Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?
Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?
Nollan är inte ansluten till bilens chassi/kaross, eftersom du inte vet vilken tråd som är Nolla iom våra 230V stickproppar.
PE är ansluten, ja, men det är inte samma som nollan. (inte i bilen eller vägguttaget i alla fall) före centralen, ja, om det är 4-ledarsystem, men då existerar inte begreppet skyddsjord förrän efter centralen.
Det kan inte uppkomma, om det skulle hända blir hela bilen spänningssatt (50% chans att stickproppen sätt i fel) och då går säkringen.
Det scenariet som beskrivs i filmen, handlar ju om att JFBn slutar funka, dvs skyddet försvinner.
Dock kan jag inte se hur det skulle kunna påverka andra fastigheter än den som brytaren sitter i.
DC-spänningen kräver ju en sluten strömkrets för att kunna generera någon ström.
Och jag undrar hur detta skulle kunna ske i andra anläggningar.
Nu skall man vara medveten om att detta är en reklamvideo från Elinstallatörerna. ELSÄK rekomenderar att man skall använda Typ A i de flesta fallen.
PE är ansluten, ja, men det är inte samma som nollan. (inte i bilen eller vägguttaget i alla fall) före centralen, ja, om det är 4-ledarsystem, men då existerar inte begreppet skyddsjord förrän efter centralen.
Det kan inte uppkomma, om det skulle hända blir hela bilen spänningssatt (50% chans att stickproppen sätt i fel) och då går säkringen.
Det scenariet som beskrivs i filmen, handlar ju om att JFBn slutar funka, dvs skyddet försvinner.
Dock kan jag inte se hur det skulle kunna påverka andra fastigheter än den som brytaren sitter i.
DC-spänningen kräver ju en sluten strömkrets för att kunna generera någon ström.
Och jag undrar hur detta skulle kunna ske i andra anläggningar.
Nu skall man vara medveten om att detta är en reklamvideo från Elinstallatörerna. ELSÄK rekomenderar att man skall använda Typ A i de flesta fallen.
Senast redigerad av TomasL 6 oktober 2020, 22:23:47, redigerad totalt 1 gång.
Om du inte fattar mitt extremt enkla fiktiva exempel föreslår jag att du ödmjukt låter tråden vara och återkommer senare ifall ett ljus skulle gå upp.
Nolla - fukt (1k) - batteri - chassie - skyddsjord
Nolla - fukt (1k) - batteri - chassie - skyddsjord
Han i YT filmen förklarade inte hur det blev en sluten krets. Endast att likströmmen rann ut i nätet... Men 6mA likström för att slå ut JFB av typ A ja det är inte mycket ström är väl typ vad en lysdiod drar. Om detta fel händer så skall ju inte JFB lösa ut via testknappen heller. Så han kunde ju nämt detta som en testmetod.
Edit
bearing du är hård mot TomasL, han har ljust lärt mig hur en fyr lyser i en Roger tråd. Och där var han helt lysande, fyrar kan han utmärkt. Så just nu kanske det är slut på ljuset?
Edit
bearing du är hård mot TomasL, han har ljust lärt mig hur en fyr lyser i en Roger tråd. Och där var han helt lysande, fyrar kan han utmärkt. Så just nu kanske det är slut på ljuset?
Fas - Fukt 1K batteri chassi-> brand
Hur skall du kunna säkerställa att det är nollan och inte fasledaren som har överslaget?
Fiktivt eller ej, det är en omöjlighet, eftersom säkringen eller den egna JFBn i så fall löser ut.
Grannens kan inte lösa pga detta.
Bearing, föreslår att du är lite ödmjukare i din tråd, då du uppenbarligen inte har förstått detta med hur de svenska elsystemet funkar.
Nollan finns bara i centralen, i dina stickproppsanslutna sladdar finns ingen nolla, ja ena ledaren är blå, och den andra svart/brun, men den blå kan likaväl vara fasledare och den svarta nollledare, eller vice versa.
Eller menar du att den häringa 1k fuktövergången på något sätt känner av hur du stoppar in stickproppen i ditt vägguttag och skiftar plats om den upptäcker att den faktiskt ligger på fas-ledaren.
