstantströmgenerator till just C/10 där C=450-600mAh vilket var det som NiCd var då på då så 45-60mA.
Nu till problemet, NiMh hanterar inte överladdning (läs värme) lika bra som NiCd, så dra ner strömmen till som mest hälften eller ännu hellre en fjärdedel. Om du ändå skall använda den mest stationärt så funkar det ju bra ändå...
Nu till problemet, NiMh hanterar inte överladdning (läs värme) lika bra som NiCd, så dra ner strömmen till som mest hälften eller ännu hellre en fjärdedel. Om du ändå skall använda den mest stationärt så funkar det ju bra ändå...
Troligen laddar den där bara med typ en tiondel av effekten, MEN om den mot förmodan skulle använda delta-peak för att känna av när batterierna är färdigladdade så är det skillnad på NiCd och NiMh.
Känns dock ytterst osannolikt att den skulle vara så avancerad.
Känns dock ytterst osannolikt att den skulle vara så avancerad.
-
Tack för alla svar.
Jag tolkar det som att jag kan köra på o se hur det funkar. testar helt enkelt med hugin adaptern som borde vara ännu äldre dvs ca 1971. den är ju på rätt volt eller åtminstone så står det 3 till 6 volt på den och originalladdaren är ju på 6 volt. dock är Huginladdaren bara på 150 mA men tar väl bara helt enkelt en jäkla lång tid. de nya batterierna är ju på 2200 mA har jag för mig så ca 14 timmar om de är helt tomma. om räknaren sänker effekten till ca 40-60 mA som ngn skrev så tar det väl ca 1 o halvt dygn.
Men o andra sidan behöver man ju inte ladda lika ofta på långa vägar.
Kan ju ta o koppla in en multimeter i serie o se hur många mA batterierna laddas med när det är dags att ladda den.
Jag tolkar det som att jag kan köra på o se hur det funkar. testar helt enkelt med hugin adaptern som borde vara ännu äldre dvs ca 1971. den är ju på rätt volt eller åtminstone så står det 3 till 6 volt på den och originalladdaren är ju på 6 volt. dock är Huginladdaren bara på 150 mA men tar väl bara helt enkelt en jäkla lång tid. de nya batterierna är ju på 2200 mA har jag för mig så ca 14 timmar om de är helt tomma. om räknaren sänker effekten till ca 40-60 mA som ngn skrev så tar det väl ca 1 o halvt dygn.
Men o andra sidan behöver man ju inte ladda lika ofta på långa vägar.
Kan ju ta o koppla in en multimeter i serie o se hur många mA batterierna laddas med när det är dags att ladda den.
- Hobbyisten
- Gått bort
Förstår inte riktigt....du har 3 celler (ackumulatorbatterier) som är fulladdade vid ca 1.5 volt var. Varför då en 6 V - adapter ?! All ström ska väl gå via batterierna ?!
-
Du behöver ett spänningsfall över strömbegränsningselektroniken... Om det så bara är ett motstånd.
-
Bra fråga. vet inte men originaladaptern som nämns i manualen har en output på 6 volt. enligt manualen till räknaren så är det meningen också att man skall kunna fortsätta använda miniräknaren när batterierna tagit slut om man ansluter adaptern dvs både ladda batterierna och använda den samtidigt om behov finns.Hobbyisten skrev: ↑30 mars 2021, 10:22:13 Förstår inte riktigt....du har 3 celler (ackumulatorbatterier) som är fulladdade vid ca 1.5 volt var. Varför då en 6 V - adapter ?! All ström ska väl gå via batterierna ?!
Ärr inte så insatt i detta men är det inte som så att adaptern också har 6 volt i obelastat tillstånd och om man ansluter den när batterierna var tomma så sjunker spänningen ganska rejält från adaptern. Då kanske det behövs en högre utgångsspänning för att det faktiskt skall tillföras ngn ström till batterierna.
miniräknaren drar också en hel del ström märkte jag. för varje siffra man tänder upp på displayen så ser man en tydlig strömförbrukning. värst var det om man fyllde hela teckenfönstret med siffran 8. då drog den ca 150 mA! man kunde till o med se skillnad på strömförbrukning mellan tex en 1 och en 3. så dessa gamla leddioder drog en del verkar det som.
-
Är det ngt jag skall montera menar du? det sitter allaredan två resistorer på kretskortet. om man följer minuskabeln från ladd ingången till kretskortet så går den banan till ena 22 ohms resistorn samt ena benet på transsistorn. så ngt händer där.limpan4all skrev: ↑30 mars 2021, 11:27:45 Du behöver ett spänningsfall över strömbegränsningselektroniken... Om det så bara är ett motstånd.
plus från batteriet och ladd ingången möts dock direkt på kretskortet. de ligger på samma bana i varsitt litet lödhål.
-
Praxis här på forumet är att man kommenterar det senaste inlägget utan att citera. Så det var en kommentar och förklaring på Hobbyistens inlägg.
-
ah, missuppfattade det hela. Men är med nu.
tack för inputen.
tack för inputen.