Uppfällbart landningsställ
Uppfällbart landningsställ
Hej!
Jag håller på att designa ett landningställ fär RC flyg (fram) som ska vara uppfällbart och kunna svänga.
Jag har gjort en design men jag är inte nöjd med den.
Har ni några andra idéer hur det skulle kunna se ut?
Bild (snabb CAD bild): http://img455.imageshack.us/img455/8974 ... earxb5.jpg
Den ser inte nog stabilt ut.
//Emil
Jag håller på att designa ett landningställ fär RC flyg (fram) som ska vara uppfällbart och kunna svänga.
Jag har gjort en design men jag är inte nöjd med den.
Har ni några andra idéer hur det skulle kunna se ut?
Bild (snabb CAD bild): http://img455.imageshack.us/img455/8974 ... earxb5.jpg
Den ser inte nog stabilt ut.
//Emil
Och istället för länk-armarna för att vrida och fälla upp (som jag gissar ska kopplas till servon?) så kan du ju sätta dit kugghjul och sätta snäckskruvar på servona istället för dendär plastringen med hål i, så blir det som snäckväxlar för att vrida och fälla upp, det borde bli mycket stabilare..
edit: Men då kanske man måste modifiera servona för att snurra flera varv.. Och det kanske är lite svårt..
edit: Men då kanske man måste modifiera servona för att snurra flera varv.. Och det kanske är lite svårt..
Skulle jag göra ett sånt landningställ ville jag välja att inte ha servon som mothåll. För att svänga det upp o ner hade jag gjort en delad arm som blir rak när servon är nerfälld. Upp/ner-servon drar i sin tur i den arm och resultatet blir att slag o stöt/kraft tas upp av armen istället för av servon och länkarmen till denna.
Tryckluftställ blir inte bara lätta och behändiga, de blir även väldigt orealistiska, och är inget vidare om man ska ha sekvenserade luckor.
Som Icecap säger, är din lösning med ok direkt på stället ingen bra lösning.
Även om du fixar det så att servooket står "rakt" när stället är ute, kommer du att köra på en tuva eller landa lite hårt, och då är det slut med det ok, oavsett hur det sittar.
Problematiken är den samma om du användar tryckluft, så det är absolut inget fel på servo varianten. Dock måste du nog skaffa en "riktig" landställsservo som klarar mera last och även går langsammare.
Som Icecap säger, är din lösning med ok direkt på stället ingen bra lösning.
Även om du fixar det så att servooket står "rakt" när stället är ute, kommer du att köra på en tuva eller landa lite hårt, och då är det slut med det ok, oavsett hur det sittar.
Problematiken är den samma om du användar tryckluft, så det är absolut inget fel på servo varianten. Dock måste du nog skaffa en "riktig" landställsservo som klarar mera last och även går langsammare.
Tryckluft är det vi rc-piloter använder på våra stora kärror, då vi äver använder det för att bromsa hjulen.
Det enklaste sättet att åstakomma en vridning är att sätta en stötstång en bit innanför leden, vid infällningen utnyttjar man det kortare avståndet till denna punkt för att åstadkomma en vridning...
Är du intresserad kan jag nog fixa en bild eller två...
//Douglas
Det enklaste sättet att åstakomma en vridning är att sätta en stötstång en bit innanför leden, vid infällningen utnyttjar man det kortare avståndet till denna punkt för att åstadkomma en vridning...
Är du intresserad kan jag nog fixa en bild eller två...
//Douglas
Hmm... finns det inte mycket små servon som väger typ 9gram, som man kan köpa billigt på ebay i grupper om 4st- 10st.
Med flera små servon skulle man kunna ha ett som fäller ner stället och där efter ett som sätter i ett stag som låser. Man får ha en liten PIC som sköter det hela.
Vill man därefter ha fina luckor så är det bara att addera servon till PIC:en.
Perfekta och snygga öppningar varje gång.
Med flera små servon skulle man kunna ha ett som fäller ner stället och där efter ett som sätter i ett stag som låser. Man får ha en liten PIC som sköter det hela.
Vill man därefter ha fina luckor så är det bara att addera servon till PIC:en.
Perfekta och snygga öppningar varje gång.
Vad skall det användas till? hur mycket väger farkosten?
Kolla "Retracts" på www.robart.com
Eller Springair på www.retracts.com
Där finns lite ideer att plocka..?
Kolla "Retracts" på www.robart.com
Eller Springair på www.retracts.com
Där finns lite ideer att plocka..?