Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Klas-Kenny »

Men om det inte är differentiell ingång hos mottagaren utan den mäter mot jord. Var ska du stoppa in 24V-källan så att det fungerar?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det finns ju redan massor av radiolänkar, det intressanta var ju hur du skulle få ihop usb så rakt av som det lät du tänkte...
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Bluetooth är ju "trådlös USB" så det logiska är ju ta en färdig Bluetooth modul.

Ska du göra en egen trådlös konstruktion från grunden så har det rätt komplicerat att få det fungera, framförallt när du inte ens har mätinstrument.

Men du kan väl ändå beskriva lite mer hur du tänkt lösa det.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 17 mars 2021, 10:49:47 Men om det inte är differentiell ingång hos mottagaren utan den mäter mot jord. Var ska du stoppa in 24V-källan så att det fungerar?
Har en MOOG ventil på jobbet som jag vill styra. Den har 24V som matningsingång, sedan har den 4-20mA som signalingång+, sedan har den GND och signalingång-. Jag hade tänkt att om jag lägger på 24V på signalingång+ och signalingång- kopplar jag till min strömkrets. Då kan jag styra med 0-20mA.

Ja. Om den mäter mot GND så kan jag inte använda min strömkrets.
AndLi skrev: 17 mars 2021, 11:35:30 Det finns ju redan massor av radiolänkar, det intressanta var ju hur du skulle få ihop usb så rakt av som det lät du tänkte...
Tänkte lite fel där.
Rick81 skrev: 17 mars 2021, 11:53:33 Bluetooth är ju "trådlös USB" så det logiska är ju ta en färdig Bluetooth modul.

Ska du göra en egen trådlös konstruktion från grunden så har det rätt komplicerat att få det fungera, framförallt när du inte ens har mätinstrument.

Men du kan väl ändå beskriva lite mer hur du tänkt lösa det.
Jo. Blåtand är en färdig lösning. Låter intressant.

Så det är mycket svårt att få bra överföring med vanlig klassisk analog teknik? Eller vad brukar det sitta i när man vill få stabil kommunikation?
davidi

Inlägg av davidi »

DanielM skrev: 16 mars 2021, 23:41:45 Jag har en liten teori om en vanlig transistorradio + schmitttrigger för att överföra digitala signaler analogt.
Du kommer säkert på något nytt revolutionerande som ingen har tänkt på förut. Vilken hastighet hade du tänkt dig?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

DanielM skrev: 17 mars 2021, 12:06:37 Har en MOOG ventil på jobbet som jag vill styra. Den har 24V som matningsingång, sedan har den 4-20mA som signalingång+, sedan har den GND och signalingång-. Jag hade tänkt att om jag lägger på 24V på signalingång+ och signalingång- kopplar jag till min strömkrets. Då kan jag styra med 0-20mA.

Ja. Om den mäter mot GND så kan jag inte använda min strömkrets.
Har du testat att detta fungerar? Om inte så kunde det nog vara lämpligt att göra innan du beställer kretskort...
Sen trodde jag att du menade göra någon slags generell plattform att jobba från med lite av varje? I så fall är det ju dumt att bygga en udda lösning som begränsar vilka ställdon som går att styra.
svanted

Inlägg av svanted »

AndLi skrev: 17 mars 2021, 11:35:30 Det finns ju redan massor av radiolänkar, det intressanta var ju hur du skulle få ihop usb så rakt av som det lät du tänkte...
Tänkte lite fel där.

NEJ!

int eändr adi gnu...

USB mha transistorradio + schittrigger var det... :D

trådlöst är aldrig stabilt eller pålitligt, det gäller bara att ha hängslen och livrem vad gäller redudans...
och inte i kritiska tillämpningar...

esp88?? är ju bara att trycka dit och koppla upp...
DanielM

Inlägg av DanielM »

Klas-Kenny skrev: 17 mars 2021, 12:32:30 Har du testat att detta fungerar? Om inte så kunde det nog vara lämpligt att göra innan du beställer kretskort...
Sen trodde jag att du menade göra någon slags generell plattform att jobba från med lite av varje? I så fall är det ju dumt att bygga en udda lösning som begränsar vilka ställdon som går att styra.
Jag har bara testat att skicka in 4-20mA på en sådan ventil. Det fungerar. Men nu skickade jag in ström igenom en kalibrator. Jag har inte testat betrakta ventilen som en last.
Jag tror jag ska fundera vidare. Det kanske bättre att ha lasten efter reglerkretsen, istället för innan.
Men då måste jag mäta spänningskillnaden över ett 160 ohms motstånd på annat sätt. Jag får slipa lite på detta! :tumupp:

Edit: Typ så här.
1K motståndet är själva lasten. Lasten får alltså en utsignal på 0-20mA....ungefär.
Detta är bara en demonstrering. Jag har nu gått bort från Falstad och kör med Micro Cap 12 istället.
2021-03-17_14-00.png
Tycker ni att jag borde ha kondensatorer på denna Op-amp också?
svanted skrev: 17 mars 2021, 12:42:19
Tänkte lite fel där.

NEJ!

int eändr adi gnu...

USB mha transistorradio + schittrigger var det... :D

trådlöst är aldrig stabilt eller pålitligt, det gäller bara att ha hängslen och livrem vad gäller redudans...
och inte i kritiska tillämpningar...

esp88?? är ju bara att trycka dit och koppla upp...
Hur ostabilt? :) Typ om jag skickar ett meddelande så kanske halva kommer fram?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DanielM 17 mars 2021, 15:46:07, redigerad totalt 1 gång.
svanted

Inlägg av svanted »

nej
men störningar gör att det blir bortfall eller låg bandbredd,
typ en dåligt skärmad HDMI kabel i närheten,
eller någon som kopplar SDI med en gammal komposit koax...
eller någon som elsvetsar....
e.t.c.
Typ om jag skickar ett meddelande så kanske halva kommer fram?
hälften kommer inte bara fram om man har felkorrigering.
då blir det omskickning och låg bandbredd.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Okej! Ja, jag hade förväntat mig att det skulle bli störningar, men inte att elsvetsen skulle kunna påverka.
Men då kör jag vanlig USB kabel då! :tumupp:

Tackar.

Resultat.
VDC = 12-24V
DAC2 = Utgången för 0-20mA
PA4 = 0-3.3V från uC DAC på 12-bit.
2021-03-17_20-15.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Daniel. En kanske konstig fråga men... Är det inte själva givaren som ger ut 4-20 mA om den är hel och ditt styrsystem med STM32 som skall detektera strömmen till ett rätt analogvärde? Finns det någon anledning att skapa 4-20 mA mer än till att kalibrera/prova funktionen? Skall du nu ge ut 4-20 mA så behöver du då inte någon slags återkoppling så du vet att du sänder ut rätt?
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Jag tittade vidare och fann att en del ventiler mm styrs just med 4-20 mA... Så jag förstår att du vill ha denna lösning. Själv har jag aldrig pysslat med just denna 4-20 mA så jag är ganska novis men inser fördelarna när det verkligen behövs!
DanielM

Inlägg av DanielM »

Janson1 skrev: 17 mars 2021, 21:39:56 Daniel. En kanske konstig fråga men... Är det inte själva givaren som ger ut 4-20 mA om den är hel och ditt styrsystem med STM32 som skall detektera strömmen till ett rätt analogvärde? Finns det någon anledning att skapa 4-20 mA mer än till att kalibrera/prova funktionen? Skall du nu ge ut 4-20 mA så behöver du då inte någon slags återkoppling så du vet att du sänder ut rätt?
Det är givaren som ger ut 4-20mA, men denna del har jag redan löst :) Bilden(erna) ovan som du ser illustrerar styrning av 4-20mA, inte läsning.
Janson1 skrev: 17 mars 2021, 22:06:46 Jag tittade vidare och fann att en del ventiler mm styrs just med 4-20 mA... Så jag förstår att du vill ha denna lösning. Själv har jag aldrig pysslat med just denna 4-20 mA så jag är ganska novis men inser fördelarna när det verkligen behövs!
Orsaken varför man använder 4-20mA har med att det är ett robust sätt att styra. Strömmen i en krets är alltid konstant och kommer alltid vara konstant. Gränsen 4mA används för att man ska kunna indikera om kretsen är bruten. 0mA så är kretsen bruten.
20mA gränsen har med att det är en så pass hög nivå, men ändå så låg så den ger väldigt låga störningar till andra kablar.

Det är inte bara ventiler som kan styras med 4-20mA. Även servomotorer kan styras med 4-20mA.
4-20mA är absolut bästa signalen om man vill ha robusthet. Nackdelen är att det är en analog signal = många kablar.

0-10V finns också, men det är inte lika bra. 0-10V finns bland annat på Parkers PWD. Denna är inget att rekommendera. Varför?
1. Dyr
2. Föråldrad teknik
3. Det går lösa propotionalstyrningar på billigare sätt t.ex. MOSFET + PWM har jag jämfört med och fungerar minst lika bra. Lådan är ju ca 30 år också.
Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag påstår att 0-10V är betydligt vanligare än 4-20 mA på ställdon och liknande.
Dessutom har en majoritet av givare faktiskt spänningsutgång, där ratiometriska givare är vanligast.
4-20 mA är inte riktigt så vanligt som du tycks tro.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

0-10V är INTE dyrare än 4-20mA. I båda fall blir slutresultatet en spänning som anger en position/nivå.

Fördelen med ström är att om mottagaren är gjort på rätt sätt blir störningar över längre kablar mindre och lättare att "strunta i" rent elektronisk.

Nackdelen med ström är att ingångssteget helst ska vara flytande, alternativt att det ska finnas en flytande drivspänning så att det inte uppstår jord-loops.
Skriv svar