Lödstationsombyggnad/renovering. *Foton*

Berätta om dina pågående projekt.
Fransson

Lödstationsombyggnad/renovering. *Foton*

Inlägg av Fransson »

Lödstationsombyggnad/renovering.

Jag har en längre tid tänkt göra något åt min gamla lödstation. Delarna i min nuvarande lödstation består av delar som jag "räddade" från ett skåp med kasserade lödstationer i gymnasiet. Det började med att jag byggde ett labbagg 1,2V till ca30V 2A med hjälp av en transformator ur skåpet. Några veckor senare "räddade" jag en lödpenna och två mjuka silikon sladdar. Jag skarvade ihop sladdarna och anslöt pennan i labbaggregatet via en omkopplare. Så ser min lödstation ut än i dag, 25 år senare. Lödstationerna som delarna kommer ifrån var tidiga föregångare till denna. Såg förvisso inte lika dana ut då men hade samma data, samma termostatstyrning och samma spetsar.

Jag har köpt en ringkärnetransformator på 50VA med sekundär på 2*12V, en svart inbyggnadslåda av plast, strömbrytare, kontakter och säkringshållare mm.
Jag har borrat filat och monterat alla dessa komponenter i lådan. Än så länge är det bara montering och ingen koppling. Lådan ser mycket snygg ut men jag tycker att något saknas.

Jag vill ha en krets som talar om för mig när lödkolven är varm. När man slår på lödstationen lyser en tvåfärgad lysdiod rött för att indikera "kall" lödkolv. När lödkolven blir varm växlar ljuset till grönt. (Klart att löda.) Där efter indikerar den med gult varje gång termostaten slår till. Tanken är att detta kan åstadkommas genom att övervaka strömförbrukningen i lödkolven.

Jag har tagit fram en sådan krets och tänkte presentera konstruktionen här.
Men först vill jag säja att jag fått en hel del hjälp, idéer och tipps av prototypen i denna tråd. Där finns förklaringen till varför kretsen och inkopplingen ser ut som den gör.

Schemat för övervakningskretsen.
Bild Klicka på bilden för större version.

Vi börjar beskrivningen vid SENS ingången längst ner till vänster i schemat. Den här ingången bär lödkolvens hela ström genom dioderna D1 till D3 till kretsens jord. (*)
R5, R6 och Q1 kommer att ladda ur C1 med 50Hz pulser med ca 50 % pulsvidd.
Tidskonstanten på R1 och C1 är en kompromiss mellan att hålla en stabil "nolla" på ingångarna av grinden IC1B när ström flyter till lödkolven (>10mS). Och snabb reaktion när strömmen, och pulserna, upphör (<¼S). Q2 och R3 tänder den röda lysdioden.
IC1A och IC1D bildar en SR vippa. R2 och C2 bildar en "power on reset". När strömmen slås på så kommer utgången på IC1D att vara hög och utgången på IC1A låg. När strömmen genom D1 - D3 försvinner kommer utgången på IC1B att gå låg och SR vippan att slå om. Utgången på IC1A går hög och Q3, R4 tänder den gröna lysdioden. I detta läge finns det inget som återställer SR vippan och den gröna lysdioden förblir tänd.

Kort om L1, L2, C3 och C4 i nätdelen. De är till för att göra livet lite enklare för dioderna D5 och D6. Har inga specifika värden för spolarna, tag var du har i "skrotlådan" eller bygla dem. C3 och C4 är relativt små keramiska typer på några p. Resten av nätdelen är vanlig standard. C5 = 100µF, C6 och C7 enligt stabbens datablad C6 = 0,33 µF, C7 = 0,1 µF, C8 =10 µF, C9 sitter intill IC1 med relativt "korta" anslutningar till IC'n, C9 = 0,33 µF.

