Som sagt transistorn KF12N60Fsom är kortsluten har dessa egenskaper:
·VDSS=600V, ID=12A
·Drain-Source ON Resistance : RDS(ON)=0.6Ω(Max) @VGS=10V ·Qg(typ.)= 36nC
Jag har hittat denna på Elfa STP26NM60N - MOSFET, N-kanal, 600V, 20A, 140W, TO-220AB, ST som har dessa egenskaper:
Kontinuerlig drain-ström (Id) 20 A
Drain-source-spänning (Vds) 600 V
PÅ-motstånd (Rds(on)) 135 mOhm
Den har ju högre Id vilket bör bara vara bra. Men ska jag även satsa på en som har högra Vds? T.ex. 800V men 17.4A?
Reperation samsung s27d850t
Re: Reperation samsung s27d850t
Den här går utmärkt som ersättare. Grejen är bara att en trissa i en switchat nätdel
går nästan aldrig sönder av si själv. Det som orsakar haveriet är styrningen till trissan.
Är den åt fanders då spelar ingen roll om du tar en på 12A eller 60A så kommer den att ryka.
https://www.elfa.se/sv/mosfet-kanal-550 ... track=true
går nästan aldrig sönder av si själv. Det som orsakar haveriet är styrningen till trissan.
Är den åt fanders då spelar ingen roll om du tar en på 12A eller 60A så kommer den att ryka.
https://www.elfa.se/sv/mosfet-kanal-550 ... track=true
Re: Reperation samsung s27d850t
Tack för svar.
Men den du länkade till har ju Vds på 550V (den som ska ersättas har ju Vds på 600V)
Borde inte den jag länkade till funka?
Hur hittar jag fel i "styrningen till trissan"? Dvs vad kan leda till att transistorn kortsluts? Jag har mätt alla dioder, dubbeldioer, tranistorer jag ser och även likriktaren. Bara hittat fel i denna transistorn och i den sprängda termistorn. Kondensatorerna ser ok ut. Skulle de komponenterna med lindad koppartråd (vad de nu heter?) kunna vara fel på och hur mäter man i så fall dem? De ljusblå komponenterna har jag inte mätt, kan det vara fel på någon av dem?
Bifogat är "powerboard" fram o baksida med den felaktiga tranistorn markerad i rött.
Men den du länkade till har ju Vds på 550V (den som ska ersättas har ju Vds på 600V)
Borde inte den jag länkade till funka?
Hur hittar jag fel i "styrningen till trissan"? Dvs vad kan leda till att transistorn kortsluts? Jag har mätt alla dioder, dubbeldioer, tranistorer jag ser och även likriktaren. Bara hittat fel i denna transistorn och i den sprängda termistorn. Kondensatorerna ser ok ut. Skulle de komponenterna med lindad koppartråd (vad de nu heter?) kunna vara fel på och hur mäter man i så fall dem? De ljusblå komponenterna har jag inte mätt, kan det vara fel på någon av dem?
Bifogat är "powerboard" fram o baksida med den felaktiga tranistorn markerad i rött.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.