Hur driva en LED på bästa sätt.
Jag försöker inte förstöra för dig. Jag försöker ge dig tips. Det är mycket roligare att du kommer på vad du ska skatta innan skattemyndigheten gör det. Om du ser det som hobby eller näringsverksamhet har jag ingen aning om. Vad jag menade är att jag tror att skattemyndigheten skulle se det som näringsverksamhet. Då är det väl bättre att jag säger det än att det kommer som en överaskning för dig.
Det är samma sak med elläran. Alla påståenden på din första sida är fel. Så om du vill ha några kunder som kan ellära så bör du nog ändra på det. Det är också ett tips i all välmening.
På vilket sätt menar du att jag försöker förstöra för dig? Till största delen är inlägge på dethär foumet för att hjälpa. Men du är inte den första som inte fattar det. Och visst är det en del i tråden som är sura på dig. Men ingen har försökt förstöra för dig. Och många försöker faktiskt hjälpa dig.
Men svara gärna på vad du menade med det sista inlägget. För jag gissar att det var riktat till mig.
Det är samma sak med elläran. Alla påståenden på din första sida är fel. Så om du vill ha några kunder som kan ellära så bör du nog ändra på det. Det är också ett tips i all välmening.
På vilket sätt menar du att jag försöker förstöra för dig? Till största delen är inlägge på dethär foumet för att hjälpa. Men du är inte den första som inte fattar det. Och visst är det en del i tråden som är sura på dig. Men ingen har försökt förstöra för dig. Och många försöker faktiskt hjälpa dig.
Men svara gärna på vad du menade med det sista inlägget. För jag gissar att det var riktat till mig.
Vet inte exakt hur det är specifierat, men en hobby är väl i huvudsak en fritidsverksamhet som är gratis/man betalar för? Dvs om man tjänar på hobbyn, så är det ett undantag och inte en regel.
Så har jag iallafall fått det för mig.
Säger inte att det är så, då jag inte vet.
Ifall det nu vore så som jag skrev ovan, vad är hobbyn i försäljningsverksamheten? Är hobby-delen det, att köpa lysdioder och packa dom i påsar, för att sedan märka att du har väldigt många av dom, och därför säljer för att bli av med dom?
En butik är ju gjord för att tjäna pengar i huvudsyfte. Då är det ingen hobby.
En hobby är t.ex. windsurfing. Det gör du för att det är avslappnande, ökar konditionen, är roligt osv.
Försäljare är ett yrke.
Så har jag iallafall fått det för mig.
Säger inte att det är så, då jag inte vet.
Ifall det nu vore så som jag skrev ovan, vad är hobbyn i försäljningsverksamheten? Är hobby-delen det, att köpa lysdioder och packa dom i påsar, för att sedan märka att du har väldigt många av dom, och därför säljer för att bli av med dom?
En butik är ju gjord för att tjäna pengar i huvudsyfte. Då är det ingen hobby.
En hobby är t.ex. windsurfing. Det gör du för att det är avslappnande, ökar konditionen, är roligt osv.
Försäljare är ett yrke.
Hittade detta :
Redovisa inkomst
Inkomsten från enstaka försäljningar behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Så fyller du i "Skatte- och avgiftsanmälan, SKV 418.
och
Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former.
Då ska du redovisa dina varor under Hobby, men försäljningen är även momspliktig.
Redovisa inkomst
Inkomsten från enstaka försäljningar behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr. Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Så fyller du i "Skatte- och avgiftsanmälan, SKV 418.
och
Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former.
Då ska du redovisa dina varor under Hobby, men försäljningen är även momspliktig.
Jag ser inget som är ändrat.
"Vad är en Lysdiod?
En lysdiod är en slags belysning som kan användas vid olika installationer där man vill ha en låg strömförbrukning och en så liten värmeutveckling som möjligt."
En slags belysning? Vad i hela friden menar du?
"Fördelar?
Livslängen för en lysdiod är över 11 år, något som är mycket längre än andra ljuskällor. Lysdioder avger knappt någon värmeutveckling och tål vibrationer."
Vad har du fått 11 år från. Det beror på hur den används. Och ingen man med bestämdhet kan säga.
"Spridningsvinkel på ljuset?
Tänk på att desto större spridningsvinkel desto lägre styrka (mcd). Detta eftersom det blir en större belysningsyta. Högre styrka (mcd) betyder oftast att lysdioden är mer koncentrerad, inte att den är starkare."
Snacka om luddigt. Högre styrka betyder inte att den är starkare
Något komiskt formulerat. Men det är ju visserligen något som många missar helt.
"Motstånd?
En lysdiod behöver ett motstånd för att begränsa strömmen. För hög ström gör att lysdioden blir varm och till sist förstörs."
Här har du visst ändrat spänning till ström. Men det finns andra sätt att lösa det. Det måste inte vara motstånd.
"Vad är en Lysdiod?
En lysdiod är en slags belysning som kan användas vid olika installationer där man vill ha en låg strömförbrukning och en så liten värmeutveckling som möjligt."
En slags belysning? Vad i hela friden menar du?
"Fördelar?
Livslängen för en lysdiod är över 11 år, något som är mycket längre än andra ljuskällor. Lysdioder avger knappt någon värmeutveckling och tål vibrationer."
Vad har du fått 11 år från. Det beror på hur den används. Och ingen man med bestämdhet kan säga.
"Spridningsvinkel på ljuset?
Tänk på att desto större spridningsvinkel desto lägre styrka (mcd). Detta eftersom det blir en större belysningsyta. Högre styrka (mcd) betyder oftast att lysdioden är mer koncentrerad, inte att den är starkare."
Snacka om luddigt. Högre styrka betyder inte att den är starkare

