Är jord och neturalskena byglad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SMV
Kontakt:

Inlägg av SMV »

Hej,

Är och kollar i min elcentral. Tycker att det ser konstigt ut så vill gärna ha lite kommentarer.
bygling.JPG
När vi flyttade till huset så lät vi installera en JFB på denna central. JFB:n sitter inkopplad efter huvudbrytaren på centralen(L1,L2 och L3) och går från JFB till varsin fasskena.
PEN-ledaren som kommer in från servisen går till jordskenan där man sedan dragit ut en ledare till JFB som sedan går till neutralskenan.
Allt väl så långt.
Men, av allt att döma så är neutral och jordskenan byglad. För visst tar man väl ändå bort själva bygeln fysiskt? Här sitter den kvar, lite rappligt monterat vid första anblick, men det borde ändå bli kontakt?
Eller finns det nåt sätt att frånskilja byglingen utan att ta bort den som gör att det ser ur såhär?

Detta borde innebära att JFB:n löser ut rätt godtyckligt vad jag kan läsa mig till då strömmar kan gå ut i PEN-ledare utan att passera JFB? Men det gör den inte. Den har löst ut ett par ggr under kraftiga åskoväder men nu var det längesen och aldrig annars. Är det rimligt att anta att den är trasig?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Vidare så finns det även ett par till undercentraler under denna central där den första i kedjan är ansluten med femledare och även där ser det ut att sitta en bygling mellan noll och jordskena.

Har i detta fall inte varit inne och rört något själv. Jag stänger av huvudbrytare på utsidan huset när jag lyfter på locket och kontrollmäter mellan faser, nolla och jord så att allt är spänningslöst. Den som senast var inne i centralen var elektrikern som installerade JFB:n.

Det känns fel men jag skulle gärna veta mer innan jag ringer någon som får komma ut och titta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Re: Är jord och neturalskena byglad?

Inlägg av Hobbyisten »

PEN-ledare har en gemensam skyddsjord och neutralledare, så bygeln ska nog sitta kvar,
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nja, om det sitter en jordfelsbrytare så ska ju N gå genom jordfelsbrytaren, men inte PE.

Och då ska man väl just bryta den där byglingen?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Just ja. Typiskt elektrikerjobb, men nu vet TS.
SMV
Kontakt:

Inlägg av SMV »

Det är exakt det som jag undrar. Allt pekar på att den ska bort när jag googlar på det. Och den borde rimligtvis även bort på underliggande centraler som matas från jordfelsbrytaren och är kopplade med femledare?
Detta borde väl elektrikern som satte dit jordfelsbrytaren vetat om och kontrollerat?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om allt är som du beskriver så är det felkopplat.
När jordfelsbrytaren är avstängd ska nollskenan som matar förbrukarna vara frikopplad från jord.

Ibland kan man ha dubbla nollskenor för laster som går utanför jfb.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

På bilden tycker jag nollskruven ser utskruvad ut, vilket är en feature på vissa modeller för att kunna enkel separera N och PE skenorna, men på bilden ser det också ut som att bygeln ner till jord fortfarande har kontakt med skruven vilket inte är tänkt då.
peo007

Inlägg av peo007 »

Skruven vid N-skenan är ju utskruvad, så då är N & PE skenan särade ifrån varandra
StureS
Bannad

Inlägg av StureS »

Skruven vid N-skenan är ju utskruvad, så då är N & PE skenan särade ifrån varandra
Det blir ju ett farligt gränsfall. Skruven leder fortfarande ström.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det är så konstruerat att nollskena och jord är skillda åt om noll-skruven är utskruvad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Farligt? Det som händer är att jordfelsbrytaren löser ut.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om det är gjort så att skenorna ska vara skilda med skruven utskruvad måste det vara en plastbussning i skruvhålet och under skruvhuvudet (eller tvärt om) så inte skruven kan göra kontakt.
Det är väl bara att mäta det och se om det är kontakt eller inte, om det är svårt att se hur det är gjort.
Det kan vara så att JFB löser ut under mätningen (om det inte är spänningslöst då) om instrumentet har relativt låg ingångsimpedans. :)
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ser helt rätt ut och låter även på din beskrivning som om flera undercentraler använder denna jordfelsbrytare.
Vill du vara säker så köp en jordfelstestare som du använder i vägguttagen så vet du med säkerhet vilka uttag som skyddas av jordfelsbrytaren. Denna tänker jag köpa själv, är bra att man kan välja testströmen, 30mA är det som gäller. Du har ju även testknappen på jordfelsbrytaren.
https://www.amazon.se/dp/B00D826CZO/ref ... UTF8&psc=1
peo007

Inlägg av peo007 »

pen1.jpg
pen2.jpg
N-skruven är gängad i den svarta plastbiten, det sitter en plastbricka mellan PE ocn N-skenan på skruven.
När man skruvar ut N-skruven så pressas N-skenan bort från PE-skenan, skruven har ingen förbindelse med PE-skenan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SMV
Kontakt:

Inlägg av SMV »

Ah där kom svaret jag sökte! Ska öppna imorgon igen och mäta om det är kontakt för att bli helt säker dock.
Stort tack alla!

Följdfråga:
Visst ska även underliggande central ha bortmonterad bygling om den ligger efter jordfelsbrytaren här? Den matas alltså med PE, N, L1, L2 och L3 med femledare där faser, nolla och jord tas från respektive skena i första centralen. Är förhoppningsvis samma åtgärd gjort där.
Skriv svar