Vad är resistansen?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ellasse

Vad är resistansen?!

Inlägg av Ellasse »

Hej!

Nybörjare inom elektronik, funderar på följande fråga: '' Hur stor resistans ska det ena motståndet ha för att delspänningen över det ska vara 24V, om det andra motståndet är på 1000 ohm och huvudspänningen 110V? ''

Jag vet att svaret är 279 ohm, men är lite osäker på hur man verkligen kommer fram till det? Enkel (eller djupgående..) förklaring, gärna ihop med beräkningsformeln skulle uppskattas!
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Vad är resistansen?!

Inlägg av 4kTRB »

24 förhåller sig till 110 såsom 279 förhåller sig till 1000.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Spänningsfallet över 1000ohms-motståndet kommer vara 86 volt (110-24). Förhållandet mellan spänningarna är samma som förhållandet mellan motstånden -> 24/86=x/1000 -> x=24/86*1000
Ellasse

Inlägg av Ellasse »

Tack för svar, förbättrade min förståelse!
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Att lösa sådana här uppgifter är (rit)papper och penna ALLTID en stor hjälp. Rita upp situationen och måttsätt allt som kan måttsättas.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Eller... vara vaken på lektionerna och fråga läraren när man inte hänger med? :vissla: :humm:

En bra sak att försöka lära sig är Ohms lag och precis som Huggbävern föreslår underlättar det om du ritar upp och skriver in det du känner till...
r1.png
Nu ser vi att Resistansen (R1), Spänningen (U2) och Strömmen (I) genom kretsen saknas.

Börja med att räkna ut spänningen U2, det gör man enkelt genom att dra bort spänningen U1 (24V)
från huvudspänningen 110V, dvs 110V-24V=86V.

Sedan behöver vi räkna ut strömmen genom kretsen, den är alltid lika i hela kretsen (i denna typ av koppling).
Om vi tittar på länken ovan hittar vi "Ohms snurra" och där kan vi se (kolla i mittersta cirkeln vad du söker)
att om vi vill veta strömmen (I) och känner till resistansen (i vårt fall R2) samt spänningen (U2), då är det
enkelt att räkna ut strömmen (I?=U2/R2, dvs. I=86V/1000 Ohm=0,086 Ampere (eller 86mA).

Notera! När man använder "Ohms snurra" räknar man alltid med enheterna Volt, Ampere, Ohm och Watt,
vill man veta potenser av detta är det enklast att räkna om detta efteråt...

Nu har vi fått fram U2 (86V) och I (0,086A eller 86mA) kvar är nu bara att räkna ut Resistansen (R1)
så då kollar vi Ohms snurra igen och ser att för att räkna ut Resistansen (R) tar man Spänningen (U)
delat med Strömmen (I), dvs. R1=24V/0,086A vilket ger oss 279 Ohm.

Lycka till med studierna...

Edit: Vi vill ju inte att någon ska få klåda :doh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av PeterH 26 februari 2020, 20:24:20, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

PeterH skrev:
Notera! När man använder Ohms lag räknar man alltid med storheterna, dvs. Volt, Ampere, Ohm och Watt,
Här måste jag protestera. volt, ampere, ohm och watt är inte storheter, det är enheter. Effekt förekommer dessutom inte i Ohms lag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

dessutom kan det ju vara bra att kunna Kirchhoffs lagar, eftersom de är grundläggande för allt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

danei skrev:
PeterH skrev:
Notera! När man använder Ohms lag räknar man alltid med storheterna, dvs. Volt, Ampere, Ohm och Watt,
Här måste jag protestera. volt, ampere, ohm och watt är inte storheter, det är enheter. Effekt förekommer dessutom inte i Ohms lag.
Jaja, när folk ska ha öka volten i sina elmotorer och minska ohmen kan gott Peters fjuttiga miss passera obemärkt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag får utslag av sådant.
Ellasse

Inlägg av Ellasse »

[VISA]
PeterH skrev:Eller... vara vaken på lektionerna och fråga läraren när man inte hänger med? :vissla: :humm:

En bra sak att försöka lära sig är Ohms lag och precis som Huggbävern föreslår underlättar det om du ritar upp och skriver in det du känner till...
r1.png
Nu ser vi att Resistansen (R1), Spänningen (U2) och Strömmen (I) genom kretsen saknas.