* Detta projekt är gjort i Eagle. Eagle fungerar så att spänningsmatningen till IC-kretsar ansluts automatiskt när näten heter likadant som anslutningarna på IC-kretsen. 4011ans spänningsmatningar heter VDD respektige VSS. Själv föredrar jag att kalla anslutningarna för VCC respektive GND. Så i schemat förekommer både VSS och GND som namn på jord.

Jag har även ritat ett kretskort till kretsen.

Kortet är ca 88mm gånger 49mm för att passa perfekt i slitsarna i min låda. Kortet har ett stort uttag i högra delen för att göra plats för en stor strömbrytare i fronten.

Kortet ska även anslutas till transformator och lödkolv.

Observera att anslutningsskissen inte visar några strömbrytare eller säkringar. Anslutningen av dessa får du komma på själv.

Om någon kan hjälpa mig att "hosta" filerna ska jag gärna dela med mig av mitt Eagle projekt till den som så önskar.

Nästa steg för mig är två olika saker.
1. Etsa kretskort.
2. Labba med en strömtransformator för att se om jag kan få det att fungera.

Dessutom är det några enstaka komponenter som jag behöver köpa, men det känns så självklart att det inte behöver nämnas.
(:oops: Gjorde jag det i alla fall?)

Edit: Rubriken 2x
Senast redigerad av Fransson 16 september 2006, 22:29:28, redigerad totalt 2 gånger.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Tackvare Jimmy Andersson kan jag nu erbjuda Eagle projektet för nedladdning.

Lödstationsövervakare.zip

Stort tack Jimmy!

Zipp filen innehåller en biblioteksfil (.lib) som används för ansluningsskissen. Och projektmappen.

Filerna är skapade i Eagle Light i Windows XP, och ZIPade med WinZip.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Varsågod :)

Bra idé med övervakning på lödstationen. Skulle själv vilja ha det som komplettering till lysdioden på SR-976.

"Eagle fungerar så att spänningsmatningen till IC-kretsar ansluts automatiskt när näten heter likadant som anslutningarna på IC-kretsen."

Där lärde jag mig något nytt. Praktiskt. :)
Fransson

Inlägg av Fransson »

Har funderat på om inte C3 och C4 borde vara några n snarare än några p.
Några åsikter någon?

Föresten. Tråden har haft ca 300 visningar men bara 2 svar.
Är ämnet så ointressant?
beavy-o

Inlägg av beavy-o »

oj, verkar seriöst detta :)
Mina kunskaper är inte tillräckligt bra för att kunna ha några åsikter på dina scheman, men funktionen på övervakningen låter smart tycker jag.
Hoppas det går bra!
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej igen!

Nu har jag etsat och borrat kretskortet. Det krävdes mycket filande för att få det att passa i lådan. Har inte monterat några komponenter än. Tänkte vänta med det tills jag har experimenterat klart med mitt försök till strömtransformator. Om jag bestämmer mig för att använda strömtransformatorn så får det påverkan på vilka dioder jag ska ha på ingången och på R5 och R6.

Jag har tagit några bilder med min DV-kamera men jag är inte nöjd med resultatet. En bild i PAL upplösning borde kunna bli ca 800*600. Mina blev betydligt mindre. Jag gillar inte komprimeringen heller, det är alldeles för mycket artefakter kring skarpa konturer. (Kan iofs bero på upplösningen de också.)

Här är i alla fall fyra bilder på mitt gamla, kombinerade labbaggregat och lödstation.
BildBild
BildBild

Den nya lådans framsida
BildBild
BildBild

Och baksidan
BildBild
Bild

Ketskortet löst och monterat
BildBild
BildBild

Observera hur uttaget i kortet passar över strömbrytaren.

En storleksjämförelse mellan gamla och nya lödstationerna.
Bild

Jag glömde ta några bilder på den ringkärnespole som jag tänkte använda som strömtransformator. Men det går lätt att trä ett eller två varv av ena ledaren till lödkolven genom den.

