Hjälp med yd start till kompressor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nesse
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 maj 2020, 08:52:07

Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av Nesse »

Hej, har nu köpt en kompressor men som jag har fattat så är jag tvungen att ha en y-d start till den? Stämmer det och isåfall kan någon förklara vilken som skulle funka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av TomasL »

Det går nog inte YD-starta den kompressorn, om man läser på motorplåten
SJM
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 augusti 2008, 18:03:56
Ort: Visby

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av SJM »

Senast redigerad av SJM 7 maj 2020, 10:43:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av TomasL »

Motorn borde vara stämplad D400V och Y660V, det är den inte, den är enbart stämplad för D400V, ja ja 380V då.
Jag tolkar det som att motorn inte är omkopplingsbar, utan fast D-kopplad
Användarvisningsbild
FormerMazda
Inlägg: 6507
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Asby (Östergötland)

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av FormerMazda »

Borde inte en bild under ett lock ge sanningen?
Av stansningen på skylten tycker jag som Tomas, men dom kanske stansat den efter hur den är kopplad där under bara. Lättja liksom.
SJM
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 augusti 2008, 18:03:56
Ort: Visby

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av SJM »

Har gjort detta på riktigt.
De allra flesta trefasmotorer går att koppla om mellan Y och D genom att flytta några bleck i anslutningsdosan.
Vid en given huvudspänning drar motorn mindre ström vid Y-koppling än vid D-koppling.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av TomasL »

Jo, men då är motorerna märkta med D400V och Y660V eller motsvarande.
Märkningen av denna motorn tyder på att det är en DOL-motor som inte är omkopplingsbar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35532
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av säter »

Vad är det för kompressor?
AtlasCopco?
Palle500
Inlägg: 4995
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av Palle500 »

Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35532
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av säter »

Jag direktstartar min svarv som har 10kW spindelmotor.
Det kanske kan gå med 7.5kW. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 47169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av TomasL »

Palle500 skrev:Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Varför skulle det vara "Klart" det förutsätter att motorn är omkopplingsbar, vilket den troligen inte är.
Beroende på var man håller till någonstans, så kan det vara krav från elleverantören .
Vanligtvis får man inte DOLa motorer större än 5 kW.

En 230/400V motor går inte Y/D starta i Sverige
En 400V DD motor går inte YD-starta
En 400V YY motor går inte YD starta
En 400V D motor går inte YD starta
En 400V Y motor går inte YD-Starta

Denna motor är märkt till att vara en 400V D-motor, och då går den INTE att YD-starta, av den enkla anledningen att lindningarna är fast kopplade till D, dvs den är INTE omkopplingsbar till Y.
Dock som sagt en bild på hur det ser ut i kopplingsboxen ger garanterat svar .
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1658
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av Jan Almqvist »

Här finns en PDF som heter:

"3-phase TEFV induction motors
(slip-ring or cage type)
Installation and maintenance"

https://www.leroy-somer.com/documentati ... 770_en.pdf
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17663
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av grym »

den är 380v D

om det är så man kan koppla den som Y i motorns plintlådda så kan man Y/D starta den, bara lyfta locket och kolla

eller kan man ha en mjukstartare
Palle500
Inlägg: 4995
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06
Ort: Strängnäs

Hjälp med yd start till kompressor

Inlägg av Palle500 »

TomasL skrev:
Palle500 skrev:Klart det går att köra Y-D start. Men frågan är snarare
behövs det?
Är den redan utrustad med Y-D start?
Vem säger att det behövs Y-D?
Vad har du för elmatning att tillgå?
Manuell eller automatisk Y-D? (Vet att det låter tokigt men på jobbet fanns det en kompressor som man manuellt startade i Y-D. Minns inte varför, den kanske gick i avlastat läge när tanken var full?)
Varför skulle det vara "Klart" det förutsätter att motorn är omkopplingsbar, vilket den troligen inte är.
Beroende på var man håller till någonstans, så kan det vara krav från elleverantören .
Vanligtvis får man inte DOLa motorer större än 5 kW.

En 230/400V motor går inte Y/D starta i Sverige
En 400V DD motor går inte YD-starta
En 400V YY motor går inte YD starta
En 400V D motor går inte YD starta
En 400V Y motor går inte YD-Starta

Denna motor är märkt till att vara en 400V D-motor, och då går den INTE att YD-starta, av den enkla anledningen att lindningarna är fast kopplade till D, dvs den är INTE omkopplingsbar till Y.
Dock som sagt en bild på hur det ser ut i kopplingsboxen ger garanterat svar .
Tänk om det inte ens finns en kopplingsbox på motorn? Rasar hela din livsbild då? Jag tycker du skrämmer TS med dina självsäkra argument men ack så tillkrånglade förklaringar för en oinvigd.
TS verkar ha löst problemet för vi har inte fått svar på vad som döljer sig bakom luckan?

Edit
Glömde att svara på din fråga "Varför skulle det vara "Klart"?"
Svaret har du själv skrivit i SEF år 2009 inlägg nr 5:
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 87#p490233
Skriv svar