Jojjes Kontrollerkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Några undringar.

Hur många parallellportar har gått sönder pga att man inte har haft optokopplare? Jag har inte hört om någon alls, men dårliga kopplingar och idioter finns ju alltid. :)

tecno:
Jag använder en buffer (4050) på mitt nuvarande kort. Men om man har en optokopplare, vad gör då en buffer för nytta?
Om man sätter den före optokopplaren kanske den gör nytta, men optokopplaren är väl en typ av buffer, och ska väl sitta närmast källan, eller ???

Är det inte en schmitt-trigger** du är ute efter, så att man kan vara säker på att det antingen blir en nolla eller en etta?

Snackade med komponentsnubben på Ericsson Power Modules just nu. Om man antar att det blir max 128kHz* med pulser, så föreslog han CNY17. Den var en gammal arbetshäst, och klarade det med råge. Annars finns TLP121, TLP181 och PC357 som också skulle kunna användas. Är det någon som har erfarenhet av vilken man bör använda, och hur den bör kopplas?

Kom på att jag hade fått ca 200 st BUK555 (N-kanal MOSFET) av honom för några år sen. Så det räcket iaf till test 8)

dar303:
Jag har redan skickat in om samples till Allegro. Det var det första jag gjorde. Man måste ju utnyttja allt som är gratis. :wink:

* 8000 steg/sek och 1/16 microsteg.
** http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... hmitt.html
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En schmitt trigger är helt rätt, sen tycker jag att den föreslagna optokopplaren är för långsam så ta en modern galvanisk avkiljare istället.
Det finns en hoper snabba såna..... i några ns klassen istället för dito µs.

Detta med galvanisk avskiljning är ett måste enligt mitt tycke om man ska sälja en produkt till kreti-å-pleti som inte fattar nada om hur saker och ting skall kopplas - dra kablage - mm med tanke på alla störningar som ställer till det hela.

Sen är det ju klart bättre att blåsa nåt externt än att blåsa ev. inbyggd skrivarport på ett moderkort alt instickskort. Och visst har detta hänt i mängder med tanke på vaf man har läst på nätet och vad som erbjuds i form av optoisolerade breakouts på marknaden.

8000steg/s är 8000steg/s oavsett hur många delsteg, eller hur?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK, det blir optokopplare. Har du inget nummer eller namn på en lämplig?

Ja, 8000 = 8000, men om du använder dig av microsteg, så måste du köra ut massa mera pulser för att motorn ska snurra lika många varv/min. Man är väl inte ute efter att motorn ska gå saktare när man använder microsteg?

Hur många Hz kan det röra sig om som mest?
gustav t

Inlägg av gustav t »

Tjenare jojje!
Hur går det med korten?
Kan inget om elektronik, det enda jag tycker är att du inte skall göra dem FÖR dyra! Om de ändå inte kan konkurera med Gecko, bör det "löna" sig rätt mycket att köpa dina kort.
Har du någon tidsplan för när korten skall var klara? har tänkt att köpa av dig, men du kanske har många kvar av den gammla sorten som du vill sälja först?
Du har inte funderat på att sälja byggsatser/färdiga transformatorer som passar din kort? Jag som inte vet hur man bygger en skulle gärna kunna köpa en som passar, till rimligt pris.

/Gustav
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hej gustav t (och er andra också såklart) :D

Jag har kommit fram till två saker. För det första så fortsätter jag nog med dom korten jag redan har en stund till. Dom funkar så bra och inget har gått sönder, förutom dom två som blev knäckta av den mänskliga faktorn. På måndag ska jag få priser från kretskortstillverkaren på halvfabrikat och på fullt monterade kort. Då får vi se om jag gör flera kort. Priset blir nog det samma som nu. (Just nu har jag tio kvar.)

Sen har jag nog bestämt att göra nya kraftigare kort också. Då blir det moduluppbyggnad med ett "moderkort" (breakout-kort) och lösa kontrollers. Två kontakter på moderkortet. En D-sub och en till 20-pin flatkabel. På småkorten blir det 10-pin kontakt till logiken och skruv till motorerna. Det blir optokopplare och nån typ av buffer/schmitt-trigger på ingången. Ska fråga lite mera på "jobbet". Troligtvis så gör jag moderkortet så att man senare kan göra småkort även till 2.5A kretsarna. Kom gärna med mera/flera "krav" eller ideer på vad man bör tänka på / ha med.

Jag passade på att fråga hur priserna blir om man gör många småkort, och han sa att det behöver inte bli så mycket dyrare pga att dom gör ett stort kort, som sen bryts isär till småkort efter montering och lödning. Dom fräser V-spår i stället för att fräsa ut varje kort för sig. Eftersom komponenterna blir dyrare så ökar nog slutpriset, men hur mycket får jag återkomma till. Jag är inte heller säker på tidsplanen, men några månader tar det helt säkert, sen tar det längre tid än man tror också. Om man inte "måste" ha ett kort med större kapasitet så ...

Som ni ser längre upp, så har jag en lådda på G som man bygger in allt i. Pga S-märkning (Semko?) och annan kronglig byråkrati, så vill jag inte sälja den fullt färdig, men som byxsats. Då kommer jag även att kunna sälja löst, det som ni vill ha. Efter att jag flyttat nästa helg så ska jag göra mera med den saken. Just nu ligger det mesta mekaniska nere för tillfället. Troligtvis blir det bara att montera trafon i låddan, och det klarar nog dom flesta av, iaf ni som är här på forumet. :)
gustav t

Inlägg av gustav t »

Tack för ett utförligt svar, låter bra, blir nog ett köp om ett tag.

/gustav
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

det låter mycket bra! speciellt breakout kort med schmitt trigger och optokopplare, med färdig D-sub kontaktdon, det är jag intresserad av.
belstningen på paralellporten skall ju då inte bli mer än någon milliampere, om jag fattat rätt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ni som är bra på elektronik. Kan ni ge några konkreta komponenter man kan/ska använda, inte bara att "dom är inte bra, använda några som är bättre". Tex tecno's svar hjälper föga, iaf inte för mig. :?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tack för den....................................................... :!:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Varsågod tecno, det bjuder jag på 8) , men tror du själv att du har hjälpt till att hitta lämpliga optokopplare? Jag har frågat några gånger om vilka du menar med "en hoper snabba såna....." men vet du inte, eller vill inte röpa hemlisar så OK, det får jag rätta mig efter.

Jag har tittat lite på vilka andra producenter använder till sina kontroller. Den mest vanliga verkar vara 4N25, om dom över huvud taget använder någon, och den har i stort sätt samma data som CNY17 som jag föreslog. Har heller inte luskat ut varför man "måste" använda "ns klassen istället för dito µs", kan ingen vänlig själ förklara? Hittade en i "ns klassen" på Elfa, för 5 ggr mera pengar, men sen kan ju den vara olämplig på något annat sätt som jag inte vet.

Har en kompis som jobbat med DC/DC omvandlare och optokopplare hela livet. Ska ta en prat med honom en av dom närmaste dagarna så han kan förklara hur det hänger ihop. Då kan jag återkomma och beklaga min envishet, men tills dess...

EDIT: Hittade en nu från Sharp, som är rekomenderad att användas till CNC kontroller. Den heter PC817 och har Rise time = 4/18µs och Fall time 3/18µs.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tror att jag har nåt rör pc817 liggande. Om jag hittar dom så kan du få några att labba med.
Det effektivaste kanske är att använda pc847 som är fyra i samma kapsel.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

ett tips är att använda samma optokopplare som Gecko´s
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 014691.htm
det står i allafall 2531 på dom :)

edit:
och den sitter i en dilhållare, gör gärna så också jojje, så kan tecno och andra själv byta om dom vill :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar för erbjudandet dar303. Just nu är det bara teoretiskt och letande av lämpliga komponenter. Men när jag har bestämt vilka jag ska testa ut, då kanske jag återkommer.

pcmper: Tack för tipset. Om dom sitter i Gecko'na så bör det väl duga till oss dödliga också. :D
Det med hållare är nog inte så dumt, då kan man som du säger byta ut till det man vill ha själv. Nackdelen är att det finns flera olika pinningar, så man bör nog välja "rätt" från början. Sen tänkte jag använda så mycket ytmonterat som möjligt. Jag använder iaf dom så länge, till någon kommer med ett bättre bud. :)

Tack båda två för hjälpen.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jojje skrev:Varsågod tecno, det bjuder jag på 8) , men tror du själv att du har hjälpt till att hitta lämpliga optokopplare? Jag har frågat några gånger om vilka du menar med "en hoper snabba såna....." men vet du inte, eller vill inte röpa hemlisar så OK, det får jag rätta mig efter.

Jag har tittat lite på vilka andra producenter använder till sina kontroller. Den mest vanliga verkar vara 4N25, om dom över huvud taget använder någon, och den har i stort sätt samma data som CNY17 som jag föreslog. Har heller inte luskat ut varför man "måste" använda "ns klassen istället för dito µs", kan ingen vänlig själ förklara? Hittade en i "ns klassen" på Elfa, för 5 ggr mera pengar, men sen kan ju den vara olämplig på något annat sätt som jag inte vet.

Har en kompis som jobbat med DC/DC omvandlare och optokopplare hela livet. Ska ta en prat med honom en av dom närmaste dagarna så han kan förklara hur det hänger ihop. Då kan jag återkomma och beklaga min envishet, men tills dess...

EDIT: Hittade en nu från Sharp, som är rekomenderad att användas till CNC kontroller. Den heter PC817 och har Rise time = 4/18µs och Fall time 3/18µs.
Du har nu fått ett antal förslag där 2531:an är den bästa, 6N137 är en typ jag använt mig av och har fungerat klanderfritt. Däremot är PC8x7 enligt min mening helt förkastliga i detta sammanhanget.
När jag skrev ATT det finns en hel hoper att välja på så menade jag på att du ska lägga ner lite tid på att leta efter MODERNA galvaniska avkiljare, bl.a Agilent är en leverantör där det finns en del intressanta bi-direktionella varianter som kan vara bra i dessa sammanhang. Håller bl.a på med en egen design av ett modernt 'break-out' för MACHx användare, mer om detta längre fram.

Nu har du fått lite mer på bena, mer glappar jag inte just nu :nene:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jojje, ett annat tips är att det finns jord och t.ex. +5V i de 10-poliga kontakterna, och även skruvplintar för det. Lite extra GND skruvplinar i närheten av ingångar och utgångar till ändlägesgivaringångar är också bra. Det missade du på den versionen som jag köpte av dig.
Skriv svar