Tolkning av felorsak

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
grottan

Tolkning av felorsak

Inlägg av grottan »

Har en mediaomvandlare (MOXA IMC) som enligt manualen kan arbeta i intervallet 9-60VDC (medan databladet säger 12-48VDC) där den ena av de två ingångarna nu har slutat fungera, gjorde lite reverse engineering på konverterns spänningsmatning och den ser ut så här
MOXA.png
Felet är lokaliserat till säkringen F3 vilken har avbrott. Jag tror jag har räknat ut varför det gick åt skogen, laddningen till batteribanken ligger på 54.7V och är plusjordad (vilket håller sig inom telekomstandard) så av någon anledning har D6 börjat leda och då bränt säkringen. Kan någon förresten förklara varför de två spänningsmatningarna är olika där bara V1- har transientskydd till jord? Spara in en komponent?

Transientskyddet:
5BGG.png
Från Wikipedia
Maximum reverse standoff voltage: the voltage below which no significant conduction occurs.
Breakdown voltage: the voltage at which some specified and significant conduction occurs.

Förstår inte riktigt hur det skall tolkas men, den borde väl inte börja leda redan vif 58V?

Hade varit smidigt om det på ett enkelt sätt gick att öka spänningståligheten utan att behöva sätta dit ett 48V/24V aggregat

Surt att manual och datablad säger olika, speciellt som det bara är manual som skickas med konvertern :-(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Re: Tolkning av felorsak

Inlägg av peak@svelfo »

Är det kortis i D6 eller D7? Annars kan det finnas flera orsaker.
grottan

Inlägg av grottan »

Det förefaller inte vara kortslutning i någon av transientskydden - multimetern ger i alla fall inget utslag genom dom
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Inlägg av peak@svelfo »

Så, om du sätter i en ny hel säkring så fungerar allt som det ska?
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Är noll volt och jord samma punkt eller är det skyddsjord där transientskyddets andra änden går.
Tänkte om det kan vara någon konflikt där
grottan

Inlägg av grottan »

Det ena transientskyddet sitter mellan + och 0V och det andra sitter mellan 0V och skyddsjord. I mitt fall är skyddsjord förbunden med (+) då det är ett plusjordat system.

Har inte provat ersätta säkringen, det är en ytmonterad liten tingest så inget jag har utrustning för att ge mig på - utrustningen funkar dock om man matar via V2+ och V2- så själva logiken är hel och antagligen inget fel på mer än säkringen på första kanalen
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

OK
Men du kan sätta dit en vanlig glasrörsäkring över den trasiga om du bara har en lödkolv
för att prova om den håller, eller går sönder direkt.
Användarvisningsbild
peak@svelfo

Inlägg av peak@svelfo »

:tumupp:
Borre

Inlägg av Borre »

Det kan ju vara så enkelt som att det varit en spänningstransient som gjort att D6 börjat leda och dragit säkringen med sig, precis som det är tänkt.
Skriv svar