Framtida projekt: CNC-fräs
Nu är EMC2 installerat, men jag kan inte köra det ordentligt...
Jag får upp rutan där man väljer vilken "profil man vill använda, men efter att splashen försvunnit händer ingenting. Kan det bero på att jag kör på min vanliga k7-kernel istället för den som installerades? Jag kör denna för att varken skärm eller mus fungerar med den andra.

Skumt... Du _måste_ köra med den kernelen som emc installerar, eftersom det är en realtidskärna, som behövs för att kunna pulsa stegmotorerna rätt.
Nu är det dags att konfigurera. Ta och ögna igenom den långa manualen, så du har en janne om vad som ska göras. Ta sedan lämpligt exempel (ligger i typ /usr/share/emc/examples) och modifiera så det passar. För att starta emc med din modifierade fil skriver du bara typ:
emc2 /home/simon/minconfig.ini
Nu är det dags att konfigurera. Ta och ögna igenom den långa manualen, så du har en janne om vad som ska göras. Ta sedan lämpligt exempel (ligger i typ /usr/share/emc/examples) och modifiera så det passar. För att starta emc med din modifierade fil skriver du bara typ:
emc2 /home/simon/minconfig.ini
Att det är en realtidskernel förstår jag, men det jag inte förstår är varför programmet inte ens startar på vanlig k7-kernel. Det borde ju åtminstone gå igång, men om stegmotorerna (som för tillfället inte finns) skulle gå dåligt spelar ju ingen roll i nuläget.
Edit: Jag ska se om jag kan hitta en gammal PS/2-mus eller så.
Edit: Jag ska se om jag kan hitta en gammal PS/2-mus eller så.
Jag har en liten fundering... Jag har tänkt att använda stålstänger för att hänga upp alla axlar, men jag vet inte vad jag ska ha mellan själva axelfästet och stången. Jag har kollat på rödbrons, men en sådan lösning skulle kosta alldeles för mycket. Kullager skulle väl gå att använda som hjul, men det skulle nog vara desto svårare att få bra precision i det hela.