Jag funderar på om man kan använda en Op-amp för att göra subtrahering eller om man kan göra det på ett annat enklare sätt t.ex. om jag använder en voltdividerare, negativ spänning osv.

Vem har sagt nej? Jag är öppen för alla förslag.
Du ignorerar fullständigt när folk säger att du har en felaktig design och dina frågor om simuleringen stämmer inte spelar roll.DanielM skrev: ↑15 mars 2021, 13:46:27 Inte än!Jag jobbar vidare på att lösa det där med ADC förbrukningen. Alltså om jag har 4-20mA som insignal över ett 160 ohms motstånd så får jag 0.64-3.2V spänningsfall. Jag skulle vilja ta minus -0.64 på spänningsfallet hela tiden så att jag får 0-2.56V och sedan sätter jag ADC referensen till 2.56V. I praktiken kommer det säkert bli att jag får 0.05V vid 4mA och det tycker jag är bra. Då vet jag att givaren är inkopplad.
Jag funderar på om man kan använda en Op-amp för att göra subtrahering eller om man kan göra det på ett annat enklare sätt t.ex. om jag använder en voltdividerare, negativ spänning osv.
Det vet jag inte. Det är därför jag bollar frågan med folk som har prövat liknande
Det får man själv bestämma.Men för att få 1,4 volt så måste det vara en skillnad på inspänningarna! motståndet 103 är det en felskrivning, det skall vara 100 ohm eller?
Jag har testat mellan 12-24V på OP-ampen och det fungerar. Motstånden för lasten kan vara mellan 1 till 1K ohm.Vilken drivspänning avser du använda? Vilket motstånd avser du vara 4-20 mAmp drivningen?
För jag ritar dom i Flalstad. Rätt litet. Tanken med programmet är att det ska vara enkelt.Tilläggas är att jag har svårt för att följa dina el scheman då jag tycker dom är allmänt konstigt ritade... (Jag vill ha insignalen från vänster, utgången till höger, plus uppåt och minus/jord neråt, men det är jag det...)
Fråga 1:
Nej. Jag har inte tagit hänsyn till XTR115 i detta fall. Jag har mest bara gjort en vanlig PI-reglering med en OP-amp.
Jag har bara testat mig fram.Fråga 2:
Finns det någon beräkning eller annan källa till de 0,83V du nämner?
det ska bli spännande att följa...en vanlig transistorradio + schmitttrigger