Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.

Inlägg av Mizzarrogh »

Lönar det sig att skicka?
Ibland dyker de upp för typ 50:- om man är beredd att fixa litet, men jag vet inte om det är lönt att skicka.
Blir kanske litet långt att hämta, men jag kan ju också hålla ett öga om man dyker på något åt detta hållet om du vill, så har vi ju sas koll i varsin ände av landet och du är ju liksom i mitten... ha ha
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Mizzarrogh

Jättebra idé, klart vi ska hjälpas åt att hitta en Radio åt Säter.

Lönar sig vet jag inte, men det är bättre än om jag ska köra dit den med Permobilen.
Skickar man den med Schenker så brukar det gå bra, dom är lite softare än Postnord.
Den ska ju komma fram hel, liksom ingen mening att skicka glaskross och tråkigheter.

Sökningen börjar nu..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ni behöver inte leta någon radio åt mig det har jag egna kontakter på, men ni får gärna rekommendera en lämplig modell.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De från slutet på 40-början på 1950 talet brukar vara prisvärda (det mesta man hittar här var gjorda i Sverige eller Holland, skiljer väldigt litet på insidan, de Holländska brukar ha litet, för sin tid, finare chassin med sköldpaddsimitation i backelit och liknande, de svensktillverkade brukade ha enklare trächassin med fanerinläggningar), men fortfarande innehålla relativt många rör då de ofta hade liknande konstruktion som äldre apparater i grunden, baskonstruktionen förändrades in nämnvärt fören in på 1960 talet, men även då var rörlikriktare vanliga även i transistorapparater.
Samtliga jag skruvat på som varit avsedda för den vanliga konsumentmarknaden har alla varit ganska lika inuti, sett till funktion och uppbyggnad, mest exakt hur man löst olika saker som skiljer mellan tillverkare och modeller.
Enklare modeller är också enklare kostruerade inuti, men fortfarande roliga att meka med och täcker upp ungefär samma område som de som var mer exklusiva, de enklaste modellerna var gjorda mer med tanke på funktion än det perfekta ljudet, men jag tycker de låter helt ok ändå om man gillar detdär retro stuket, men förstörkaren brukar ha potential att kunna leverera betydligt bättre ljud om man gör en utgång om så önskas, det kan du också göra från en gammal rullbandare med rör om du vill komma åt ljudeffekten från rören, ofta hade rullbandarna, särskilt de av tysk tillverkning riktigt bra förstärkarenheter som är enkla att göra om till pre amp till en modern stereo tex.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Håller på med en Philips radio från 1956, helrör och hel grön i färgen. Mycket ovanligt
Den börjar på 87,5-100,0 MHz.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@breflabb (Grönt är ovanligt, har sett något liknande)

Det finns sannolikt många klenoder ute i stugorna, annars är det Google Search som gäller.
Med lite tur hittar man något man verkligen blir förälskad i, precis som när man söker fru.
Många köpare som åker runt på loppmarknader har ju förtur, och hittar det där lilla extra.

Vi andra köper den senare på Tradera, med ett prispåslag på 1000%

Det svider, men vill man verkligen "ha" något så måste man nog vara beredd att betala dyrt.
Tillgång och efterfrågan, som alltid. För min del hade jag ju tur på Österlen med Radio nr:1
Den fick jag med mig hem för att sen på egen hand löda loss vridkondensatorn, till ett bygge.

Kommer att vårda den ömt, 8) och hoppas att den håller i många år.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Och så här ser den ut :D
Philips_från 1956.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@breflabb

En behaglig färg ser det ut som, tillverkades dom så eller är det efterhandspåläggning?

Trevlig modell för övrigt, kanske ungefär en sån som säter söker.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Det finns rörradio med fem kortvågsband (stern & Stern). Men detta betyder inte att kortvågsmottagningen är bra, eftersom de är utförda som enkelsuper vilket ger dålig spegelfrekvensdämpning på kortvåg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det var en sådan här radio jag hade, eller möjligtvis lite större.
Problemet var att den började tjuta, och det upplevde man irriterande nattetid när man hade låg volym.
German-Radio-Telefunken-Gavotte-5353-w-Superheterodyne_1567388726_2540.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@alexanderson

Intressant, har du några tips på mottagare som fungerar bättre vore detta en bra referens här i tråden.
Typ Bra vs Dåligt, själv har jag inte den erfarenheten så det vore fint om du kunde bidra med lite info.
Även om det finns fler här som vet, så vet inte jag. Gammelradion jag har verkar funka bra på kvällstid.

Sharing is Caring.

Läste även det säter skrev om nattjutandet, det där kan ju ha berott på just en mindre bra mottagare.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Klickmans skrev: 9 september 2020, 11:11:28 @breflabb

En behaglig färg ser det ut som, tillverkades dom så eller är det efterhandspåläggning?

Trevlig modell för övrigt, kanske ungefär en sån som säter söker.
Trodde själv också när jag såg den att någon kan ha kladdat själv, men så är inte fallet,
det är originalfärg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@breflabb

Där ser man, nåväl dom har verkligen lyckats med färgen i detta exemplar. (neutral och behaglig)

Kan nog snart pryda sin plats i hemmet igen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag var nyss till en kompis.
Han hade en där tråden till skalan var av.
Är det mycket jobb att fixa det?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Du måste plocka ut chassit ur trälådan, kanske lossa sladdar till högtalaren o.s.v. men det är
inget oöverstigligt problem. Det kan vara lite tålamodsprövande när man ska få dit själva
linan, helst när man inte har servicedokumentationen till apparaten utan man får gissa sig fram
hur linan satt från början ,linan kan ibland hoppa ur små "remskivor" så man måste hålla
linan spänd eller ha extra par händer som hjälper till. När du har bytt skallinan så är du en riktig radioreparatör :)
Skriv svar