Börja med att räkna ut spänningen U2, det gör man enkelt genom att dra bort spänningen U1 (24V)
från huvudspänningen 110V, dvs 110V-24V=86V.

Sedan behöver vi räkna ut strömmen genom kretsen, den är alltid lika i hela kretsen (i denna typ av koppling).
Om vi tittar på länken ovan hittar vi "Ohms snurra" och där kan vi se (kolla i mittersta cirkeln vad du söker)
att om vi vill veta strömmen (I) och känner till resistansen (i vårt fall R2) samt spänningen (U2), då är det
enkelt att räkna ut strömmen (I?=U2/R2, dvs. I=86V/1000 Ohm=0,086 Ampere (eller 86mA).

Notera! När man använder "Ohms snurra" räknar man alltid med enheterna Volt, Ampere, Ohm och Watt,
vill man veta potenser av detta är det enklast att räkna om detta efteråt...

Nu har vi fått fram U2 (86V) och I (0,086A eller 86mA) kvar är nu bara att räkna ut Resistansen (R1)
så då kollar vi Ohms snurra igen och ser att för att räkna ut Resistansen (R) tar man Spänningen (U)
delat med Strömmen (I), dvs. R1=24V/0,086A vilket ger oss 279 Ohm.

Lycka till med studierna...

Edit: Vi vill ju inte att någon ska få klåda :doh:
Fan vad bra förklarat, nu käkar jag dom uppgifterna till frukost :D men matematik är inte min starkaste sida, så jag fattar inte hur man löser '' omvänd problematik '', dvs när man vill veta vad delspänningen över ett område blir. Vore skitschysst ifall du eller någon annan på forumet även kan förklara följande fråga: '' Hur stor blir delspänningen över ett motstånd med resistansen 820Ω? Huvudspänningen är 24V och det andra motståndet har resistansen 270Ω. ''

Edit: Enligt min uträkning är det 0.018 A i kretsen, och för att få reda på delspänningen över resistansen på 820Ω så gjorde jag 820 x 0.018= 14,76V, men det är visst fel svar. Så något måste jag ha missat?
Castor

Inlägg av Castor »

Hur kom du fram till strömmen, visa din beräkning.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Volt, Ampere, Ohm och Watt är samtliga enheter benämnda efter kända personer.
volt ampere ohm och watt ser illa ut, än värre om det skrivs av någon som låtsas stå för någon form av stilbildande kunskap. Utslag? Ja då vet du anledningen, det är din egen kunskaps-nivå.
Det finns ingen duglig tekniker som vet vad han håller på med som slarvar med versaler och gemener för enheter eller för den delen dess prefixer.
Ofta ger sammanhanget vad som menas men långt från alltid.
En fackman slarvar ALDRIG med sådant grundläggande viktigt. Lär er hur enheternas skrivs innan ni försöker lära andra.

Om det kan vara ytterligare upplysande så förekommer inte heller Volt. Ohm eller Ampere i Ohms lag, det är ett vanligt missförstånd vad egentligen fundamentalen i Ohms lag står för.
Ohms lag kan skrivas U=IR eller en helt ok variant är J=σE vilket är en accepterad generalisering att även gälla för elektromekanik.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

LÄGG ihop motstånden 820 + 270 = 1090 Ohm.

STRÖMMEN fås via Ohms lag - Uri Geller (israelisk trollkonstnär), dvs U = R • i, eller i = U / R.
Sätt in U = 24 V och R = 1090 Ohm och i (strömmen genom BÅDA) motstånden ramlar ut som 0,022 A.
Använd Ohms lag, den beräknade strömmen och det kända motståndet för att beräkna spänningsfallet/fallen.

Återigen: RITA RITA RITA!!!, ,” :madmodder:
Skriv svar