Varför kortare tider?Glenn skrev:Jag hade ju en ide om att göra nåt liknande (fast lägre tider iofs)JohnGalt skrev:Reläboxen kopplar in ett batteri åt gången, en timme eller så.
Parallellkoppla olika 12V (bil, mc) vid laddning?
Re: Parallellkoppla olika 12V (bil, mc) vid laddning?
Hmm, LÄNGRE skulle det ha stått 
Min tanke var kasnke 6-12h i taget så batteriet hinner laddas upp och gå in i underhållsladdning innan nästa batteri kopplas in.
Fast med en PIC och en dsiplay och lite knappar kan man ju göra det justerbart.

Min tanke var kasnke 6-12h i taget så batteriet hinner laddas upp och gå in i underhållsladdning innan nästa batteri kopplas in.
Fast med en PIC och en dsiplay och lite knappar kan man ju göra det justerbart.
-
Låter ju som en jättesmart idé.
Blir ju samma sak som att flytta för hand hela tiden.
Kanske sätta en optisk sensor över den lysdioden på cteken som indikerar att laddningen är klar och låta det trigga växling till nytt relä.
Blir ju samma sak som att flytta för hand hela tiden.
Kanske sätta en optisk sensor över den lysdioden på cteken som indikerar att laddningen är klar och låta det trigga växling till nytt relä.
Ja, det är ju kanske en bra ide, man kan ju kombinera det med villkor också, typ att efter att fulladdat tänds så ska den ladda 10min, men om inte fulladdat tänds inom 6h ska den ändå gå vidare till nästa osv osv.
..Blev lite sugen på att fortsätta mitt projekt nu
..Blev lite sugen på att fortsätta mitt projekt nu

-
Jag har 6-7 st bilbatterier jag flyttar runt en laddare på så jag ska definitivt bygga ihop nånting av en arduino som styrer reläer.
Viktigt att montera säkringar nära alla batterier bara.
Viktigt att montera säkringar nära alla batterier bara.