Något komiskt formulerat. Men det är ju visserligen något som många missar helt.
"Motstånd?
En lysdiod behöver ett motstånd för att begränsa strömmen. För hög ström gör att lysdioden blir varm och till sist förstörs."
Här har du visst ändrat spänning till ström. Men det finns andra sätt att lösa det. Det måste inte vara motstånd.
danie, det känns inte som du skriver detta för att hjälpa mig, utan att klaga.
Du påpekar allt jag skrivit.
Tänk på att alla inte kan så mycket om elktronik, det är därför jag skriver så att en vanlig "svensson" ska förstå.
Tex, du klaga på att jag bara har med motstånd........JA, vi har bara med motstånd för att jag bara har motstånd att sälja.
Klaga på något som är fel, inte påpeka på varje litet ord!
Du påpekar allt jag skrivit.
Tänk på att alla inte kan så mycket om elktronik, det är därför jag skriver så att en vanlig "svensson" ska förstå.
Tex, du klaga på att jag bara har med motstånd........JA, vi har bara med motstånd för att jag bara har motstånd att sälja.
Klaga på något som är fel, inte påpeka på varje litet ord!
- Greensilver
- Kontakt:

Passade på att gå in på litepol.se men hittar fortfarande inget organisationsnummer. Kanske letade jag inte tillräckligt eller så glömde han kanske bort att registrera sin firma när den värsta hettan hade lagt sig.

Nu har jag förresten läst på Mikael, tack för länken som du delade med dig av. Där står nämligen följande att läsa (sid 2, andra stycket):
"Om alla tre kriterierna är uppfyllda, d.v.s. verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet."
Fattar du inte att det där med hobby är något helt annat. Ta de exempel som anges i broschyren; biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning och jakt. Fattar du inte skillnaden är du ju bakom flötet precis. En akvarienörd pillar med sina fiskar för att han tycker det är kul. Någon gång ibland lyckas han få en fiskpopulation att överleva och säljer iväg några fiskar till den lokala fiskhandlaren - DET är hobby. Biodlaren som tar hand om sina bin och spenderar söndageftermiddagarna med att slunga honung och en gång om året säljer det han inte kan förbruka själv - DET är hobby.
Att importera elektronikkomponenter från asien, sälja dom i en webb-butik och spendera eftermiddagarna med att paketera och skicka iväg dom - DET är INTE hobby. Det är näringsverksamhet. Duh!

