TV relaterat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ncc1701d
Kontakt:

TV relaterat

Inlägg av ncc1701d »

Har en gammal panasonic 20tums tv som ja tänkte använt i en arkadkabb.

Provade ställa tv'n på höjden, då blev bilden rosa/grön o färgerna försvann.
Det har ju med magnetfältet att göra vet jag, men jag har aldrig varit med om det innan när man vänt på en skärm (vad jag minns). Stänga av o sätta på så avmagnetisering aktiveras igen hjälpte ju inte..

så vad gör man? vrida på avmagnetiserings härvan runt bildröret?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Provat att vrida TV'n åt andra hållet så färgerna rinner tillbaka? :lol:

Men seriöst, det var ett lite märkligt fenomen. Någon sladd kanske lossnade i TV'n, för det måste ju inte ha med magnetfältet att göra. Då brukar bilden bli mer och mer konstig. I ditt fall låter det som om det hände med en gång.

Om du känner dig tillräckligt säker så kan du öppna TV'n (med nätsladden utdragen förstås!) och kika. Peta på sladdarna med något, typ plast/trä-pinne. Starta igen och se om det blivit bättre. Egentligen kanske man borde ta en sladd i taget och sedan starta. Då hittar man nog rätt sladd på bästa sätt. Petar du på alla sladdar så är det ju lite värre att veta vilken sladd som är glapp.

Sedan finns det lite mer ..vetenskapliga metoder som att titta extra noga på just de sladdar som styr de färger som saknas, men vilka det är vet nog t.ex Fagge betydligt mer om än mig. Däremot vet jag vilka man byter plats på för att bilden ska bli uppochner. Kul trick. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

A: vrid inte på avlänkningsspolen!!!!!!!!!!

Avlänkningsspolen brukar vara limmad på bildrörshalsen, kan vara limmet som släppt och då är det nästan kört.

I och med att "färgen" försvunnit så är det troligen glapp i färgslutsteget, sitter endera på bildrörsplattan eller på huvudkortet.

Det kan också vara skuggmasken som har blivit magnetiserad och då behöver du en lös avmagnetiseringsspole att avmagnetisera med.

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<Provat att vrida TV'n åt andra hållet så färgerna rinner tillbaka? >

Den var bra Jimmy.

Prototypen
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Men vill du att TV:n ska fungera när den är vriden? Eller försöker du bara fixa tillbaka den som den var?

Om det är det sistnämda du försöker göra så kan det hända att du behöver bygga/låna en avmagnetiseringsspole. Googla efter "degauss coil" eller nåt sånt, så hittar du säkert nåt.
ncc1701d
Kontakt:

Inlägg av ncc1701d »

Alltså, bilden blir precis som när man närmar en magnet mot tv'n.

ställer jag den på högkant bli färgerna konstiga (rosa/grönt). Vänder jag tillbaka så är bilden ok igen.. man kan se det blir mer o mer fel ju mer man vrider..

Jag pratar inte om avlänknings spolarna, jag vet vilka de är.. utan AVMAGNETISERINGS "spolen"..

Ofta är det bara en 220v slinga runt bildröret..

Och jag har varit inne i tv/monitroer många gånger, men jag har aldrig sett dett så utmärkande som nu.. Man brukar kunna se små ändringar i bilden, men denn ändring är enorm ;)
Användarvisningsbild
meckis
Kontakt:

Inlägg av meckis »

det du behöver göra är att avmagnetisera tvn på nytt när du vänt den på högkant. Är det en vanlig tv så är det enda du behöver göra är att stänga av tv:n på huvudströmbrytaren (ej fjärren) vänta en kvart så PTC-motståndet till avmagnetiserings slingan ska svalna. sedan när du startar så kommer tvn avmagnetiseras på nytt (om ptc motståndet inte är kass, vanligt i gamla tv)

hoppas du lyckas!!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är inte säkert att den inbyggda avmagnetiseringen räcker. Det verkar som om skuggmasken är lös så den flyttar på sig när man vänder på bildröret.

Prototypen
ncc1701d
Kontakt:

Inlägg av ncc1701d »

ska prova det med att vänta.. om skuggmasken skulle vara lös vore det ju rena rama turen om den hamna rätt när jag vänder tillbaka den ju ;)
Fransson

Inlägg av Fransson »

Vad för sorts skuggmask är det i TVn?

Vissa skuggmasker består bara av tunna band som "hänger" lodrät i bildröret.
Om du då vrider bildröret kan de komma att få "hängmatts-häng" med konstiga färger som följd.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Skulle det inte kunna vara jordmagnetismen som spökar? Normalt sett är Tvn justerad för att stå horisontellt om man vänder den på hög kant kanske det påverkar. Borde kanske inte påverka så jättemycket men färgförskjutningar borde kunna förekomma. Har aldrig kommit på iden att prova själv.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

nej det skulle det inte kunnna vara. I så fall borde du få en effekt när du vrider TV:n 180 grader också. Här i Norden pekar magnetfältet nämnligen ganska snett nedåt också, så att vrida på TV:n eller ställa den upp gör inte jättestor skillnad.
Skriv svar