Max ström ur vägguttag
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Exittor:
"Nu visste jag att det inte var någon stöm alls, men frågan var så luddig så och jag tyckte att det var bäst att fråga här."
Om du visste att det inte var någon ström alls, varför skrev du då såhär:
"Hur stor är strömmen i ett vägguttag? Är det 10A? Eller vad är det?"
Det låter snarare som att du trodde att det var ström i ett vägguttag, för annars borde väl frågan ha varit:
"Det är väl ingen ström i ett vägguttag när inget är inkopplat?" Svaret hade då blivit ett kort och koncist "Nej". Mycket enklare, eller hur?
"Nu visste jag att det inte var någon stöm alls, men frågan var så luddig så och jag tyckte att det var bäst att fråga här."
Om du visste att det inte var någon ström alls, varför skrev du då såhär:
"Hur stor är strömmen i ett vägguttag? Är det 10A? Eller vad är det?"
Det låter snarare som att du trodde att det var ström i ett vägguttag, för annars borde väl frågan ha varit:
"Det är väl ingen ström i ett vägguttag när inget är inkopplat?" Svaret hade då blivit ett kort och koncist "Nej". Mycket enklare, eller hur?

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
En viss kapacitiv ström kommer ju att gå då metallblecken i själv uttaget utgör en kondensator - inte så stor iofs, men ändå - bör vara mätbart iaf... Någon nA bör vara rätt svar....
Kapacitansen på hela belysningsnätet på ett 47m fartyg är ungefär 1uF så ungefär 70mA i kapacativ ström får du bara genom att spänningsätta ledningsnätet.... Iofs så ligger då 98% av strömmen i kablarna på grund av kapelkapacitansen, men lite ström slinker allt igenom luftgapet mellan kontakthylsorna i uttaget din lärare stirrar på. Det GÅR att räkna ut hur mycket, men jag orkar inte nu iaf och har inte heller geometrin i skallen på måtten på ett normalt uttags delar...
Kapacitansen på hela belysningsnätet på ett 47m fartyg är ungefär 1uF så ungefär 70mA i kapacativ ström får du bara genom att spänningsätta ledningsnätet.... Iofs så ligger då 98% av strömmen i kablarna på grund av kapelkapacitansen, men lite ström slinker allt igenom luftgapet mellan kontakthylsorna i uttaget din lärare stirrar på. Det GÅR att räkna ut hur mycket, men jag orkar inte nu iaf och har inte heller geometrin i skallen på måtten på ett normalt uttags delar...
>> bengt-re
Jo, visst går det en ström genom luften i vägguttaget. Men den är ju väldigt beroende av så mycket, väguttagets skick, luftfuktighet, salthalt i närmsta hav, temperatur och säkert vilken veckodag det är också!
Men höfta kan man nog, på någon nA eller så.
Jo, visst går det en ström genom luften i vägguttaget. Men den är ju väldigt beroende av så mycket, väguttagets skick, luftfuktighet, salthalt i närmsta hav, temperatur och säkert vilken veckodag det är också!
Men höfta kan man nog, på någon nA eller så.

Och så lägger jag till att det beror på vilken typ av säkring det är och hur länge man tar ut denna ström. En 10 A automatsäkring (snabb) kan man plocka ut 12 A ett bra tag innan den löser ut. Den löser på strax över 10 A när tiden går mot oändligheten, om man nu orkar vänta så länge. Upp till dubbla märkströmmen går nog att plocka ur en vanlig säkring (möjligtvis trög isåf) om det bara varar mindre än sekunden.Fagge skrev:I normala fall så kan man plocka ur upp till 10A innan säkringen går.
I äldre hus så var gränsen 6A.
Så kolla i ditt proppskåp så ser du vad det är avsäkrat med.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt: