Relähjälp önskas!
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Relähjälp önskas!
Har planer på att bygga mig en intelligent fjärrutlösare till kameran och till den behöver jag relä (misstänker jag) för att kunna aktivera autofokus och därefter få till en exponering.
De krav som reläet skall uppfylla är:
- Drivas med liten ström (batteriapplikation) gärna direkt från AVR om möjligt.
- Litet.
- Inget krav på att klara någon effekt, skall bara kortsluta två pinnar på kameran.
- Billigt.
- Finnas på Elfa eftersom resten skall inhandlas där.
Det jag tittat på är: 37-040-12 kan det vara lämpligt?
Har ingen erfarenhet av reläer annat än det jag råkat läsa.
Eller har ni bättre förslag i så fall mottages dessa tacksamt!
De krav som reläet skall uppfylla är:
- Drivas med liten ström (batteriapplikation) gärna direkt från AVR om möjligt.
- Litet.
- Inget krav på att klara någon effekt, skall bara kortsluta två pinnar på kameran.
- Billigt.
- Finnas på Elfa eftersom resten skall inhandlas där.
Det jag tittat på är: 37-040-12 kan det vara lämpligt?
Har ingen erfarenhet av reläer annat än det jag råkat läsa.
Eller har ni bättre förslag i så fall mottages dessa tacksamt!
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- prototypen
Det går med största säkerhet att använda helt vanliga småsignaltransistorer typ BC547 men största problemet är att reda ut vad som är den gemensamma anslutningen i kontakten och om den är positiv eller negativ.
Om du mäter mellan pinnarna så borde det mellan två pinnar inte finnas någon spänning och dessa är signalen till autofocus och slutare. Den tredje är gemensam, beroende om den är positiv eller negativ så avgör det resten av kopplingen.
Relän är ett elände, för att funka i längden så kräver de ofta en minimumbelastning för att hålla borta oxiden på kontakterna gäller dock ej tungelementrelän. Relän drar relativt mycket ström, stora och klumpiga.
Galvaniskt åtskillt behöver det inte vara om det inte är 100m kabel eller så, både kamera och AVR är batteridrivet. Behövlig driveffekten från AVR är sååååååå liten.
Prototypen
Om du mäter mellan pinnarna så borde det mellan två pinnar inte finnas någon spänning och dessa är signalen till autofocus och slutare. Den tredje är gemensam, beroende om den är positiv eller negativ så avgör det resten av kopplingen.
Relän är ett elände, för att funka i längden så kräver de ofta en minimumbelastning för att hålla borta oxiden på kontakterna gäller dock ej tungelementrelän. Relän drar relativt mycket ström, stora och klumpiga.
Galvaniskt åtskillt behöver det inte vara om det inte är 100m kabel eller så, både kamera och AVR är batteridrivet. Behövlig driveffekten från AVR är sååååååå liten.
Prototypen
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- prototypen
- MicaelKarlsson
- Kontakt: