Farsan köpte för en tid sen en begagnad motordriven takskjutport, som enligt uppgift ska ha fungerat innan nedmontering.
Porten har monterats, och nyligen så fick han el installerad i maskinhallen och porten kopplades in.
Men, vi får den bara till att gå uppåt (genom att trycka på uppåt-knappen en gång, så går den automatiskt uppåt och stannar i topp).
Det finns en lysdiod som lyser konstant. Finns en märkning på porten med följande text (översatt från Danska):
Jag förmodar att den tycker att säkerhetssystemet inte bara "varit" aktiverat, utan faktiskt *är* det? Eftersom det inte går att köra ner.El-styrningen är försedd med säkerhetslogik
Om den röda lampan vid sidan av "NED" knappen lyser, har säkerhetssystemet varit aktiverat och porten vill automatiskt gå till öppen position. Härefter skall "NED" knappen hållas inne, tills porten är helst stängd.
Porten kan nu betjänas på normalt vis.
Ursprungligen har det funnits ett klämskydd i porten, vilket det inte finns några direktas spår av hur det varit inkopplat (övriga kablar var klippta utanför styrenheten, men just den fanns det ingen ände på i styrenheten).
Men klämskyddet verkar ändå sönder, så det har vi hoppat över tills vidare.
Vet inte riktigt om klämskyddet ska vara NO eller NC, ifall det ska vara NC är det rimligt att styrenheten "saknar" det och inte vill gå nedåt. Men jag vet inte. Om så är fallet får vi ju bygla där det tidigare varit inkopplat, om man hittar var det är.
Mätte lite på de oanvända anslutningarna i den orange plinten, och allt som "kändes" som ingångar testade jag att koppla på 24V på (ifrån plinten), och någonstans fick jag porten att börja gå uppåt, och någonstans fick jag den röda lysdioden bredvid processorn (D23) att tändas. Men aldrig ville porten gå nedåt.
Är det någon som möjligen sitter på någon information om dessa "Faltec" portstyrningar?
Skulle ju behöva veta hur klämskyddet eventuellt ska kopplas in, eller om det är något helt annat som strular.
Skulle också vilja veta hur styrningen "vet" huruvida porten är helt öppen eller helt stängd..
Nedan följer lite bilder och info om grejerna:
Portstyrning: Motor: