Jag har en längre tid tänkt göra något åt min gamla lödstation. Delarna i min nuvarande lödstation består av delar som jag "räddade" från ett skåp med kasserade lödstationer i gymnasiet. Det började med att jag byggde ett labbagg 1,2V till ca30V 2A med hjälp av en transformator ur skåpet. Några veckor senare "räddade" jag en lödpenna och två mjuka silikon sladdar. Jag skarvade ihop sladdarna och anslöt pennan i labbaggregatet via en omkopplare. Så ser min lödstation ut än i dag, 25 år senare. Lödstationerna som delarna kommer ifrån var tidiga föregångare till denna. Såg förvisso inte lika dana ut då men hade samma data, samma termostatstyrning och samma spetsar.
Så
Jag har köpt en ringkärnetransformator på 50VA med sekundär på 2*12V, en svart inbyggnadslåda av plast, strömbrytare, kontakter och säkringshållare mm.
Jag har borrat filat och monterat alla dessa komponenter i lådan. Än så länge är det bara montering och ingen koppling. Lådan ser mycket snygg ut men jag tycker att något saknas.
Jag vill ha en krets som talar om för mig när lödkolven är varm. När man slår på lödstationen lyser en tvåfärgad lysdiod rött för att indikera "kall" lödkolv. När lödkolven blir varm växlar ljuset till grönt. (Klart att löda.) Där efter indikerar den med gult varje gång termostaten slår till. Tanken är att detta kan åstadkommas genom att övervaka strömförbrukningen i lödkolven.
Jag har tagit fram en sådan krets och tänkte presentera konstruktionen här.
Men först vill jag säja att jag fått en hel del hjälp, idéer och tipps av prototypen i denna tråd. Där finns förklaringen till varför kretsen och inkopplingen ser ut som den gör.
Schemat för övervakningskretsen.

Vi börjar beskrivningen vid SENS ingången längst ner till vänster i schemat. Den här ingången bär lödkolvens hela ström genom dioderna D1 till D3 till kretsens jord. (*)
R5, R6 och Q1 kommer att ladda ur C1 med 50Hz pulser med ca 50 % pulsvidd.
Tidskonstanten på R1 och C1 är en kompromiss mellan att hålla en stabil "nolla" på ingångarna av grinden IC1B när ström flyter till lödkolven (>10mS). Och snabb reaktion när strömmen, och pulserna, upphör (<¼S). Q2 och R3 tänder den röda lysdioden.
IC1A och IC1D bildar en SR vippa. R2 och C2 bildar en "power on reset". När strömmen slås på så kommer utgången på IC1D att vara hög och utgången på IC1A låg. När strömmen genom D1 - D3 försvinner kommer utgången på IC1B att gå låg och SR vippan att slå om. Utgången på IC1A går hög och Q3, R4 tänder den gröna lysdioden. I detta läge finns det inget som återställer SR vippan och den gröna lysdioden förblir tänd.
Kort om L1, L2, C3 och C4 i nätdelen. De är till för att göra livet lite enklare för dioderna D5 och D6. Har inga specifika värden för spolarna, tag var du har i "skrotlådan" eller bygla dem. C3 och C4 är relativt små keramiska typer på några p. Resten av nätdelen är vanlig standard. C5 = 100µF, C6 och C7 enligt stabbens datablad C6 = 0,33 µF, C7 = 0,1 µF, C8 =10 µF, C9 sitter intill IC1 med relativt "korta" anslutningar till IC'n, C9 = 0,33 µF.
* Detta projekt är gjort i Eagle. Eagle fungerar så att spänningsmatningen till IC-kretsar ansluts automatiskt när näten heter likadant som anslutningarna på IC-kretsen. 4011ans spänningsmatningar heter VDD respektige VSS. Själv föredrar jag att kalla anslutningarna för VCC respektive GND. Så i schemat förekommer både VSS och GND som namn på jord.
Jag har även ritat ett kretskort till kretsen.

Kortet är ca 88mm gånger 49mm för att passa perfekt i slitsarna i min låda. Kortet har ett stort uttag i högra delen för att göra plats för en stor strömbrytare i fronten.
Kortet ska även anslutas till transformator och lödkolv.

Observera att anslutningsskissen inte visar några strömbrytare eller säkringar. Anslutningen av dessa får du komma på själv.
Om någon kan hjälpa mig att "hosta" filerna ska jag gärna dela med mig av mitt Eagle projekt till den som så önskar.
Nästa steg för mig är två olika saker.
1. Etsa kretskort.
2. Labba med en strömtransformator för att se om jag kan få det att fungera.
Dessutom är det några enstaka komponenter som jag behöver köpa, men det känns så självklart att det inte behöver nämnas.
(:oops: Gjorde jag det i alla fall?)
Edit: Rubriken 2x