Programmerar metallbearbetningsmaskiner dagligen, men finns inga likheter med denna kod och deras kod

Tänkte använda Aurdino att styra en hissmekanism i min husvagn, trycka på en knapp så stiger sängen till taket, tills ändlägesbrytare stoppar dom.
använder 4st seperata motorer och 8st microbrytare, 4 uppe och 4 nere. är 4 st skenor/skruvar som roterar när sängen lyfts.
Tänkte också övervaka gråvattentank, färskvattentank, batterispänning, stödben (trycka på en knapp så lägger sig vagnen vågrätt alla vägar), lufttryck = start och stopp kompressor (luftfjädrad vagn). Aurdinon styr enbart reläna som styr alltihop, för annars bränner jag troligen kretserna.
Ett annat projekt är dragbilen (Ford Mustang -65), den är också med luftfjädrning. Tänkte att när man låser dörrarna (fjärrkontroll) så släpps all luft ur fjädringen, och fönstrena stängs (elhissar), och när man låser upp den lyfter det bilen max och tänder innerbelysningen, för att när man stänger dörrarna (båda är stängda, och tänningen aktiveras) så släpps bilen ner till en viss höjd (visst tryck i luftbälgarna)...
Jag har en Aurdino Uno och ett startkit, men inga problem att köpa mera bara jag får det att fungera på önskat vis.
Är det helst möjligt att få det att fungera? och hur ska jag göra och vad skall jag använda för komponenter?
Tack på förhand!!