Garageportsautomatik Faltec

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hej,

Farsan köpte för en tid sen en begagnad motordriven takskjutport, som enligt uppgift ska ha fungerat innan nedmontering.
Porten har monterats, och nyligen så fick han el installerad i maskinhallen och porten kopplades in.

Men, vi får den bara till att gå uppåt (genom att trycka på uppåt-knappen en gång, så går den automatiskt uppåt och stannar i topp).
Det finns en lysdiod som lyser konstant. Finns en märkning på porten med följande text (översatt från Danska):
El-styrningen är försedd med säkerhetslogik
Om den röda lampan vid sidan av "NED" knappen lyser, har säkerhetssystemet varit aktiverat och porten vill automatiskt gå till öppen position. Härefter skall "NED" knappen hållas inne, tills porten är helst stängd.
Porten kan nu betjänas på normalt vis.
Jag förmodar att den tycker att säkerhetssystemet inte bara "varit" aktiverat, utan faktiskt *är* det? Eftersom det inte går att köra ner.

Ursprungligen har det funnits ett klämskydd i porten, vilket det inte finns några direktas spår av hur det varit inkopplat (övriga kablar var klippta utanför styrenheten, men just den fanns det ingen ände på i styrenheten).
Men klämskyddet verkar ändå sönder, så det har vi hoppat över tills vidare.
Vet inte riktigt om klämskyddet ska vara NO eller NC, ifall det ska vara NC är det rimligt att styrenheten "saknar" det och inte vill gå nedåt. Men jag vet inte. Om så är fallet får vi ju bygla där det tidigare varit inkopplat, om man hittar var det är.
Mätte lite på de oanvända anslutningarna i den orange plinten, och allt som "kändes" som ingångar testade jag att koppla på 24V på (ifrån plinten), och någonstans fick jag porten att börja gå uppåt, och någonstans fick jag den röda lysdioden bredvid processorn (D23) att tändas. Men aldrig ville porten gå nedåt.

Är det någon som möjligen sitter på någon information om dessa "Faltec" portstyrningar?
Skulle ju behöva veta hur klämskyddet eventuellt ska kopplas in, eller om det är något helt annat som strular.
Skulle också vilja veta hur styrningen "vet" huruvida porten är helt öppen eller helt stängd..

Nedan följer lite bilder och info om grejerna:
Portstyrning:
20210102_115024.jpg
20210102_115104.jpg
20210102_115110.jpg
20210102_115120.jpg
20210102_115132.jpg
20210102_115349.jpg
Motor:
20210102_115222.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Klas-Kenny 3 januari 2021, 13:13:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Garageportsautomatik Faltec

Inlägg av mrfrenzy »

Helt säkert är klämskyddet NC.
Automatiken brukar hålla i minne hur lång tid det tar att köra upp och ner, samt hur mycket kraft som behövs i ändlägena. Den sparar hela tiden aktuell position så det behövs inga ändlägesgivare.

Om det inte finns några manualer online skulle jag ringa närmsta återförsäljare av denna automatik och fråga lite ifall de har klämskydd och fotoceller i lager och leveranstid. (Oftast behövs bara fotocell, klämskydd sker i mjukvara).
Samtidigt i förbifarten be om en installationsmanual.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Visade sig att denna styrning var exakt samma som Crawford ECS 430 P.
Och med denna info blev det klart fler träffar på Google. Hittade ett bra dokument, med info om en hel massa olika Crawford-styrningar.

Bifogar, kanske kommer till nytta om någon annan googlar sig fram till denna tråd (fick zippa för att filen var för stor).

Så, med vetskapen om hur klämskyddet skulle kopplas, och antagandet att det var NC, så testade vi att bygla där det ska vara inkopplat. Och vips så gick det att köra porten även nedåt!
Verkar som att klämskyddet används till nedre ändläge dock. Så får nog fixa det. Alternativt montera en annan brytare för ändläge..
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Du skriver att klämskyddet verkar vara sönder.
Vilken typ av klämskydd är det? På vilket sätt är det sönder? Har du bilder på det?
Om det är ett vanligt pneumatiskt klämskydd så går det en liten luftslang (typ bensinslang) från gummibälgen i bottenlisten till en dosa på nedre portbladet, i dosan sitter en NC tryckbrytare som bryter vid övertryck. Tryckbrytaren går sedan via spiralsladd till styrningen, där har du ju hittat anslutningen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tog tyvärr inga bilder på klämskyddet, och porten finns en timme bort..

Klämskyddet är av pneumatiskt typ som du beskriver.

Brytaren verkar väldigt underlig.
Den är normalt öppen (NO), men där emot om man *suger* i slangen till den, så sluts den (att blåsa tycks inte påverka brytaren). Verkar fullständigt bakvänd.
För jag antar att där inte ska vara undertryck i bottenlisten, vilket annars möjligen skulle göra det hela rätt..

Googlade lite och hittade denna, som ifrån minnet ser ganska lik ut den som satt i porten.
https://skillab.se/sv/p/428f2d3020bb404 ... uftbrytare

Ser ut som justerskruvar där på den? Kanske gör skillnad om man skruvar lite..
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

NO, det var märkligt. Minnet kan iofs säkert spela mig ett spratt.
På s 65 i ditt datablad visas ju också en NC pneumatisk brytare.
Du har byglat X01.14 och X01.15 nu när ni kan köra ned?
Brytaren ni har är säkert OK annars, de går sällan sönder men det låter lite skumt. Skruven är bara för att ställa tryckomslaget, det tror jag inte ni behöver röra.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Kontakten (DW40) verkar vara NO enligt databladet och att den bryter när du suger i slangen tyder på att den är för hårt åtställd på justerskruven? Alt att membranet svällt i kontakten?
Edit läste fel!
Du har troligen kontakt DW40DOE vilken är NC, ja då kan någon ha skruvat på den så den är NO i vila och när du suger i slangen så går den in i sitt rätta läge NC.
https://smartaccess.bircher.com/fileadm ... hes_EN.pdf
IMG_1289.png
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

JohnGalt skrev: 4 januari 2021, 13:11:46 NO, det var märkligt. Minnet kan iofs säkert spela mig ett spratt.
På s 65 i ditt datablad visas ju också en NC pneumatisk brytare.
Du har byglat X01.14 och X01.15 nu när ni kan köra ned?
Brytaren ni har är säkert OK annars, de går sällan sönder men det låter lite skumt. Skruven är bara för att ställa tryckomslaget, det tror jag inte ni behöver röra.
Rimligtvis måste det ju vara NC, med tanke på att det mycket riktigt går att köra ned nu efter att ha byglat 14-15.
Och att den skulle slå om av *undertryck* (när man suger i den) låter väldigt märkligt.

Palle500: Inte alls säkert att det är just DW40 som sitter där, den råkade bara se lik ut ifrån vad jag minns... Kan precis lika gärna vara DW40D0E, eller någon helt annan. :)
Får läsa på brytaren nästa gång jag får tillfälle, och eventuellt prova att skruva lite på den.

Finns det något enkelt sätt att testa gummibälgen? Antar att man borde kunna tex. suga eller blåsa i den och se om den håller lite tryck..?
*om* brytaren skulle vara kass är ju 600+moms överkomligt. Men om bälgen behöver bytas är det nog bättre att bara montera en enkel gränslägesbrytare och hoppa över klämskydd.

Edit; Ang. justerskruven så tänker jag att kanske har någon rattat på den av okänd anledning, ställer man den på maximal känslighet kanske man kan få den till att påverkas av "inget tryck", och kräva negativt tryck för att komma tillbaka.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Det är inte så petigt med gummibälgen, ser den hel ut är den nog OK. Den behöver inte vara helt tät. Det är luftpuffen när den går emot något som detekteras, det behöver inte vara något statiskt tryck.
Man kan slå på bottenlisten med näven och känna luftpuffen i den lilla slangen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det själva den gummilisten som man kan se, som är det enda som finns?
Tänkte att det ligger en till där innanför som används till klämskyddet.

Det saknas en "gavel" på tätningslisten, får hitta på något för att få den hyfsat tät då för att ha en chans att det ska fungera.
I övrigt ser tätningslisten fräsch ut.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Ojdå, ja gavlar måste finnas :-)
Men det går nog att skära till och limma i en plugg om ni har något lämpligt gummiliknande.
Det är bara en kanal i själva gummiprofilen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Var inom och kollade på porten igår.

Står DW40 på brytaren.
Men den *ska* vara NC för att styrningen ska bli nöjd, antagligen står inte "tilläggsbokstäverna" (DW40DOE) märkt på den, eller med någon egen liten märkning någon annanstans.

I alla fall så skruvade jag på justerskruven, och på ett väldigt specifikt ställe fick jag den till att bli just NC, och då reagera då man blåser in i den.
Monterade tillbaka den på porten och kopplade in, fungerar nästan. Den reagerar om man trycker (bankar) till hårt på listen, men inte av tex. att porten går i botten (vilket gör att styrningen inte tycker att klämskyddet fungerar som det ska).

Hade bara stoppat i lite skumgummi i bottenlisten för att få gaveln "tät". Sa åt farsgubben att limma dit någon gummiduk, täta med silikon eller något runt nippeln där luftslangen ansluts till bottenlisten, och även se om han hittade en ny lite mjukare slang (den befintliga var tämligen hård vid det här laget).
Så kanske att den kan fungera skapligt sen om den blir lite tätare.

Men, känns inte som att brytaren till klämskyddet är helt 100%. Var som sagt bara vid en väldigt specifik inställning som den fungerade "rätt". Och även där kunde den ibland "fastna" i öppet läge så man fick banka ett par gånger till på bottenlisten.
Finns några stycken lite billigare på Ebay, men väldigt oklart huruvida de är NO eller NC. Väldigt få skriver ut info om det.
Skriv svar