Självständigt, varaktigt och med vinstsyfte - alltså precis som jag har skrivit till dig tidigare. Iväg med dig nu!

Momsen - hur fungerar den?Vem är skattskyldig?
Du som ska betala in moms till staten sägs vara skattskyldig till moms.
Du är skattskyldig om
* du omsätter (säljer eller tar ut) varor eller tjänster
* varorna eller tjänsterna är momspliktiga
* omsättningen görs i en yrkesmässig verksamhet och
* omsättningen sker inom landet.
Vad är yrkesmässig verksamhet?
För att du ska anses driva yrkesmässig verksamhet måste den bedrivas:
* självständigt
* varaktigt
* med vinstsyfte.
Vad ska jag betala moms på?
Som företagare ska du ta ut moms av dina kunder när du säljer varor eller tjänster. Nästan alla varor och tjänster är momspliktiga, men det finns några undantag.
Här följer några exempel på varor och tjänster som är momsfria:
* sjukvård, tandvård och social omsorg
* grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet
* bank- och finansieringstjänster
* försäkringstjänster
* artistgage
* studieförbundens studiecirklar
* läkemedel som lämnas ut mot recept eller säljs till sjukhus
* skepp för yrkesmässig sjöfart
* tjänster som avser framställning av medlemsblad och personaltidningar m.m.
* lotteri, vadhållning och spel
* köp och hyra av fastighet (se även Frivillig skattskyldighet)
* konstverk som konstnären eller dennes dödsbo säljer själv om försäljningen är högst 300 000 kronor under ett beskattningsår.
Nu är jag inte så het på skattelagstiftning, men som jag tolkar hobbyverksamhet.pdf så är kriterierna för hobbyverksamhet
Hobby är något du själv utövar på din fritid.
Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Så länge lysdiod har ett annat jobb som ger bättre pröjs och inga anställda så borde han kvala in där tycker jag, eller?
De olika inkomstslagen som t.ex. Näringsverksamhet (som lysdiod faller in under) handlar väl bara om hur han skall ta upp det hela i sin deklaration när han betalar skatt på sin hobbyverksamhet? Så länge omsättningen ej överskrider 30k så verkar man inte behöva oroa sig för moms heller.
Slutligen: lysdiod, det är som danei säger. Alla klagomål är i huvudsak för din egen skull. Antingen för att du inte skall åka på skattesmäll eller för att påpeka fel. Tänk på att vi är kunder, och kunden har alltid rätt
. Alla saker som olika personer här påpekat att de hängt upp sig på kommer med största säkerhet även andra kunder att irritera sig på. Det är aldrig kul att få kritik, jag avskyr det själv
, men istället för att hetsa upp dig borde du rätta till "varje liten skitsak" så minskar du risken att dina andra kunder stör sig på samma sak, även om du själv tycker att det är en skitsak. Sen är det aldrig bra att bli hätsk mot kunder, så förklara snällt din version om du inte håller med inläggen här istället för att bli arg. Ett tips är även att du ringer skattekontoret och berättar om din verksamhet och kollar upp att det verkligen är OK att bedriva det som hobbyverksamhet. Enklast och säkrast.
skattemyndighetens servicetelefon: 020-567 000.
Hobby är något du själv utövar på din fritid.
Hobbyn är inte din huvudsakliga försörjning.
Så länge lysdiod har ett annat jobb som ger bättre pröjs och inga anställda så borde han kvala in där tycker jag, eller?
De olika inkomstslagen som t.ex. Näringsverksamhet (som lysdiod faller in under) handlar väl bara om hur han skall ta upp det hela i sin deklaration när han betalar skatt på sin hobbyverksamhet? Så länge omsättningen ej överskrider 30k så verkar man inte behöva oroa sig för moms heller.
Slutligen: lysdiod, det är som danei säger. Alla klagomål är i huvudsak för din egen skull. Antingen för att du inte skall åka på skattesmäll eller för att påpeka fel. Tänk på att vi är kunder, och kunden har alltid rätt

skattemyndighetens servicetelefon: 020-567 000.