Hur många parallellportar har gått sönder pga att man inte har haft optokopplare? Jag har inte hört om någon alls, men dårliga kopplingar och idioter finns ju alltid.

tecno:
Jag använder en buffer (4050) på mitt nuvarande kort. Men om man har en optokopplare, vad gör då en buffer för nytta?
Om man sätter den före optokopplaren kanske den gör nytta, men optokopplaren är väl en typ av buffer, och ska väl sitta närmast källan, eller ???
Är det inte en schmitt-trigger** du är ute efter, så att man kan vara säker på att det antingen blir en nolla eller en etta?
Snackade med komponentsnubben på Ericsson Power Modules just nu. Om man antar att det blir max 128kHz* med pulser, så föreslog han CNY17. Den var en gammal arbetshäst, och klarade det med råge. Annars finns TLP121, TLP181 och PC357 som också skulle kunna användas. Är det någon som har erfarenhet av vilken man bör använda, och hur den bör kopplas?
Kom på att jag hade fått ca 200 st BUK555 (N-kanal MOSFET) av honom för några år sen. Så det räcket iaf till test

dar303:
Jag har redan skickat in om samples till Allegro. Det var det första jag gjorde. Man måste ju utnyttja allt som är gratis.

* 8000 steg/sek och 1/16 microsteg.
** http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... hmitt.html