Precis, och det är därför jag startat tråden.Palle500 skrev: ↑6 oktober 2020, 22:19:56 Han i YT filmen förklarade inte hur det blev en sluten krets. Endast att likströmmen rann ut i nätet... Men 6mA likström för att slå ut JFB av typ A ja det är inte mycket ström är väl typ vad en lysdiod drar. Om detta fel händer så skall ju inte JFB lösa ut via testknappen heller. Så han kunde ju nämt detta som en testmetod.
Edit
Transformatorer är väldigt känsliga för likström. En kärna på 1kg skulle nog klara mer, men nu är det en kärna på bara några gram i jordfelsbrytare och annan utrustning som använder strömtransformatorer. En AC strömtång (multimeter) blir också mättad vid relativt låg DC. Ifall man öppnar käftarna lite klarar den tack vare luftgapet mer DC innan mättning. Men då kommer instrumentet visa fel.
Jag uppfattar att Tomas fokuserar på fel saker, med flit. Han angriper mitt exempel istället för att diskutera kärnfrågan, endast för att förstöra tråden.
Palle jag är upplyst, utav bare h--e 
Nej, jag angriper din kärnfråga, eftersom det du beskriver är en omöjlighet.
Det förutsätter att du har en sluten DC-krets mellan noll-ledaren och jordledaren, eftersom du inte vet vilken ledare i din installation som är nolledare, så är ditt scenarie fullständigt omöjligt.
Dessutom så brukar överledningar bli mellan de ledare som har störst potentialskillnad.

Nej, jag angriper din kärnfråga, eftersom det du beskriver är en omöjlighet.
Det förutsätter att du har en sluten DC-krets mellan noll-ledaren och jordledaren, eftersom du inte vet vilken ledare i din installation som är nolledare, så är ditt scenarie fullständigt omöjligt.
Dessutom så brukar överledningar bli mellan de ledare som har störst potentialskillnad.
bearing, kan du inte göra en ritning i Kicad, Eagle, Paint eller liknande med din och grannens elcentral samt bilen så man förstår hur strömmarna går?
Att beskriva kretslopp med ord blir bara krångligt och tolkas olika av varje läsare.
Att beskriva kretslopp med ord blir bara krångligt och tolkas olika av varje läsare.
Hur vet du att denna motorvärmarkabel inte ansluts via en blå handske?TomasL skrev: ↑6 oktober 2020, 22:26:08Fas - Fukt 1K batteri chassi-> brand
Hur skall du kunna säkerställa att det är nollan och inte fasledaren som har överslaget?
Fiktivt eller ej, det är en omöjlighet, eftersom säkringen eller den egna JFBn i så fall löser ut.
Grannens kan inte lösa pga detta.
Bearing, föreslår att du är lite ödmjukare i din tråd, då du uppenbarligen inte har förstått detta med hur de svenska elsystemet funkar.
Nollan finns bara i centralen, i dina stickproppsanslutna sladdar finns ingen nolla, ja ena ledaren är blå, och den andra svart/brun, men den blå kan likaväl vara fasledare och den svarta nollledare, eller vice versa.
Eller menar du att den häringa 1k fuktövergången på något sätt känner av hur du stoppar in stickproppen i ditt vägguttag och skiftar plats om den upptäcker att den faktiskt ligger på fas-ledaren.
Eller att både fas och nolla var fuktiga, och att på fas-sidan avdunstade fukten på ett ögonblick?
Fokusera på det relevanta istället.
Jag skrev det inledande inlägget i en lätt humoristisk ton, men jag tycker att det tekniskt inte är felaktigt, och mina frågor är seriösa.
Kan inte. Min dators hårddisk kraschade som du kanske minns. Skriver på mobilen.
Vi kan helt bortse från mitt exempel, och då är min fråga hur Madmodders påstående (eller mannen i videon ovan) går till rent tekniskt. Hur kan likström genom PEN hos en granne påverka JFB i mitt hus?
Jag kan inte se hur den skulle kunna påverkas, och ärligt talat tror jag inte ett ögonblick på det han säger i videon, utom det fakta att DC påverkar JFBerna.
