testa hårdvara

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Seven11

testa hårdvara

Inlägg av Seven11 »

känner någon till ett program som testar hårdvaran för att hitta fel i den? Alltså inte benchmark utan snarare felsökning. Dessutom så vill jag att programmet körs i linux terminal eller DOS och dessutom kan testa all hårdvara, det är så fruktansvärt tråkigt att behöva starta flera applikationer, eventuellt kan jag skapa ett bash script (eller .bat beror på OS) om någon vet flera program men helst en applikation.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vilken "hårdvara" ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå, jag har t.ex. en Fluke 97 III, mycket bra att testa dioder, LED, motstånder, transistorer, spoler och en del annat med. Fluke har ett helt program med mätinstrumenter.... eller menar du något annat?

Det kanske var en idé att berätta VAD du vill felsöka på?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag har en testlampa med batteri och mätsladdar - perfekt att testa kablar med..
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Visst är det bra att klargöra vad Man vill testa, men i det här fallet är det ganska uppen bart att han vill testa datorn... delvis Minne, hårdisk, cpu mm...

Typ Memtest86+ fast lite fler funktioner ^^
Seven11

Inlägg av Seven11 »

tack exile!

någon som känner till ett bra program?

det jag vill göra att långtidstesta minnen (typ 24h då fel kan uppenbara sig först efter bra länge på minnen), hårddiskar (ATA kommandon, sektorfel...), CD-ROM (r/w)... osv...

anledningen är att jag har en del äldre/ny hårdvara som jag köpt begagnat som jag vill se att alla funktioner fungerar på.
Skriv svar