Har jag alltid undrat, givet är ju en bra stegmotor milsvida bättre än en dåligt konstruerad "vanlig" DC motor eller motsvarande.
Men, generellt sett associerar åtminstone jag mest stegmotorer med rappliga kilremsdrivna budgetmaskiner.
Jag har aldrig gillat varesig stegmotorer eller kilremsdrina maskiner då de aldrig fungerar lika bra som en välgjord kugghjulsväxlad maskin.
(undantaget då lösningar som variatorkonstruktionerna Teknikern talar om, osv givetvis.)
Jag undrar därför att så många här inne -som jag gissar är väl insatta, ofta ger intryck av att tala sig lyriska över olika lösningar med stegmotorkonvertering.
Är det en liten hobbymaskin man bygger själv från grunden blir det ju avsevärt enklare och billigare att använda stegmotorer, men jag menar till maskiner i full skala som från början inte haft denna lösning kan jag inte alls se på vilket sätt det skulle bli någon som helst förbättring att byta ned sig från riktigt gjorda analoga DC motorer (om de är försedda med med en riktig glasskale encoder eller motsvarande resolverfeedback, etc av hög kvalitet som kan ge korrekt feedback, men det behöver man ju ha kvar oavsett motortyp om man vill ha någorlunda exakthet)?