Eagle Dxf

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Aluvi

Eagle Dxf

Inlägg av Aluvi »

Går det att spara en layout i dxf eller jpg format på något sätt?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

JPEG vill du inte ha, men du kan exportera till t.ex. PNG (förlustfritt format). Ta file->export->image

För att exportera till DXF ska det finns script, men det är inget jag pysslat med själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nja, välj inte PNG. Det formatet komprimerar också bilden, precis som JPG. Man kan säga att PNG är en korsning mellan GIF och JPG.

Ta BMP istället, då blir det garanterat ingen kompimering, vilket kommer märkas på filstorleken.. :)

Välj som sagt File --> Export --> Image --> Browse (för ändra sökväg och format.) Jag testade nyss att välja att spara som .PNG, men den sparade iallafall som .BMP. Skriver man in hela filnamnet, t.ex bild.png så blir formatet rätt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag sparar alla mina layouter i .pdf ifall dom skall skickas. Kräfer iof Abode Professional.. men det blir garanterat inga kvalitétsförluster.
Senast redigerad av Fritzell 14 september 2006, 18:16:34, redigerad totalt 2 gånger.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Nej det kan man inte säga (eller ja, man kan - men det är inte rätt).

PNG är helt lossless, den packar datan ja (och tämligen effektivt) men inte med någon förstörande kompression.

JPEG bygger på DCT-transformer, kvantifiering och huffmankodning och passar bra till "naturliga" bilder typ foton där man faktiskt kan slänga bort mycket information utan att det syns någon skillnad.

PNG bygger på förlustfria filter som används för att hitta likheter mellan grannpixlar följt av deflate-kompression (som även används i ZIP).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Nej det kan man inte säga (eller ja, man kan - men det är inte rätt)."

Vilket? Att man kan säga att PNG är en korsning mellan GIF och JPG?
Varför skulle det inte vara rätt? PNG stödjer animationer (som också GIF gör) och kan komprimeras (som även JPG kan). Att sedan komprimeringen skiljer sig åt gör ju inte att min jämförelse blir fel. :)

Visst, GIF komprimeras också på sätt och vis, men det har mest att göra med hur många färger som sparas.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

PNG har inte mycket gemensamt med varken JPEG eller GIF.

Du verkar tro att komprimera = förstöra, men det är inte sant. JPEG har förstörande komprimering, men PNG (och även GIF om man inte räknar med begränsningen att det bara stöder 256 färger) är helt förlustfritt. Man får en mycket mindre fil, men man kan få tillbaka *exakt* samma bild som man hade från början. Precis som ZIP-filer, fast mer anpassat till just bilder vilket gör att det fungerar bättre i allmänhet.

En jämförelse är MP3 (förstörande) mot FLAC (komprimerar men är förlustfritt), och slutligen WAV som är okomprimerat.
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Att jag vill ha det i DXF format beror på att maskinen det ska in i inte tar annat.
Så om nån vet hur man fixar DXF från Eagle så blir jag väldans glad :-)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Testa file->run->dxf.ulp
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Cyr:
"Du verkar tro att komprimera = förstöra"

Varför skulle jag tro det??????
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Drar den slutsatsen av att du verkar tycka att komprimering är något man ska undvika och att de få färgerna i GIF är en form av komprimering.

Blev rätt offtopic i tråden, men det kan vara värt att ta upp för det händer ju titt som tätt att någon lägger ut ett schema i JPEG eller lägger ut en okomprimerad BMP-fil på nätet.

usch :)

edit: och "förstör" menar jag inte bokstavligt, utan "försämrar kvalitet"
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Att köra dxd filen som fanns med funkade inte men jag tankade hem en annat från cadsofts hemsida som funkade :-)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vad gette filen`? Min mekaniskt skulle bli glad om han finge DXF på korten jag ritar...
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

Jag har 3 st olika dxf tillverknings filer i min Eagle.
Jag vet inte vilken som är den rätta, men jag ska testa alla 3 imorgon i lasermaskinen jag har tillgång till så hör jag av mej angående viken det är.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Låter kallas - skulle spara några timmars jobb, Jag vet att jag testade för ett år sedan, men det funkade inte så då gav jag upp. Förmodligen körde jag fel ULP
Skriv svar