Isolera blankledare
Re: Isolera blankledare
Finns tunna teflonisolerade kablar och deras isolering drar man inte sönder i första taget samt att de borde klara nötning helt ok.
Du får tänka om helt enkelt och lösa det på ett bättre sätt.
Varför måste hålet vara just 1mm exempelvis.
Varför måste hålet vara just 1mm exempelvis.
Teflon ska jag kolla närmre på.
Jag har en dosa vars lock jag behöver leda ström igenom, i locket finns ett hål på 1mm. Jag har använt massiva trådar, det funkar med tunna ledare för den spänning jag leder. Problemet med att använda en enda massiv tråd är att den går av för enkelt, om den böjs några gånger bryts den. En ledare som innehåller 7 kardeler på 0.12mm håller betydligt bättre. Men hur ser hållfastheten ut hos en ledare med 7 kardeler på 0.10mm i jämförelse med 0.12mm? Går en 0.10 kardel av mycket enklare än en 0.12?
En till fråga, vad kan jag använda för tunn färg som fäster på isoleringshöljet, för egen färgmärkning av isolerade ledare? Har testat tusch men den täcker dåligt och skrapas bort enkelt.
Jag har en dosa vars lock jag behöver leda ström igenom, i locket finns ett hål på 1mm. Jag har använt massiva trådar, det funkar med tunna ledare för den spänning jag leder. Problemet med att använda en enda massiv tråd är att den går av för enkelt, om den böjs några gånger bryts den. En ledare som innehåller 7 kardeler på 0.12mm håller betydligt bättre. Men hur ser hållfastheten ut hos en ledare med 7 kardeler på 0.10mm i jämförelse med 0.12mm? Går en 0.10 kardel av mycket enklare än en 0.12?
En till fråga, vad kan jag använda för tunn färg som fäster på isoleringshöljet, för egen färgmärkning av isolerade ledare? Har testat tusch men den täcker dåligt och skrapas bort enkelt.
Elfa Distrelecs artikelnummer: 300-72-840
kolla på pdf som visas , där finns en del att välja på då den pdf'en visar massor av olika men det finns pfte isolerad under 0.5mm, docj knappt någon koppar . 0.03 kvadrat och solid
kolla på pdf som visas , där finns en del att välja på då den pdf'en visar massor av olika men det finns pfte isolerad under 0.5mm, docj knappt någon koppar . 0.03 kvadrat och solid
Är tunn koppartråd som är lackerad och tänkt till drosslar och transformatorer ett alternativ? Då kan du dra så många som får plats i ett enda hölje och sen dela upp i två totala ledare med x antal kardeler i varje ledare. (Det finns vissa hörlurar som har så från början och dom är mekaniskt starka för sin storlek och smidighet.)
0,05 mm verkar inte vara svårt att anskaffa i alla fall, den tråden har polyuretan som isolering, direkt lödbar där den behöver anslutas.
allternativt kan man ju limma fast ledarna i hålet så kommer det inte slitas där, om det är rimligt att göra detta
ungefär som man lackar lindningar i motorer och transformatorer
ungefär som man lackar lindningar i motorer och transformatorer