Framtida projekt: CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

pcmper: 12-14 mm. på X- och Y-axeln borde väl duga till det mesta...?

jojje: Hastighet spelar inte heller någon roll, så länge jag kan fräsa ut det jag vill ha är jag nöjd.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nu är EMC2 installerat, men jag kan inte köra det ordentligt... :humm: Jag får upp rutan där man väljer vilken "profil man vill använda, men efter att splashen försvunnit händer ingenting. Kan det bero på att jag kör på min vanliga k7-kernel istället för den som installerades? Jag kör denna för att varken skärm eller mus fungerar med den andra.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Skumt... Du _måste_ köra med den kernelen som emc installerar, eftersom det är en realtidskärna, som behövs för att kunna pulsa stegmotorerna rätt.

Nu är det dags att konfigurera. Ta och ögna igenom den långa manualen, så du har en janne om vad som ska göras. Ta sedan lämpligt exempel (ligger i typ /usr/share/emc/examples) och modifiera så det passar. För att starta emc med din modifierade fil skriver du bara typ:
emc2 /home/simon/minconfig.ini
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Att det är en realtidskernel förstår jag, men det jag inte förstår är varför programmet inte ens startar på vanlig k7-kernel. Det borde ju åtminstone gå igång, men om stegmotorerna (som för tillfället inte finns) skulle gå dåligt spelar ju ingen roll i nuläget.

Edit: Jag ska se om jag kan hitta en gammal PS/2-mus eller så.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Realtidskerneln innehåller väl speciella API som används för realtidsprocesser, dessa saknas helt i en vanlig kernel.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nu sparkade jag igång realtidskerneln. Nu gick EMC igång, men AXIS fungerade inte. Vet inte vad det kommer sig...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Funkar inte? Lite mer info så kanske du kan få hjälp.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Funkar inte som i startar inte. När jag valt sim-axis och klickat på OK, kommer splashen upp, precis som det ska vara, men efter det händer ingenting. Ni ska få mer info sedan, men just nu kör jag min vanliga kernel, och det är lite bevärligt att växla mellan (jag måste byta grafikkortsdrivrutin).
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

kollat syslog?
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Nope, får göra det när jag kommer hem. Sitter på skolan nu...
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Jag har en liten fundering... Jag har tänkt att använda stålstänger för att hänga upp alla axlar, men jag vet inte vad jag ska ha mellan själva axelfästet och stången. Jag har kollat på rödbrons, men en sådan lösning skulle kosta alldeles för mycket. Kullager skulle väl gå att använda som hjul, men det skulle nog vara desto svårare att få bra precision i det hela.
Skriv svar