@bearing Ok ja då är vi helt överens vilket vi nog varit i hela tråden.
Han YT filmen är visst expert?
"Fredrik Byström Sjödin, expert elsäkerhet Installatörsföretagen"
Letar på nätet om hur JFB typ-B detekterar likström, men hittar inget. Om det är elektronik så känns det lite "olustigt" att det alltid måste fungera! Har den även kvar sin summatransformator för jordfel på AC delen?
Borde man inte ha två testknappar en för AC test och en knapp för DC test?
Letar på nätet om hur JFB typ-B detekterar likström, men hittar inget. Om det är elektronik så känns det lite "olustigt" att det alltid måste fungera! Har den även kvar sin summatransformator för jordfel på AC delen?
Senast redigerad av Palle500 6 oktober 2020, 22:57:01, redigerad totalt 1 gång.
Då är vi överens. Men jag vet att elektriker kryddar med typ B (som bryter för DC) när det gäller elbilsladdare och liknande. Plus en massa påståenden likt videon. Man tänker ju att det borde ligga något bakom. Och det är sånt jag undrar över.
Typ B använder nog Hall-sensor för DC-delen. Vore nyttigt med DC-knapp, tänker jag.Palle500 skrev: ↑6 oktober 2020, 22:57:01 @bearing Ok ja då är vi helt överens vilket vi nog varit i hela tråden.
Typ B måste installeras om inte elbilsladdaren har detta inbyggt redan, vilket dom flesta laddarna har. Men detta krav är ju för att skydda din anläggnings jordfelsbrytare av typ A. Inte grannens, är inte detta ren bluff för att skrämma alla att köpa dyra JFB av typ B ?
Edit
Hittade en tråd på byggahus som diskuterar detta.
Bo Siltberg som är duktig på el kan inte få till det med DC genom andras JFB?
"Jag har lekt en kort stund med en simulator. Den visar hur man enkelt kan få till en DC-komponent i den egna skyddsledaren. Men jag misslyckas med att finna ett sätt att påverka den andra JFBn, utan att det finns ett jordfel där också. För att den ska påverkas måste det finnas en väg runt JFBn, dvs ett jordfel.
Dioderna är vända mot varandra för att se om de kan "äta" lite av varandras ström, och faktiskt ser på på strömmen i PE att kondensatorn i L2-kretsen ger en lite dipp i urladdningskurvan av C1. Den skulle då kanske kunna hjälpa JFB1 genom att få ned felströmmen till noll i varje period, men jag lyckas inte."
https://www.byggahus.se/forum/threads/h ... 736/page-5
Edit
Hittade en tråd på byggahus som diskuterar detta.
Bo Siltberg som är duktig på el kan inte få till det med DC genom andras JFB?
"Jag har lekt en kort stund med en simulator. Den visar hur man enkelt kan få till en DC-komponent i den egna skyddsledaren. Men jag misslyckas med att finna ett sätt att påverka den andra JFBn, utan att det finns ett jordfel där också. För att den ska påverkas måste det finnas en väg runt JFBn, dvs ett jordfel.
Dioderna är vända mot varandra för att se om de kan "äta" lite av varandras ström, och faktiskt ser på på strömmen i PE att kondensatorn i L2-kretsen ger en lite dipp i urladdningskurvan av C1. Den skulle då kanske kunna hjälpa JFB1 genom att få ned felströmmen till noll i varje period, men jag lyckas inte."
https://www.byggahus.se/forum/threads/h ... 736/page-5
Senast redigerad av Palle500 6 oktober 2020, 23:05:31, redigerad totalt 2 gånger.
Det förutsätter att, om vi nu utgår ifrån att du har polariserade don för din motorvärmare, att batteriets 12+-pol på nått mystiskt sätt kommer i kontakt med din avskavda nolledare, vilken dessutom ligger skyddad i pansarslang, med helt inguten kontaktering.Hur vet du att denna motorvärmarkabel inte ansluts via en blå handske?
Eller att både fas och nolla var fuktiga, och att på fas-sidan avdunstade fukten på ett ögonblick?
Fokusera på det relevanta istället.
Så nej, det är fortfarande omöjligt.