Kabel för ljud

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pebert

Kabel för ljud

Inlägg av Pebert »

Ofta kommer diskussioner om på mitt jobb om vilken kabel som skall användas för ljud. Detta då i fordonsmiljö.

Ska det vara 2ledare + skärm, 1 ledare+skärm, oskärmat, twistad etc.

Om det är skärm, vart skall denna då vara inkopplad?

Rör sig om Line level ut, och mikrofon in, ca 2-7m

Några erfarenheter?
TheUnreal
Kontakt:

Re: Kabel för ljud

Inlägg av TheUnreal »

Det korta svaret: Du ska använda den kabel som utrustningen du använder är konstruerad för.

Det långa svarte: Det här kommer att bli ett getingbo :)
Det finns massor av följdfrågor: Hur många kanaler ljud behöver överföras? Analogt eller digitalt? Är optiskt ett alternativ?

När det kommer till analogt ljud föredrar jag att använda balanserade signaler, dvs två ledare plus skräm, där det är möjligt.
Vid balanserade signaler kommer oxå frågan om jordlyft att bli aktuell (det är lite korkat att lyfta jorden om man bara har en ledare + skärm)
Men transformatorer kan användas för att slippa brum om man nu inte har balanserade in och utgångar på prylarna...

Upp till 8 kanaler är optisk Toslink ett bra alternativ som helt eliminerar jordslingor, kan vara värt att överväga.

Vid mer än 8 kanaler kanske BluLink eller CobraNet kan vara tänkbara lösningar, eller Dante.
Många kanaler över nätverkskabel, i alla tre fallen, men här har ju prislapparna vanligen växt på sig lite...
Pebert

Inlägg av Pebert »

det är 1st mono kanal som skall ut, sitter en transformator i "burken" som skickar ut den, så den är galvaniskt isolerad. I anda änden så kan det sitta en BOSCH bussförstärkare, eller en annan liknande förstärkare för Buss PA-system.

https://www.autosound.co.uk/coach-bus-a ... ier-12.24/

då det är inget fancy med optiska eller digitala grejer, bara rent analogt ljud.

mikrofonen som ibland används är en elektretmikrofon som sitter framme vid chaffören, som sedan går in i vår dator för att kunna göra telefonsamtal med.

så i detta fallet är det lite svårt att veta vad utrustningen är konstruerad för, då personen som konstruerade utrustningen inte hade riktigt full koll på hur ljud fungerar (och det har väl inte jag heller iofs)

I nuläget så kör vi en 2-ledad skärmad kabel där vi kör ljud+ och ljud- i var sin ledare, och sedan är skärmen jordad i ena änden.

Vi hade helst velat bli av med kabeln. då det är betydligt enklare att tillverka kablage med enbart enkelledare, men vi vill inte göra avkall på ljudkvaliten
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

"Startkablar ger en fantastisk upplösning i diskanten"
- Micheal B Tretow
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

@Pebert: Hur lång sträcka handlar det om för mikrofonsladden?

@LeCanard: Ja, det är känt sen gammalt. :lol:
Pebert

Inlägg av Pebert »

Kabel från micken är oftast 5-7m lång
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

LeCanard skrev: 5 oktober 2020, 07:40:41 "Startkablar ger en fantastisk upplösning i diskanten"
- Micheal B Tretow
Det hjälpte inte att googla på det där, har du koll på vad låten/klippet det där ingår i kan heta?
(jag har alltid gillat Tretow, men känner inte igen det där)
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Jag tror att han sa det i ett reportage. ( reportage kanske inte är rätt beskrivning, men det är lättare att stava till än 'intervjuv' )
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Helt rätt. :)
Det var i en intervju i P3 när Big Money släppte första skivan.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Ahh, jag förstår. Tack för infon!
Skriv svar