Impendans
Impendans
Tja!
Ja har läst att impendansen i ljudsignal medför fasförsjutningar, freqens problem osv. Ja har själv märkt detta när man t.ex kopplar mp3-spelarn direkt till aktiva högtalare...
Vad beror detta på, hur fungerar impendans i ljudsignaler, och hur löser man detta problem? ja kan gärna tänka mig att bygga nån liten krets som läser detta problem åt mig...
tacksam för svar...
Ja har läst att impendansen i ljudsignal medför fasförsjutningar, freqens problem osv. Ja har själv märkt detta när man t.ex kopplar mp3-spelarn direkt till aktiva högtalare...
Vad beror detta på, hur fungerar impendans i ljudsignaler, och hur löser man detta problem? ja kan gärna tänka mig att bygga nån liten krets som läser detta problem åt mig...
tacksam för svar...
Exakt hur har du märkt detta?Ja har själv märkt detta när man t.ex kopplar mp3-spelarn direkt till aktiva högtalare...
Det är sant att impedansen påverkar fasförskjutningen (inte frekvensen), men jag har svårt att tänka mig att det är märkbart i lågnivåapplikationer. Mer om impedans kan du läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Impedans
man märker att ljudets karaktär inte är samma som när man spelar exakt samma ljud genom t.ex datorn --> aktiva högtalare...
eller dvdspelare --> mixerbord --> aktiva högtalare...
de låter flummigt och extremt lofi, ingen värme i ljudet, mekaniskt och digitalt... ..usch
finns de nå sorts impendans omvandlare/filter som man kan bygga för att slippa detta?
har förstått att dessa ljud-problem uppstår när hög och låg ohmiga apparater kopplas ihop, finns de nån impendans som är standard för alla ljudapparater?
eller dvdspelare --> mixerbord --> aktiva högtalare...
de låter flummigt och extremt lofi, ingen värme i ljudet, mekaniskt och digitalt... ..usch

finns de nå sorts impendans omvandlare/filter som man kan bygga för att slippa detta?
har förstått att dessa ljud-problem uppstår när hög och låg ohmiga apparater kopplas ihop, finns de nån impendans som är standard för alla ljudapparater?
nej, för kvaliten på låten i fråga är väldigt hög, samplingshastighet 44,1 kHz, 224 kbit/s...
i hörlurarna direkt från mp3 spelarn låter det otroligt tajt och bra...
men såfort man drar signalen till lågohmiga aktiva högtalare så blir de fasfel och annat skit som förstör ljudkvaliten...
kan fortfarande ingen berätta hur man filtrerar bort impendans problemen?
i hörlurarna direkt från mp3 spelarn låter det otroligt tajt och bra...
men såfort man drar signalen till lågohmiga aktiva högtalare så blir de fasfel och annat skit som förstör ljudkvaliten...
kan fortfarande ingen berätta hur man filtrerar bort impendans problemen?
Det du behöver är troligen en liten förstärkare mellan spelaren och förstärkaren. Speciellt om högtalaren är av "proffstyp" så skiljer sig ingångsimpedansen mycket från "konsumentprylar".
Vad har du för utgång på spelaren? Kör du på hörlursutgången så är den relativt lågohmig. I det fallet kan det räcka med att du lägger en lämplig resistans på utgången.
Vad har du för utgång på spelaren? Kör du på hörlursutgången så är den relativt lågohmig. I det fallet kan det räcka med att du lägger en lämplig resistans på utgången.
Men om det är aktiva högtalare (med förstärkare) så är de väl inte alls speciellt lågohmiga? Inte jämfört med hörlurar iaf...
Så en mp3-spelare borde inte ha några som helst problem att driva såna.
Om det inte är aktiva högtalare utan helt vanliga du menar så är det nog en förstärkare du behöver för att "filtrera" bort problemet.
Eller om det nu är aktiva högtalare (förmodligen med inimpedans på flera kohm) och din mp3-spelare inte tycker om det (osäker på varför det skulle vara så dock) så kan du simulera lasten från ett par hörlurar hyffsat med ett motstånd på sådär 30 ohm kopplad parallellt med dina aktiva högtalare (ett per kanal förstås).
Så en mp3-spelare borde inte ha några som helst problem att driva såna.
Om det inte är aktiva högtalare utan helt vanliga du menar så är det nog en förstärkare du behöver för att "filtrera" bort problemet.
Eller om det nu är aktiva högtalare (förmodligen med inimpedans på flera kohm) och din mp3-spelare inte tycker om det (osäker på varför det skulle vara så dock) så kan du simulera lasten från ett par hörlurar hyffsat med ett motstånd på sådär 30 ohm kopplad parallellt med dina aktiva högtalare (ett per kanal förstås).
- Illuwatar
- Kontakt:
Hörlursutgången hos mp3-spelaren är gjord för att driva laster på mindre än 120 ohm. Ingången på de aktiva högtalarna är minst 10 kohm (om det är en vanlig linjeingång). Detta kan ge konstigt ljud om man har otur (talar av egen erfarenhet). Om detta beror på fasfel är jag tvekam till, det känns mer som frekvensgången påverkas.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag kom och tänka på en annan grej som inte är helt omöjligt. Driver du en balanserad mono in med en obalanserad stereo ut så kan det hänta att right går till hot och left går till cold. Då får man ett lustigt fenomen då ljudet ut ur högtalaren kommer bli differansen mellan de två kanalerna. Man får ut musik, men frekvensgången kommer vara helt knas. Fast jag antar att du kör stereoljud? 

Det är intressant det där sista du skrev chille
.. Är det inte ungefär så här man gör i biografer (och nya 5.1 förstärkare också för den delen) för att skapa "surround" när det bara finns ett stereospår? Har hört nått liknande iaf, att man tex sätter surrounden till left - right eller nått liknande. Nån som vet hur det ligger till?

Du menar inte de där nya teknikerna då som simulerar örat för att kunna få ut surroundljud med bara två kanaler? Ljudet EQ:as ju till exmepl olika beroende på vilken vinkel det kommer ifrån. På så vis kan man lura örat att ljudet kommer bakifrån, fast det egentligen är frammifrån. Då kan man få ut surroundljud från två kanaler. Sen kan man ju dessutom ha en (1) högtalare i mitten som använder en teknik får att få väldigt bra stereoseparation fast de är så pass nära. Då kan man altså ha en surroundhögtalare ståendes på TV:n hemma i vardagsrummet, det är häftigt