Vad är resistansen?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Castor

Re: Vad är resistansen?!

Inlägg av Castor »

Jag hade väl tänkt mig att TS skulle visa hur han kommit fram till sin ström, för att kanske själv inse var det gått fel.
Men alla tycker inte likadant, och nu fick vi svaret från den vänlige hjälparen som inte lät TS försöka själv. :roll:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

E Kafeman skrev: Volt, Ampere, Ohm och Watt är samtliga enheter benämnda efter kända personer.
volt ampere ohm och watt ser illa ut, än värre om det skrivs av någon som låtsas stå för någon form av stilbildande kunskap. Utslag? Ja då vet du anledningen, det är din egen kunskaps-nivå.
Det finns ingen duglig tekniker som vet vad han håller på med som slarvar med versaler och gemener för enheter eller för den delen dess prefixer.
Ofta ger sammanhanget vad som menas men långt från alltid.
En fackman slarvar ALDRIG med sådant grundläggande viktigt. Lär er hur enheternas skrivs innan ni försöker lära andra.
:roll:

Namn på enheter benämnda efter personer skrivs aldrig* med versal enligt SI-standarden. Det är dessa enheters symboler som skrivs med versal. Så temperatur mäts i kelvin (K), ström i ampere (A) och så vidare, medan sekund som inte benämns efter en person har enheten 1 s. Jämför enheten siemens (symbol S).

Se till exempel Wikipedia.

Edit: *Vanliga skrivregler gäller. Både ampere och sekund skrivs förstås med inledande versal om det är första ordet i en mening.
Senast redigerad av arvidb 28 februari 2020, 21:22:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

:tumupp:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att göra som PeterH visade är jättebra. Rita upp kretsen, sätt in alla kända siffror och börja titta på vad som går att räkna ut direkt.

Det är inte alltid snabbaste sättet, men oftast är det enklast.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Castor skrev:Jag hade väl tänkt mig att TS skulle visa hur han kommit fram till sin ström, för att kanske själv inse var det gått fel.
Men alla tycker inte likadant, och nu fick vi svaret från den vänlige hjälparen som inte lät TS försöka själv. :roll:
Det är pedagogen i mig som tar överhanden.... :oops: Samtidigt var vi på TS om att rita upp situationen, vilket han uppenbarligen inte gjorde.
Ellasse

Inlägg av Ellasse »

Ursäkta mycket sen respons. Hursomhelst, jag skrev in fel uppgifter här, där jag skrev att ena motståndet var 820Ω och det andra 270Ω, det andra motståndet ligger på 470Ω, inte 270Ω. Så den korrekta frågan lyder såhär:

'' Hur stor blir delspänningen över ett motstånd med resistansen 820Ω? Huvudspänningen är 24V och det andra motståndet har resistansen 470Ω. ''

Mitt svar blev: 14,76V ,min uträkning: U/R = 24/R1+R2 = 24/1290 = 0.018 A.
Sedan multiplicerade jag strömmen med R1, dvs 820 x 0.018, som gav 14.76V.
Vilket är felaktigt, men nära svaret som tydligen är 15.26V över motståndet 820Ω, samt 8.744V över det andra motståndet på 470Ω.

Vart gör jag misstaget? Har det någonting med decimalerna att göra? Tänkte eftersom det andra motståndets delspänning har tre decimaler, medans det första motståndets delspänning bara har 2 decimaler?
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Felet du gör är att du avrundar strömmen (0,018 A). Räkna igen utan att runda av.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Du har avrundat lite för mycket. Ska du ha 2 värdesiffror på strömmen så räkna heller med 0,019, du kan inte bara trunkera bort decimaler.

Behåller du alla decimalerna så blir det 15,25581395 volt
Strömmen blir 0,018604651 A

Protte
opampen

Inlägg av opampen »

Rekommenderar dig den här boken som på ett enkelt sätt förklara dessa elementära frågor du har:

https://www.adlibris.com/se/bok/tabell- ... 9144032061
Skriv svar