I enlighet med mitt tidigare inlägg om DC-styrning där jag visar hur enkelt det är, så håller jag absolut inte med om att det är utom räckhåll för garagepulare. Tar man t.ex Arduino som bas för styrningen som jag gör i demovideon så kan man man betrakta enheten som en stegmotor utifrån och köra med programvara dedikerad för stegmotorer. Både DC-motorer med eller utan encoder, H-bryggor och encodrar av hyffsad kvalité kan köpas billigt på ebay idag.
Vad är fördelen med stegmotorer?
- SeniorLemuren
Re: Vad är fördelen med stegmotorer?
stegmotorer utan feedback är mycket enkelt att styra från en dator
i hela eller halva steg
stegmotor har svårt för höga varvtal och högt moment samtidigt
stegmotorer eller reluktansmotorer har annvänts i cnc maskiner , sent sexiotal och sjuttital
ex slowsyn, som togs fram för datorstyrd tracking för rymdområdet
dc motorer med analoga feedback var ju vanliga, relativt enkel styrning och hadde positionering via skala av olika sätt
sedan började komma hybrid feedback med både analog tacho och digital skala in till servona
och med bättre styrning har man ofta trefas servomotorer med synkronmotorer, i praktiken stegmotor men där man har microsteg med bra feedback
setgmotorer är bra , mycket bra på nollhastighet, att stå still, dc motorer har alltid problem där
i hela eller halva steg
stegmotor har svårt för höga varvtal och högt moment samtidigt
stegmotorer eller reluktansmotorer har annvänts i cnc maskiner , sent sexiotal och sjuttital
ex slowsyn, som togs fram för datorstyrd tracking för rymdområdet
dc motorer med analoga feedback var ju vanliga, relativt enkel styrning och hadde positionering via skala av olika sätt
sedan började komma hybrid feedback med både analog tacho och digital skala in till servona
och med bättre styrning har man ofta trefas servomotorer med synkronmotorer, i praktiken stegmotor men där man har microsteg med bra feedback
setgmotorer är bra , mycket bra på nollhastighet, att stå still, dc motorer har alltid problem där
Det fungerar med en vanlig kuggväxel också.
Så har jag bland annat på svarven.
Mätdonet sitter där direkt på kulskruven.
Så har jag bland annat på svarven.
Mätdonet sitter där direkt på kulskruven.
- Mizzarrogh
Det förutsätter väl konstant belastning? Om belastningen kan variera så går det inte att ha fasta värden för reglerloopen.SeniorLemuren skrev: ↑30 oktober 2020, 17:46:38 Med den precision som upplösningen på encodern eller resolvern har. Genom att sätta ramp och PID till rätt parametrar så stannar den exakt på samma vis som en stegmotor.
- Mizzarrogh
Frågan är ju i så fall hur mycket lasten egentligen varierar, även om vi tänker oss ett dynamiskt arbetsförlopp som helhet så går det ju oftast att bryta ned till flera mindre serier med ganska konstant belastning tycker man. (rätta mig gärna om jag har fel här...)
Edit, om vi då råkar in i ett stopp i ett äkta dynamiskt belastat läge så tycker man ju rent spontant att detta i princip alltid borde ske mellan två deloperationer (eller start/stop/varvtalsändring).
Edit, om vi då råkar in i ett stopp i ett äkta dynamiskt belastat läge så tycker man ju rent spontant att detta i princip alltid borde ske mellan två deloperationer (eller start/stop/varvtalsändring).
Skulle gissa att i 99%av fallen är lasten konstant.
Grävskopor och liknande har ju extremt varierande last, men då är ju det en fullständigt adaptiv och prekognitiv regulator som styr det hela.
Grävskopor och liknande har ju extremt varierande last, men då är ju det en fullständigt adaptiv och prekognitiv regulator som styr det hela.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Tänkte svara när TS lade upp tråden!
Men så for tanken i huvudet!
Vad är godast! Äpplen eller Päron!
Finns säkert andra förhållanden.
Men så for tanken i huvudet!
Vad är godast! Äpplen eller Päron!
Finns säkert andra förhållanden.
Maskinföraren såklart.
Han anpassar styrningen av skopan, i realtid, och är förutseende, då han ser vad som skall grävas.
Han anpassar styrningen av skopan, i realtid, och är förutseende, då han ser vad som skall grävas.
Senast redigerad av TomasL 30 oktober 2020, 20:51:42, redigerad totalt 1 gång.
hell no
vid fräsning så kan man ha från att axel måste bromsas till att man ta full kraft från spindlen
och vanliga maskiner har ju ofta varierande last på minst en axel, upp ner, gravitationen suger när man har stabila maskiner
Jo, men när axeln körs, så borde rimligtvis kraften vara konstant, såvida man inte har material med olika hårdhet, kan tänka mig att trämaterial är jobbigare än metaller, pga varierande hårdhet osv.
Blandar du ihop stegmotorer med borstlösa motorerMizzarrogh skrev: ↑30 oktober 2020, 17:55:06 Angående vridstyrkan så har det väl mest att göra med att många stegmotorer är borstlösa. (inbillar jag mig i allafall, jämför man handverktyg kan det vara ganska rejäl skillnad i vridmoment, nackdelen är väl att de bortslösa har en akilleshäl i elektroniken.).
? Handverktyg har väl sällan stegmotorer?
Kan ju vara jag inte fattar vad det talas om också