Framtida projekt: CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Olle E.
Kontakt:

Framtida projekt: CNC-fräs

Inlägg av Olle E. »

Efter att ha lusläst Fagges CNC-tråd har jag bestämt mig för en sak: Någon gång ska jag bygga en CNC-fräs. Punkt slut. Frågan är bara hur lång tid det tar tills ett sådant projekt skulle kunna inledas, samt när jag får råd. Eftersom jag känner mig själv och mina projekt ganska väl, så kan jag direkt säga att jag knappast skulle kunna inleda ett stort projekt, även fast jag skulle tro det. :D Därför finns det ingen mening med att förklara projektet som inlett i nuläget.

Nåja, till saken; i och med allt drömmande har det ju självklart ploppat upp ett stort antal funderingar och ideer. Några av dessa:

1. Vilket material ska man använda? Något av metall vill jag ha i alla fall. Stål eller aluminium är väl lämpligt?
2. Trapetsgängad stång för matning. Finns till mänskligt pris hos Eugen Wiberger.
3. Har kikat på kittet med styrning och motorer som finns på Bergan.se. Vad tror ni om de alternativ som finns där? Jag är inte det minsta insatt vad det gäller pris på stegmotorer, dessutom har jag inte tillräckligt med kunskaper för att bygga ett eget drivsteg.
4. Hur bör man konstruera hela kalaset? Något portalaktigt har jag tänkt mig.
5. Kan man använda en Dremel som fräsmotor, eller är den för klen/dålig på annat sätt?

Hur gör jag med styrmjukvara? Om ni tror att jag tänker använda Windows, så får ni tänka om, för det gör jag bara inte. :ajabaja: Skulle det vara väldigt svårt att eventuellt skriva ett eget enklare program till Linux? Det kanske redan finns vettiga ersättare till typ Mach 3...? Jag är dock väldigt kräsen när det gäller GUI till program. Mach 3 kan säkert vara jättebra på det det är till för, men fy tusan, vilket hemskt interface! Nyttoprogram ska ha ett vanligt, icke-grafiskt (grafiskt som i färg-glada knappar överallt) och lättöverskådligt interface. Det är min åsikt. (Nu kanske jag blev lite väl hård... :oops: )

Edit: Bytte titeln till en mer logisk sådan.

Edit2: Det enda som skulle kunna trigga igång det här "projektet" inom en snar framtid är om jag skulle hitta ett koordinatbord eller något annat gottigt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

3. Stegmotorer & styrningen till dessa får man nog dimensionera efter bygget storlek!.
5. En dremmel kommer nog slitas ut ganska snabbt, så ska man ändå göra bygget riktigt, så är det värt en tusing extra att få en redig spindelmotor + att man inte blir låst till dremlens skaftdiametrar!.

Bättre styrprogram än Mach3 är nog svår att få för den lilla summan + att du kan ju ändra om GUIet efter eget tycke & smak, så häng inte upp dig på det grafiska!.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

tror inte att det finns mjukvara för annat op än windows :?
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Fagge:
3: Jovisst får jag göra det, men får mig spelar det ingen större roll om mina motorer är kraftigt överdimensionerade, jag tycker bara att det är positivt. Eftersom det är så pass relativt liten skillnad på minsta och största paketet, så tycker jag att det kan vara värt att köpa det största på en gång, så att man har något "att växa i".
5. Var rädd för det...

pcmper:
Det var tråkigt att höra. Jag får undersöka saken närmare...
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

http://www.linuxcnc.org/

Om det är något att ha kan jag inte svara på...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har meckat en gnutta med EMC2 (från linuxcnc.org). Jag kan bara säga att jag är impad! Snyggt gränsnitt (AXIS), hyffsat lätta att sätta igång (man får redigera ett exempel de har). Väldigt konfigurerbart. Låga hårdvarukrav. Att det sedan kör på ett riktigt realtids-os är ju inte direkt dumt det heller! :whoho:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

oppss! Det finns visst styrprogram för linux :)
hade jag ingen anig om.
och domär ju gratis visst
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

cyr: Tack så mycket för tipset, det verkat ju rätt vettigt...

simon78: Det låter ju bra! Jag har kollat runt en del på deras hemsida, och till min förfäran ser jag att det finns vissa krav på kontrollerhårdvara... Vad har du använt för kontroller tillsammans med EMC2? Tror du att Bergans kontroller kan funka?
Jag har inte lyckats installera det, för jag kan inte ansluta till en av servrarna som filerna ligger på, och jag kan inte kompilera källkoden heller, för den har en massa dependencies, som i sin tur har ännu fler deps. :(
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag använder bergans kontroller och det funkar kalas. Gå den enkla vägen: följ deras installationsguide på hemsidan. DVS installera Ubuntu. ladda hem installationsskripet, kör det. Klart! (sedan ska du bara konfa det för fräsen)
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Det låter ju kanon!

Angående installationen: Jag har gjort precis som det står i guiden, men det är anslutningen till servern där paketen ligger som inte funkar...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Underligt... jag installerade det för någon vecka sedan utan problem. Om du hittar filnamnet så googla på det. Finns säkert någon spegling någonstans så du kan dra hem paketet manuellt.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Jag har hittat en fil som jag tror innehåller hela programmet. Håller på att ladda ner nu.

Jag har en liten fundering angående trapetsskruven/arna. Hur grov borde de vara? De minsta (och billigaste: ynka 55 kr/metern) som Wiberger har är 10 mm. (utvändigt?) Detta kanske är lite väl klent. Denna diameter kan väl duga för Z-axeln, men för X och Y kanske det behövs lite grövre... Eller?
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Det visade sig att den fil jag laddade ner är en image av en live-cd. Ska prova imorgon (förhoppningsvis).
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

"Jag har en liten fundering angående trapetsskruven/arna."

Beror ju helt på hur stor fräsyta och vilket matrial du skall fräsa i.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Olle E. skrev:Fagge:
3: Jovisst får jag göra det, men får mig spelar det ingen större roll om mina motorer är kraftigt överdimensionerade, jag tycker bara att det är positivt. Eftersom det är så pass relativt liten skillnad på minsta och största paketet, så tycker jag att det kan vara värt att köpa det största på en gång, så att man har något "att växa i". ...
En sak att tänka på. Små motorer kan köras mycket snabbare än stora.

En annan sak som flera nog har reflekterat över. Jag skriver att "Garanti lämnas ej." på kontrollern. Jag ska nog ta bort det.
Jag har sålt ca 15 st av den nya sorten, och det är bara en kontroller som har gått sönder, och det var hans eget fel :)

Orsaken att jag har med det är att man lätt kan bränna upp kortet om man bara vill. Kretsarna tål inte högre spänning an 35V, och man måste koppla bort spänningen om man kopplar till eller från någon motor.

Det stänger däremot av sig självt vid ca 160°C, men man bör kyla kortet på något sätt i alla fall. Annars är det nästan "idiotsäkert".

Edit: Nu är "Garanti lämnas ej." borttaget. :)
Skriv svar