Kvar att göra
1. Köpa ett femtital BC547 (Kj&Co) att ha till diverse labbar.
2. Experimentera med att göra en strömtransformator av en ringkärnespole.
3. Montera alla komponenter på kretskortet.
4. Testa kretskortet. (Hoppas att det fungerar.)
5. Mäta ut och borra hålet för lysdioden.
6. Montera och koppla in alla delar och komponenter i lödstationen. (Visa särskild uppmärksamhet på isoleringen.)
7. Ta hjälp av någon att byta sladd och montera kontakt på lödkolven.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Snyggt bygge!

Det ser ut att kunna bli ganska varmt i den lilla lådan, har du funderat på att göra några luftslitsar,
t.ex. såga tvärsöver lådan?
Fransson

Inlägg av Fransson »

En bra synpunkt.

Tänkte göra ett test och se hur varmt det blir. Lödkolven drar 50 W bara när termostaten är på. Vilket är ca 50 % av tiden när man löder och mindre när den sitter i stället.
Vill helst inte göra några extra hål av isoleringsskäl. Vill att den ska vara skyddsisolerad så att jag kan göra den ojordad. Annars blir allt mycket krångligare.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tjena

Har varit borta ett tag på jobb men det ser väldigt bra ut, din punkt 7 "7. Ta hjälp av någon att byta sladd och montera kontakt på lödkolven", det är lite hönan och ägget. Jag har drabbats en gång av trasig sladd till lödkolven och den skulle lödas och om man då är ute på jöbb är inte livet så lätt.

Kylningen kan klara sig då ringkärnor har låga förluster. Det är bara att prova, kan man hålla i grejorna så är det OK.

Det sitter 2 st säkringshållare i baksidan, var på schemat hamnar de?
På schemat sitter 2 drosslar i serie med likriktardioderna på AC in, de brukar inte behövas. Är det någon särskilld anledning?

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

hej igen

Läste precis ELFAs nyhetsbrev:

Lödstation 80 W
Kraftfull digital lödstation med justerbar lödtemperatur, perfekt også til blyfri lödning.
Artikelnr.: 82-983-06

(Ord. pris SEK 1570)
SEK 1189

Franssons kolv har väl inte alla finesserna men den blir varm den också. 1500 pix är pengar det också

Prototypen
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej prototypen.

Har saknat dig på forumet. :D

Spolarna har sin förklaring i texten.

Säkingarna hade jag tänkt vänta med att förklara till jag kommit lite längre, men förenklat är det i princip en på primär och en på sekundär. (inte riktigt klar med ditaljerna på sekundären :wink: )
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Prototypen> Jag har en sån station. Trevlig är den, men visst kostar den en slant. Jag fick den dock i födelsedagspresent :wink:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tjena Fransson

Med ett par hundra mail i lådan orkar man inte läsa det finstilta, men OK.

Jag skulle skippa L1, L2, C3, C4, C6, C7. 1N4000 serien klarar någonstans 400A i inrusch current och klarar sig utan drosslar, C3 och C4 är kommuteringskondensatorer med 1-10nF för att få bort 100 Hz störning i ljudgrejor, detta rippel stör ej din logik. C6 och C7 behövs om du har långa ledningar mellan stabb och elektrolyter. Databladet kräver både hängslen och livrem.

Däremot ska C9 finnas och den ska sitta väldigt nära 4011 med korta ledningar men värdet borde vara 10 nF för att harmonisera med omslagstiden för CMOS 4000 serien. Om du kör med HC eller HCT ska det vara 820 pF.

Till Zyxel615 (finns det ingen lag mot svåra användarnamn?) jag har en WSP 80 på bänken också och inte bara den gamla mekaniska (min är 33år), jag har en till också men halva (pennan) blev kvar i Japan.

Prototypen back i business
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Haha, klagar du på mitt användarnamn på något sätt?? :lol:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja
det är inget man bara rafsar ned på tangentbordet, jag är lite lur på att mitt ADSL modem heter likadant men 800 på slutet.

prototypen
Skriv svar