Jag ska försöka ge exempel som kan förklara hur det skulle kunna uppkomma likström i en anläggning som sprider sig till en granne. Hur troligt det är att det ska uppstå kan vi spekulera vilt om. Som jag ser det så finns det två sätt som en likström skulle kunna driva ström genom en grannes jfb.bearing skrev: ↑6 oktober 2020, 22:45:18Hur vet du att denna motorvärmarkabel inte ansluts via en blå handske?TomasL skrev: ↑6 oktober 2020, 22:26:08Fas - Fukt 1K batteri chassi-> brand
Hur skall du kunna säkerställa att det är nollan och inte fasledaren som har överslaget?
Fiktivt eller ej, det är en omöjlighet, eftersom säkringen eller den egna JFBn i så fall löser ut.
Grannens kan inte lösa pga detta.
Bearing, föreslår att du är lite ödmjukare i din tråd, då du uppenbarligen inte har förstått detta med hur de svenska elsystemet funkar.
Nollan finns bara i centralen, i dina stickproppsanslutna sladdar finns ingen nolla, ja ena ledaren är blå, och den andra svart/brun, men den blå kan likaväl vara fasledare och den svarta nollledare, eller vice versa.
Eller menar du att den häringa 1k fuktövergången på något sätt känner av hur du stoppar in stickproppen i ditt vägguttag och skiftar plats om den upptäcker att den faktiskt ligger på fas-ledaren.
Eller att både fas och nolla var fuktiga, och att på fas-sidan avdunstade fukten på ett ögonblick?
Fokusera på det relevanta istället.
Jag skrev det inledande inlägget i en lätt humoristisk ton, men jag tycker att det tekniskt inte är felaktigt, och mina frågor är seriösa.
En likström från en abonnent ger upphov till att en likströmspotential bildas i lindningen i kvarterets transformatorstation. Denna likström skulle kunna gå i neutralledaren eller PEN-ledaren och bilda en sluten krets med en fas. I detta fall är ju inte ledningen som orsakar likströmspotentialen i transformatorn gemensam med grannens ledningar. Därför är det bara potentialen i transformatorn som kan driva fram likström till grannens jfb. Eftersom både transformatorlindningar och ledningar har låg impedans (likströmsresistans) behövs det större strömmar än vad ett bilbatteri via ett 1 kohm motstånd skulle kunna orsaka.
Ett annat sätt att få potentialskillnader skulle kunna vara att en likström drivs fram via vagabonderande strömmar. I detta fall skulle dessa vagabonderande strömmar kunna driva fram ström i PEN-ledare som grannen har. Den ikströmspotential som denna ström orsakar i PEN-ledaren skulle kunna driva likström genom grannens jfb.
Det kommer att behövas stora likströmmar för att orsaka 6mA genom grannarnas jfb. Hur troligt det är att få detta att inträffa vore intressant att veta. Sannorlikheten är nog inte stor att det ska inträffa men inte helt omöjligt.