Lågspänningsskydd värmesulor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Lågspänningsskydd värmesulor

Inlägg av MadModder »

Det funkar inte som i att det blev ingen skillnad alls?
I så fall hade jag lite misstankar om det för det går så låg ström genom zenern ändå så det gör varken till eller från.

Prova detta. Det är ett till motstånd bara. :D
lågspänningsskydd.jpg
Det vore väl själva den om det inte hände något nu.
Om det blir för stort sving, minska motståndet med stjärnan till ungefär hälften.
Blir det ändå för stort, halvera igen osv.

Annars får jag väl bygga upp den själv på experimentplattan och se var jag tänker fel. :lol:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

är intresserad över syftet...
varför behöver du e.g. elvärme i skorna?
nboom

Inlägg av nboom »

Hej,
Jag "behöver" väl inte värme under fötterna. Av erfarenhet vet jag att det kan vara rätt skönt med värme i pjäxorna om det är riktigt kallt ute. Det värmer liksom upp hela kroppen. Jag har testat engångspåsar några gånger. Sulorna passar dock nästan ännu bättre vid isfiske eller vakjakt.

Niclas
nboom

Inlägg av nboom »

MadModder skrev: 30 januari 2021, 20:07:04 Det funkar inte som i att det blev ingen skillnad alls?
I så fall hade jag lite misstankar om det för det går så låg ström genom zenern ändå så det gör varken till eller från.

Prova detta. Det är ett till motstånd bara. :D
lågspänningsskydd.jpg

Det vore väl själva den om det inte hände något nu.
Om det blir för stort sving, minska motståndet med stjärnan till ungefär hälften.
Blir det ändå för stort, halvera igen osv.

Annars får jag väl bygga upp den själv på experimentplattan och se var jag tänker fel. :lol:
Det blev skillnad. Utgången på OP:n fortsatte att vara hög även om jag sänkte spänningen mycket. Jag skruvade även på potentiometern... Utan resultat.

Jag testar din uppdaterade lösning och återkommer! Stort tack.

mvh Niclas
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om du väljer 100k för borde hysteresen bli ±0,65 V. Om zenern inte ändrar sig för mycket. :p

Eller förresten, det blir för mycket. Opampen jobbar ju nedskalat till runt 0,5x...
Prova 47k där. Då får opampen ±0,32 V, vilket motsvarar det dubbla vid batteriet. Teoretiskt. :D
svanted

Inlägg av svanted »

nboom skrev: 30 januari 2021, 22:19:20 Hej,
Jag "behöver" väl inte värme under fötterna. Av erfarenhet vet jag att det kan vara rätt skönt med värme i pjäxorna om det är riktigt kallt ute. Det värmer liksom upp hela kroppen. Jag har testat engångspåsar några gånger. Sulorna passar dock nästan ännu bättre vid isfiske eller vakjakt.

Niclas
aningen offtopic,
anmäl det då så får ngn flytta inlägget till en egen tråd eller kanske småprattråden...

med eluppvärmda skor gör man sig en björntjänst...
konstgjord värme på fötter och händer gör att man utsätter man sig för en större risk att förfrysa sig...
för att man åsidosätter kroppens naturliga varningssystem,
om man börjar frysa om fötterna betyder det sällan att man har för dåliga skor utan för lite kläder på kroppen,
att tappa känseln i fötterna är så obehagligt att man tvingas söka sig till en varmare miljö,
och det sker långt innan kroppens medeltempratur hinner bli skadligt låg.
fötter kan lätt bli 25°C utan att ta skada men redan vid 35°C i bålen är svår nedkylning,
redan vid 36°C har man så kalla fötter att man inte står ut och har sökt sig till värme långt innan...
Senast redigerad av svanted 1 februari 2021, 03:34:08, redigerad totalt 1 gång.
Castor

Inlägg av Castor »

Ett bra sätt att hålla uppe tempen i fötterna är faktisk långkalsonger eller varmfodrade byxor, då kyls inte blodet så mycket på vägen ner.
svanted

Inlägg av svanted »

exakt...
men man ska inte klä på sig mera än nödvändigt,
går man jämt svettig kommer kroppen med tiden succesivt att anpassa sig och dra ner på värmeproduktionen,
vilket inte är ovanligt...
många har jämt koftor tröjjor och filtar inomhus fast det man har 21°C, och klagar på kalla fötter,
och skyller på dålig cirkulation i just fötterna,
och har man kalla fötter redan inomhus kommer de aldrig att bli varma utomhus, hur man än gör.

och att vända detta genom att klä av sig inomhus en tid och låta kroppen öka på sin ämnesomsättning,
är ju obehagligt och därför lika omöjligt.
det är dessutom ett sätt att hålla nere sin kroppsvikt och tom minska den,
men som sagt, det är ju obehagligt att frysa...
nboom

Inlägg av nboom »

Självklart ska man klä sig efter temperatur. Jag ser det mer som en lyx-grej. Man sitter i liften och det blåser kallt och så drar man på 1W under varje fot. Då är det semester :D

Det är egentligen lättare med t.ex. isfiske. Då vet man att man kommer sitta still och kan ta på sig rejält. Det fungerar inte vid skidåkning för man vill inte riskera att svettas för mycket.
Senast redigerad av nboom 5 februari 2021, 13:47:02, redigerad totalt 1 gång.
nboom

Inlägg av nboom »

MadModder skrev: 31 januari 2021, 12:02:36 Om du väljer 100k för borde hysteresen bli ±0,65 V. Om zenern inte ändrar sig för mycket. :p

Eller förresten, det blir för mycket. Opampen jobbar ju nedskalat till runt 0,5x...
Prova 47k där. Då får opampen ±0,32 V, vilket motsvarar det dubbla vid batteriet. Teoretiskt. :D
Jag beställde lite komponenter och fick dem igår. Började koppla på mitt lab-bräde. Efter lite mätande visar det sig att jag fått fel zener-dioder. Såvitt jag kan se är de på 1.36V istället för 3.6V :( Fast det står 3.6V på påsen. Får beställa nya.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har du inte hunnit beställa än har jag lite överskott av 3,0V-zener som jag kan skicka några av. Det är nästan halva spänningen. :D
nboom

Inlägg av nboom »

Uppdatering efter sportlovet.
Värmesulorna fungerade fint under veckan. Jag var lite orolig att kablarna skulle kännas i pjäxorna men det gjorde de inte. Jag använde mjuk silikonkabel. Batteriet räckte förstås kortare tid i praktiken än i teorin.

Körde väl på ca 20% effekt med min PWM modul och då räckte det ca 6h innan komparator-kretsen bröt strömmen. Helt ok. Bara att byta batteri och köra vidare.

Jag skulle vilja göra kontroll-lådan mindre dock. Ju mindre desto bättre. Kanske man kan köra med en liten PIC och en mosfet och programmera både PWM och batteriskydd? Vad tror ni?
mvh Niclas
Skriv svar